איסד"ק - בורסה פאן-אירופית ממוחשבת חדשה תחל לפעול בסוף החודש

הבורסה ממוקמת בבריסל ובין מקימיה נמצאים גם בנק לאומי ואוורגרין

בסוף חודש נובמבר עתידה להתחיל לפעול באירופה בורסה חדשה, שמשרדי ההנהלה שלה ממוקמים בבריסל. הבורסה, EASDAQ, אמורה לחקות במתכונת פעילותה את בורסת הנאסד"ק בארה"ב.

מנכ"ל הבורסה החדשה, ז'ק פוטציס השוהה בביקור בישראל, אמר כי הבורסה לא מתכוונת להתחרות בנאסד"ק, אלא אמורה להשלים אותה, ולתת לחברות צמיחה מאירופה ומישראל הזדמנות להירשם למסחר מחוץ לארצן.

המסחר באיסד"ק יתבצע בצורה ממוחשבת לחלוטין, בדומה לנאסד"ק, והמידע על המניות לרבות פקודות הקנייה והמכירה יתפרסם ברשתות רויטרס ובלומברג. המסחר יתבצע על ידי עושי שוק כפי שנהוג בבורסת הנאסד"ק.

הרעיון להקמת הבורסה נולד על ידי איגוד קרנות ההון סיכון האירופיות. תעשיית ההון סיכון באירופה נחשבת לפחות מפותחת מזו שבארה"ב, בין היתר בשל הקושי לממש את ההשקעות ולהנזיל אותן למזומנים או למניות סחירות. האירופים התקנאו בעמיתיהם מעבר לאוקיינוס והחליטו על הקמת בורסה כלל אירופית משלהם במתכונת דומה.

עם בעלי המניות באיסד"ק נמנים גם שלושה גופים ישראליים: בנק לאומי, חברת אוורגרין השקעות וחברת שירת. בעלי מניות מוכרים אחרים בבורסה הם בנקי ההשקעות האמריקאיים - פורמן סלז, מונטגומרי, המברכט אנד קוויסט ואחרים. משקיעה נוספת היא בורסת הנאסד"ק עצמה, אשר פעילה גם בייעוץ ובהכוונה למנהלי הבורסה החדשה. חלק מבעלי המניות מעוניינים להיות פעילים באיסד"ק כמתווכים פיננסיים וכעושי שוק.

בדומה לאחותה בארה"ב מייעדת עצמה איסדא"ק לחברות המסוגלות להציג צמיחה בשנים הבאות, בעיקר חברות בעלות זיקה להיי-טק, שבהן מושקעות הקרנות האירופיות.

חברות שירצו להירשם למסחר יהיו צריכות להציג הון עצמי מינימלי של 2.5 מיליון דולר וסך נכסים מינימלי של 4.5 מיליון דולר. דרישה נוספת היא, שהכמות הצפה שתונפק לציבור לא תיפחת מ-%20 מהון המניות של החברה. החברות יידרשו עור לעמוד בדיווחים כספיים רבעוניים.

פוטציס העריך כי עד סוף השנה יירשמו למסחר באיסד"ק 6 או 7 חברות. לגבי ארבע מהן מדובר בהנפקת מניות ראשונה לציבור, והן עומדות לגייס בין 100 ל-250 מיליון דולר. פוטציס העיר כי הקריטריונים לרישום גובשו כך שיהיו דומים לאלו שנדרשים על ידי הנאסד"ק, על מנת להקל על החברות להירשם למסחר בשתי הבורסות במקביל.

בבורסת הנאסד"ק בארה"ב נסחרות היום כ-80 חברות אירופיות בלבד. פוטציס נקב במספר גורמים אשר גורמים לחברות האירופיות להימנע מלהירשם למסחר בארה"ב. לדעתו החברות האירופיות מתקשות עדיין לעמוד בדרישות המחמירות של רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC), שפועלת לפי עקרונות שונים מהמקובל באירופה.

שנית, התרבות ה"בורסאית" בארה"ב מחייבת משאבים ניהוליים רבים, שמחייבים את המנהלים להימצא בקירבת המשקיעים בארה"ב. פעילות זו, כגון הצגת החברה למשקיעים פרטיים חדשים, לאנליסטים, לבנקי השקעות ולגופים מוסדיים, מרחיקה את המנהלים מהחברה ומפריעה לעבודתם. נוסף לכך משפיע לרעה הבדל השעות בין אירופה לארה"ב אשר מקשה על המסחר במניות. מובן שעובדה זו תקפה גם לחברות ישראליות.

פוטציס אמר עוד כי הגופים הבנקאיים באירופה הדגישו בפניו את החוסר ב"מוצרים אירופיים" בין ניירות הערך שהם מציעים ללקוחותיהם. סיבה זו הניעה אותם להיות בין הדוחפים העיקריים להקמת איסדא"ק, וחלק גדול מהם נמנה עם בעלי המניות בבורסה החדשה.

מקימי האיסד"ק מדגישים, כי בניגוד לבורסות המקומיות באירופה, כאן מדובר למעשה בבורסה פאן-אירופית שבה ייסחרו מניות של חברות ממדינות רבות. האחדת העקרונות החשבונאיים אמורה להוות שלב בדרך להקמת רשות ניירות ערך משותפת אחת למדינות הקהילייה האירופית, בדומה לרשות ניירות ערך האמריקנית.

"אם עד סוף 97' יסחרו באיסדא"ק 50 חברות נראה בכך הצלחה", סיכם פוטציס, אשר הודה כי איננו יכול עדיין להתנבא לגבי רמת הסחירות הצפויה למניות בבורסה האירופית החדשה. «מאת עמי גינזבורג «איסד"ק - בורסה פאן-אירופית ממוחשבת חדשה תחל לפעול בסוף החודש «הבורסה ממוקמת בבריסל ובין מקימיה נמצאים גם בנק לאומי ואוורגרין