איראן מממנת רכישת נשק רוסי עבור סוריה, כולל השבחת טנקים ומטוסים

כותב השבועון דיפנס ניוז, המצטט גם מקורות רוסיים. מקור בפנטגון: המודרניזציה בצבא הסורי ממוקדת כעת בטנקי טי-55 ו-72 מושבחים

ברית לשיתוף-פעולה בטחוני בין סוריה לאיראן צפויה להניב דיבידנדים כלכליים לרוסיה. הסיבה: טהראן ודמשק בחרו ברוסיה כמקור המשאבים העיקרי לתוכנית המודרניזציה האיטית אך המקיפה, הנערכת בצבא סוריה. כך מדווח דיפנס ניוז בגיליונו החדש.

פקידים אמריקניים ואנליסטים בוושינגטון ובמזרח התיכון אמרו לשבועון, כי איראן הסכימה לסייע לסוריה בתוכנית הרכש הצבאית שלה. המקורות הגדירו זאת כצעד חסר תקדים. הסיוע האיראני יכלול ערבויות להלוואות שתיטול סוריה למימון הרכש.

"נראה שיש יחסים משולשים מוזרים בין שלוש המדינות", אמר מומחה ממשלתי ירדני המתמחה בסוריה. "כפי שאנו מבינים זאת, איראן מסייעת לסוריה בכיסוי הוצאות רכישת נשק חדש מרוסיה, או השבחת נשק קיים באמצעות רוסיה".

המקורות אומרים עוד, כי איראן מוכנה לשמש כמתווכת בין סוריה לרוסיה. היא הסכימה להשתמש במזומנים שבידיה, ובקשריה בתוך בריה"מ לשעבר, כדי לרכוש נשק מייצרנים רוסיים ולחזור ולייצאו לסוריה. בתמורה מצפה איראן לתמיכת סוריה במטרותיה הגיאו-פוליטיות באזור.

"ההסדר מאפשר לסוריה להשיג ציוד צבאי נחוץ, ובה בעת להתעלם מבעיית החזרי חובות (לרוסיה)", אמר פטריק קלאוסון, פרופסור במכון ללימודים אסטרטגיים לאומיים שליד האוניברסיטה הלאומית לענייני צבא. הוא העריך, כי חובה של סוריה לרוסיה מגיע לכ-10 מיליארד דולר.

לדברי קלאוסון, רואה איראן בסוריה בעלת ברית עיקרית באזור, ולפיכך סוריה חזקה תחזק גם את מעמדה של איראן. בהקשר זה יש לראות גם את משלוחי הנשק האיראניים המגיעים במטוסים לדמשק מדי כמה שבועות ונשלחים ללבנון. האיראנים מנסים לספק הטבות לסוריה, תמורת המשך התמיכה הסורית לפעולות איראן בדרום לבנון.

ההסכם בין סוריה לאיראן נחתם בפברואר בביקור שערך בדמשק שר ההגנה האיראני, מוחמד פורזאנדה. ב-9 בפברואר אמר פורזאנדה לטהרן טיימס, כי "איראן תשתף-פעולה עם סוריה בהכנסת מודרניזציה במתקניה הצבאיים".

מקור בפנטגון אמר לדיפנס ניוז, כי ההסכם הראשוני בין סוריה לאיראן כורך "עשרות מיליוני דולרים, לא מאות מיליונים". לדבריו, "סוריה מחליטה אילו חלקים של צבאה המיושן יעברו תחילה את תהליך המודרניזציה. עתה מושם דגש על שריון, במיוחד טנקים מדגם טי-55 ו-טי-72. בינתיים לא ראינו שום פעילות בתחומי נ.מ או הצי".

מומחים ירדניים אמרו, כי סוריה כבר קיבלה כנראה כמה טנקים מושבחים מדגם טי-55 מרוסיה. נוסף לכך, אמרו המקורות, מציעה איראן לסוריה סיוע בהשבחת מטוסי מיג 29 וכן באימוני צבא.

יצואני נשק רוסיים אמרו לדיפנס ניוז, כי סוריה תוסיף להיות לקוחה חשובה של התעשייה הביטחונית ברוסיה, כפי שהיתה בעידן הסובייטי.

"סוריה היא אחת הלקוחות הגדולים שלנו במזרח התיכון, ואנו נוסיף לפתח את היחסים עימה..., לא רק בהשבחת כלי-נשק מתוצרת בריה"מ, אלא גם באספקת מערכות נשק חדשות", אמר ואלרי פוגרבינוקוב, דובר של רוסוורוז'ני - הסוכנות הרוסית-הממלכתית לייצוא נשק. הדובר ציין, כי נושא אספקת נשק רוסי לסוריה עלה בשיחות שקיים בדמשק מיכאיל טימקין, סגן מנהל הסוכנות.

פוגרבינוקוב אמר, כי טנקים מדגם טי-72 ומערכות נ.מ הם מועמדים טובים להשבחה, אך סירב לפרט נתוני מסירה וכמויות, בין השאר, לדבריו, בגלל הלחץ שמפעילה ארה"ב על רוסיה להגביל את יחסיה הצבאיים עם סוריה.

אך ויטלי זיטוב, דובר קבוצת VPK MAPO, המייצרת את מטוסי המיג, אמר, כי הקבוצה וממשלת סוריה דנות עתה על תוכנית להשביח מטוסי מיג 21 ומטוסי מיג אחרים בחיל האוויר הסורי. «מאת רן דגוני, וושינגטון "רק עשרות מיליונים" «איראן מממנת רכישת נשק רוסי עבור סוריה, כולל השבחת טנקים ומטוסים «כותב השבועון דיפנס ניוז, המצטט גם מקורות רוסיים. מקור בפנטגון: המודרניזציה בצבא הסורי ממוקדת כעת בטנקי טי-55 ו-72 מושבחים