ארה"ב מגבירה הלחץ על ישראל שתפסיק יבוא פיסטוק חלבי מאיראן

הציר הכלכלי של ישראל: ישראל מנסה לבלום היבוא

המימשל האמריקני הגביר את הלחץ על ישראל שתשים קץ ליבוא פיסטוק חלבי מאיראן, בטענה שמסחר במוצרים איראניים מערער את יסודות האמברגו שהטילה ארה"ב על איראן.

פקידים במשרד החקלאות האמריקני אמרו לעיתון "ג'ורנל אוף קומרס", כי הבעיה תיכלל בסדר היום של הוועדה המעורבת הישראלית-אמריקנית, הצפויה להיפגש במאי או ביוני לדיון בבעיות הקשורות בהסכם איזור הסחר החופשי. דיוני הוועדה נערכים בהרכב שרים או סגני שרים.

דיווח על הטענות האמריקניות לגבי יבוא פיסטוק חלבי מאיראן פורסם ב"גלובס" באוקטובר אשתקד.

פקיד במשרד החוץ האמריקני אמר לג'ורנל אוף קומרס: "המדיניות שלנו בסוגיות הסחר עם איראן ידועה ביותר. אנו מעדיפים שאנשים לא יסחרו עם האיראנים. לכן ביקשנו את ישראל לבדוק את הדבר. העלינו זאת כמה פעמים".

העיתון אף מפרסם מסמך רשמי של משרד החקלאות האמריקני, שהודלף, כנראה על ידי פקידי המשרד, שבו נטען, כי משלוחי פיסטוק חלבי מגיעים לישראל מאיראן בלי ציון מקורם, תוך הפרת החוק האוסר סחר עם איראן. לדברי המסמך, מגיע שווי יבוא הפיסטוק חלבי מאיראן לישראל ל-10 מיליון דולר בשנה.

ג'ורנל אוף קומרס מדווח, כי ארה"ב הגישה לישראל קובלנה רשמית, שבה מתבקשת ישראל לחקור האם היא אכן מייבאת מטעני פיסטוק חלבי מאיראן. גורמים במינהל המכס האמריקני אמרו לעיתון, כי ישראל לא ביקשה רשמית סיוע טכני לניהול בדיקות כימיות לקביעת מקור הפיסטוק חלבי. המכס האמריקני פיתח טכניקה כזו בשנות ה-80.

בתגובה אמר ל"גלובס" אוהד מרני, הציר הכלכלי בשגרירות ישראל בוושינגטון: "ישראל פנתה למכס האמריקני בצורה רשמית בפגישה שקיים סגן שר האוצר, דוד מגן, עם סגן מנהל המכס האמריקני בוושינגטון ב-5 במארס השנה. באותה פגישה נאמר לסגן מנהל המכס, כי ישראל מבצעת חקירת מכס במאמץ לחשוף את מקורות הפיסטוק חלבי המגיעים לתחומה. בפגישה זו ביקשה ישראל רשמית סיוע טכני לניהול בדיקות כימיות לזיהוי מקורות הפיסטוק חלבי. לפי שעה, לא נענה המכס האמריקני לפנייתנו".

מרני הדגיש, כי ממשלת ישראל בוודאי אינה מעודדת יבוא פיסטוק חלבי או כל מוצר אחר מאיראן, ואין היא מחפה על יבואני פיסטוק חלבי מאיראן. "אנו רוצים לעצור יבוא מאכל זה מאיראן ולכן ביקשנו מארה"ב סיוע טכני בתחום זה", אמר מרני. "אנו ממתינים לתשובה".

מאחורי מסע המימשל להאיץ בישראל לבלום יבוא פיסטוק חלבי מאיראן נמצא ארגון מגדלי פיסטוק חלבי בארה"ב. «מאת רן דגוני, וושינגטון «ארה"ב מגבירה הלחץ על ישראל שתפסיק יבוא פיסטוק חלבי מאיראן «הציר הכלכלי של ישראל: ישראל מנסה לבלום היבוא