אפשרות למאבק שליטה בקו-אופ בן-יאיר יחקור מיהם בעלי הזכויות

רשם האגודות מינה את בן-יאיר לבקשת כמה מבכירי האגודה, שמונה כ-44 אלף בעלי זכויות * שווי האגודה - 400-350 מיליון ד'

רשם האגודות השיתופיות, עו"ד אורי זליגמן, מינה את היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מיכאל בן-יאיר, לתפקיד חוקר, במטרה לחקור, לאתר ולקבוע מיהם בעלי הזכויות בקבוצת קו-אופ הריבוע הכחול. כך נודע ל"גלובס".

המינוי נעשה בדצמבר 1997, אולם עד כה טרם פורסם. בן-יאיר כבר החל בעבודתו, והוא עומד לפנות אל הציבור תוך זמן קצר באמצעות העיתונים וסניפי הקואופ, ולהזמינו להציג את תעודותיו ואת זכויותיו.

את המהלך יזמו האישים המרכזיים כיום בקבוצה: יו"ר האגודה, בני גאון; המנכ"ל, שמעון שלום; יו"ר ועדת הנכסים וההשקעות, אורי עמית; ופרקליט הקבוצה, רם כספי.

בן-יאיר אישר את דבר המינוי ותכליתו. לדבריו, המודעות בסניפי הקו-אופ יפורסמו עד ערב יום העצמאות, ובעיתונים יפורסמו המודעות עד ראשית חודש מאי. בן-יאיר הוסיף, כי הוא יזמין את החברים להציג תוך 90 יום ראיות להוכחת זכויותיהם, ובמקביל יזמין חברים ששילמו בעבר תשלום חלקי בגין התעודות, לשלם את יתרת חובם ולקבל את הזכויות המלאות המוקנות לאוחז בתעודות.

המהלך נועד, ככל הנראה, לסלול בפני קבוצה מצומצמת של גורמים, את האפשרות להשתלט על ניהולה ועסקיה של האגודה. במסגרת זו, מנסים הגורמים המובילים באגודה לשנות את תקנונה, כדי שיוכלו - במישרין ובעקיפין - לרכוש תעודות זכויות ממחזיקיהן.

לצורך השתלטות על האגודה, יש צורך לרכוש זכויות בהיקף שיבטיח גרעין שליטה. לצורך כך, מבקשים אותם גורמים להכין רשימה מעודכנת ומוסמכת של בעלי הזכויות, שתירשם בפנקס האגודה. רשימה כזו תעניק בשלב מאוחר יותר (לאחר שינוי בתקנון) את המידע הדרוש, על מנת לפנות לבעלי זכויות בהצעה לרכוש מהם את זכויותיהם.

קו-אופ היא אגודה צרכנית שיתופית, שהוקמה לפני 60 שנה. על פי תשקיף הריבוע הכחול מיולי 1996, באגודה רשומים 44 אלף בעלי זכויות, אך במיפקד שנערך ב-1992 אותרו רק 18 אלף מהם. עוד צויין, כי הקו-אופ יכול חזרה לרכוש את תעודות הזכאות במחירן הנומינלי.

להבדיל מחברה "רגילה" - ובהתאם לתקנון הקבוצה - בעלי הזכויות אינם מחזיקים ממש במניות, אלא בזכויות לרווחים מעיסקי הקבוצה. הזכויות אינן עוברות בירושה, ואולם, ליורשים הזכות לפרוע את הזכויות בערך הפדיון שנקבע ב-1992 (מחיר סמלי של 500 שקל).

אגודת הקו-אופ היא אחת הקבוצות הגדולות במשק, ושוויה נאמד ב-400-350 מיליון דולר. האגודה מחזיקה ב-%82 ממניות ריבוע כחול ישראל (הרשומה למסחר בבורסה האמריקנית), ובבעלות האחרונה %67 ממניות רשת הריבוע הכחול נכסים והשקעות (הרשומה למסחר בבורסה בתל-אביב). עיסקי הקבוצה כוללים את סניפי הקו-אופ, %80 מסניפי המשביר המרכזי וכל סניפי ההיפר-היפר.

קבוצת הקו-אופ נשלטת על ידי גוף המכונה "מורשון" - פורום של 250 איש. גוף זה נבחר אחת לשלוש שנים בידי חברי האגודה, והוא רשאי לערוך אסיפות כלליות שנתיות, בעלות אותה סמכות שיש לאסיפות כאלו בחברות. ה"מורשון" בוחר את ההנהלה, המוגדרת בתשקיף הריבוע הכחול ב"כגוף השולט" בקו-אופ. ההנהלה בוחרת אחת לשנתיים את המזכירות - הגוף המקביל למועצת המנהלים בחברה - והיא אשר ממנה את נושאי המשרה באגודה.

עוד צויין בתשקיף, כי בתוך האגודה קיים גוף הקרוי "איגוד הקו-אופ", הנהנה מזכויות יתר מסויימות. בין היתר, יכול גוף זה להטיל וטו על החלטות של ה"מורשון", ההנהלה והמזכירות, אם הן פוגעות ב"עקרונות הקואופרטיביים" של האגודה, או אם הם עלולים לפגוע בצורה משמעותית בעסקי האגודה או מצבה הכספי. בתשקיף צויין, כי איגוד הקו-אופ התחייב שלא להתערב ביחסי הקו-אופ עם הריבוע הכחול, כל עוד נסחרות מניות הריבוע הכחול.

עו"ד כספי אמר בתגובה, כי מינויו של בן-יאיר נעשה לפי הצעת האגודה, ובהתאם לפקודת האגודות השיתופיות, המקנות לרשם את הכוח למנות חוקר מיוחד, שיעדכן את רשימת החברים בפנקס האגודה.

כספי ציין, כי בן-יאיר נתבקש לקבוע מיהם חברי האגודה. "האגודה היא תולדה של הרבה אגודות קודמות. כתוצאה מכך, יש חברים ששמותיהם מופיעים, ואין תעודות זהות שלהם. מצד שני - יש כאלה שמחזיקים בתעודות ולא רשומים בפנקס. יש חברים שנפטרו, אותם יהיה צריך למחוק מהפנקס. בן-יאיר צריך להשוות זאת מול מרשם התושבים".«מאת יואב יצחק«אפשרות למאבק שליטה בקו-אופ בן-יאיר יחקור מיהם בעלי הזכויות«רשם האגודות מינה את בן-יאיר לבקשת כמה מבכירי האגודה, שמונה כ-44 אלף בעלי זכויות * שווי האגודה - 400-350 מיליון ד