באפריקה ישראל לא מצטערים על רכישת ההנפקה של עו"ד בירן והקיבוצים

חברת הדלק אלון, שנהנית מגישה נוחה לקרקעות המושבים והקיבוצים, הוערכה ב-100 מ' ד' ע"י הכלכלן אבי חפץ, לקראת הנפקה מתוכננת * לפני שלוש שנים רכשה אפריקה ישראל מניות שתיכננה החברה להנפיק לציבור לפי שווי חברה של 48 מיליון דולר

שלוש שנים חלפו מאז גנזה חברת הדלק אלון את תוכניות ההנפקה שלה, ומכרה %26 ממניותיה לחברת אפריקה ישראל. משה זנבר, אז יו"ר דירקטוריון בנק לאומי, שהחזיק במניות השליטה באפריקה ישראל, ראה בחברת הדלק הצעירה נכס חשוב לעתיד סל ההשקעות של אפריקה, ו"קנה" את כל ההנפקה המתוכננת, לפי שווי חברה של 48.1 מיליון דולר.

קשה להניח שבאפריקה ישראל מצטערים כיום על אותה השקעה; ואכן, גם במקרה שההנפקה תצא לפועל, מובטח לאפריקה ישראל כי תוכל לשמור על אחזקה של %25.1 ממניות אלון באמצעות הקצאה.

בסוף 94' פעלו ברשת אלון 57 תחנות תדלוק (מתוכן 7 לציבור הרחב), ואילו היום מפעילה החברה 124 תחנות תדלוק (26 לציבור הרחב).

מדובר בנתון שעשוי להטעות. רוב תחנות הדלק שפועלות במסגרת אלון הן תחנות פנימיות, שאינן בבעלותה, המספקות דלק עפ"י הסכמים ארוכי-טווח לחברי קיבוצים ומושבים שבשטחם הן הוקמו. פעילות זו מהווה %18 בלבד מהכנסות החברה.

קצב הגידול במספר התחנות הציבוריות של אלון עתיד להימשך גם בשנים הבאות. מלבד 26 התחנות הציבוריות שמפעילה החברה כיום (20 בבעלות חלקית או מלאה), נמצאות בשלבי בנייה 9 תחנות נוספות. לעוד 23 תחנות דלק קיבלה תוכנית ההקמה שהגישה אלון, תוקף; והחברה עוסקת כיום בקבלת היתרי הבנייה שלהן.

הכנסותיה של אלון גדלו תוך שנתיים מ-71.8 מיליון שקל ל-199.2 מיליון שקל; החברה עברה במהלך התקופה מהפסד לרווח נקי של 1.3 מיליון שקל.

המחצית הראשונה של 97' בישרה על זינוק נוסף בהיקף הפעילות - 142 מיליון שקל, כמעט כפליים מבתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי זינק בשיעור דומה ל-5.2 מיליון שקל; כנ"ל הרווח הנקי, שהסתכם במחצית הראשונה של 97' ב-1.3 מיליון שקל, כמו בשנה הקודמת כולה.

עכשיו, החליטו אפריקה ישראל ושותפיה, עו"ד שרגא בירן וארגוני הקניות של הקיבוצים והמושבים, כי הגיעה שעת הכושר לשתף גם את הציבור באלון. לצורך זה אף הוזמנה הערכת שווי מהיועץ הכלכלי אבי חפץ, שהעריך את אלון ב-100-83 מיליון דולר, שווי הנזקף לתחנות הציבוריות שמופעלות או נבנות ע"י החברה.

ההנפקה, אגב, צפויה להתקיים, אם בכלל, לפי שווי נמוך בהרבה של כ-70 מיליון דולר.

אלון הוקמה בשנת 89' ע"י התנועה הקיבוצית, בעקבות הרפורמה במשק הדלק, שאיפשרה ליזמים חדשים להיכנס לתחום שנשלט עד אז ע"י שלוש חברות הדלק הוותיקות. בין אותם כוחות חדשים, הצליחו רק שלוש חברות - דור אנרגיה, גל-שוהם ואלון - לתפוס נוכחות משמעותית לאורך כבישי ישראל.

למבנה הבעלות יש חלק חשוב בעובדה זו. כל השלוש נהנות מגב כלכלי חזק (משפחת דנקנר בדור, יצחק תשובה בגל-שוהם, ואפריקה ישראל באלון). עלות הקמת תחנת דלק, העריך אבי חפץ, עשויה להגיע ל-600 אלף דולר. בניית שטח מסחרי עשויה להכפיל השקעה זו. מחיר תחנת דלק, הנמכרת בשוק החופשי, עשוי להגיע ל5 מיליון דולר במקום מבוקש (שבו תנועת הרכב גדולה), ול-1.5 מיליון דולר בפרובינציה נידחת ושכוחת רכב.

אצל אלון, לא מסתפקים בעלי המניות בתמיכה פיננסית, ולא לחינם היא מוגדרת על ידם כחברת נדל"ן לא פחות מאשר חברת דלק. מעורבות ארגוני הקניות של ההתיישבות העובדת בחברה, מאפשרת לאלון נגישות לקרקעות שעליהן הקימה החברה תחנות דלק רבות - בעיקר תחנות דלק פנימיות - ולהתקשר עם אותם קיבוצים בהסכמי אספקה של דלק מוזל. -אפריקה ישראל, חברה בעלת מלאי קרקעות וניסיון קבלני מוכח, עשויה לאפשר לאלון בעתיד לחדור למרכזים עירוניים, שבהם נוכחותה עדיין בלתי מורגשת. תכנון אחר, שצפוי לקרום עור וגידים בסוף 98', הוא הקמת רשת מוטלים בחלק מתחנות הדלק, תחת המותג "הולידיי-אין אקספרס", שמלונות אפריקה ישראל מייצגת בארץ.

שיתוף פעולה שכבר נוצר הוא במכרז סלילת כביש חוצה ישראל, שבו שותפות אפריקה ישראל ואלון בקבוצת "דרך ארץ", אחת משתי קבוצות שעלו לשלב הגמר במכרז לסלילת כביש האגרה.

אלון מחזיקה, לפי הסכם שנחתם בין בעלי מניות דרך ארץ, מחצית מהזכויות במיזם להקמת תחנות דלק לאורך כביש חוצה ישראל, והיא כבר התחילה לבדוק עם יישובים חקלאיים לאורך התוואי המתוכנן, את האפשרות להקים בשטחם תחנות תדלוק.

השותפה השלישית באלון היא אומנם האלמונית מכולן, אך ככל הנראה גם הדומיננטית שביניהן. חברת ביילסול שנמצאת בשליטת עו"ד שרגא בירן, איל נדל"ן. ביילסול - המתמחה בהקמת מרכזים מסחריים, מסופי תחבורה ותחנות דלק - מחזיקה בבעלותה אתרי נדל"ן מסחרי ותעשייתי וכן 9 תחנות דלק, מהן 5 שנוהלו בעבר ע"י חברות הדלק הוותיקות, ושהועברו לניהולה של אלון.

מפירוט עיסקאות בעלי עניין באלון, העולה מטיוטת תשקיף הנפקה שהגישה החברה, עולה כי יתרת החוב של ביילסול לאלון ביוני 97' עמדה על 6.75 מיליון שקל. בנוסף, מובטח לביילסול שיפוי של 9.5 מיליון שקל מאלון על תביעות שהוגשו נגדה ע"י חברות הדלק הוותיקות, שבעבר הפעילו את תחנות הדלק שהועברו לניהול אלון.

בביילסול שותף גם מנכ"ל אלון, דוד וייסמן, שנהנה בשנת 96' משכר בעלות של 136 אלף שקל בחודש (סה"כ 1.64 מיליון שקל). במקרה של הנפקה ציבורית יקבל וייסמן מניות אלון בשווי של %10 מהגידול בשווי החברה, לעומת השווי שלפיו השקיעה בה אפריקה ישראל. מכאן תיגזר ככל הנראה הטבה של כ-2 מיליון דולר.

הצצה לדו"חות הכספיים של אלון מגלה קונספט, שאינו רואה בדלק את חזות הכל. הכנסות החברה מתדלוק מהוות %85 מסך ההכנסות הכולל. היתרה באה ממכירת מוצרי מכולת ברשת "סופר אלונית", שסניפיה ממוקמים בשבע מתחנות הדלק של אלון, ושבהן ניתן לרכוש מוצרי מזון ממיזם משותף של אלון ושופרסל.

שיתוף פעולה עם רשת נוספת, בורגר ראנץ', הביא כבר להקמת מספר מסעדות בתחנות דלק של הרשת. לאחרונה נרכשה השליטה בבורגר ראנץ' ע"י פז, אחת משלוש חברות הדלק הוותיקות, וככל הנראה ייפסק שיתוף הפעולה עם רשת זו בשנת 99'. «מאת שי שלו «באפריקה ישראל לא מצטערים על רכישת ההנפקה של עו"ד בירן והקיבוצים «חברת הדלק אלון, שנהנית מגישה נוחה לקרקעות המושבים והקיבוצים, הוערכה ב-100 מ' ד' ע"י הכלכלן אבי חפץ, לקראת הנפקה מתוכננת * לפני שלוש שנים רכשה אפריקה ישראל מניות שתיכננה החברה להנפיק לציבור לפי שווי חברה של 48 מיליון דולר