איך נולד ההסכם בין גורה לבין כלל

בשבוע שעבר הסתיים הסכסוך בין זאב גורה, המחזיק במחצית ממניות כלל-פארם, באמצעות חברת פרמה-סל שבבעלותו, לבין כלל, הבעלים של כלל-פארם, באמצעות כלל סחר וכלל רשתות קמעונאות. במסגרת ההסכמה בין הצדדים, הוחלט כי לגורה תהיה זכות סירוב ראשונה לרכוש את מניות כלל בכלל-פארם, ואם תוך 21 יום לא יעשה זאת, יוצעו המניות למכירה.

הפרשה החלה ב-1990 כאשר הצדדים התקשרו במטרה להקים רשת מתחרה לסופרפארם, בבעלות שווה בין גורה לכלל. בשנת 93' רכשה כלל מתנובה את השליטה בהיפרשוק. גורה טען, כי ההסכם שלו עם כלל, כלל סעיפים שקבעו כי אף אחד מהצדדים לא יתחרה בכלל-פארם, במישרין או בעקיפין, ורכישת היפרשוק סותרת הסכם זה, שכן מוצרים רבים הנמכרים בכלל-פארם, נמכרים גם בהיפרשוק.

גורה פנה לבית המשפט, לקבלת צו מניעה זמני. ייצג אותו עו"ד גבי ספרן ממשרד יוסי שגב; את כלל ייצגו עוה"ד ישראל קנטור ודליה טל. הדיון בבקשתו, התנהל בפני השופט אורי שטרוזמן, שפרש בינתיים.

שטרוזמן קבע באופן חד-משמעי, כי שותפות כלל בהיפרשוק, אינה הולמת את שותפותה בכלל-פארם. האפשרות שכלל תעדיף את היפרשוק על כלל פארם, קבע שטרוזמן, אינה מנוגדת לאינטרסים העצמיים שלה, אך היא מונעת מפרמה-סל שותפות אמינה עימה, בקידום רשתות כלל פארם.

כלל אף "הציבה" אותם דירקטורים בשתי החברות. שטרוזמן ציין, כי ניגוד העניינים בין שתי החברות מהווה הפרה של חובת הנאמנות של כלל כלפי פרמה-סל, ומעלה סיכון ממשי של העברת מידע תוך הפרת חובת הסודיות, ממועצת המנהלים של כלל-פארם, למועצה המנהלת של היפרשוק. השתתפות כלל בניהול רשת ההיפרשוק, ציין שטרוזמן, הינה "השתתפות בניהול עסק מתחרה לרשת כלל-פארם, בניגוד להסכמים המחייבים את בעלי הדין".

על אף קביעותיו לא נתן שטרוזמן צו מניעה לגורה, בשל שיהוי. שטרוזמן קבע כי העובדה שגורה לא פעל ממשית למניעת השתתפות כלל בהיפרשוק, מיד כשנודע לו על כך, יצרה אצל כלל מצג של השלמת גורה עם המצב החדש, וכתוצאה מכך גם את העמקת פעילותה בהיפרשוק.

בהמשך, פוטר גורה מתפקידו כמנכ"ל כלל-פארם, ואחזקותיו בכלל-פארם דוללו ל-%40. גם בנושאים אלו ננקטו הליכים, שלא הביאו לתוצאות סופיות.

בשלב מסויים, החלו הצדדים לדבר ביניהם, במטרה להגיע להסכמה. בשלב ראשון, דובר על יציאה למיכרז. הדבר גרר התעניינות גדולה מצד גורמים עסקיים רציניים, אך המו"מ לא עלה יפה. אז חזרו גורה וכלל לשולחן המו"מ, ולאחר מו"מ ממושך הושג ההסכם האחרון.

כלל יוצגה במו"מ בידי עו"ד ברכה ליטבק, עד לא מזמן מנהלת המחלקה המשפטית וכיום אחראית על הניהול העסקי. היא ניהלה את המו"מ מטעם כלל, יחד עם עו"ד ישי ארנברג. ספרן, שייצג את גורה בהליכים בבית המשפט, ייצג אותו גם במו"מ. « «איך נולד ההסכם בין גורה לבין כלל «