בואינג דחתה אספקת 12 מטוסים לעשר חברות תעופה

חברת בואינג מסרה אתמול (ב') על דחיית אספקתם של 12 מטוסים שאותם היתה אמורה למסור עוד החודש, בשל עיכובים בייצור, נוכח שיא ההזמנות שהחברה קיבלה השנה. המטוסים יימסרו ברבעון הרביעי של השנה.

הדחייה תפגע ברווחי החברה ברבעון השלישי, והיא תאלץ, ככל הנראה, את החברה הגדולה בעולם לייצור מטוסים אזרחיים לפצות בדרך כלשהי את חברות תעופה על כך שלא עמדה בתאריכי המסירה.

בואינג מנסה להגדיל את ייצור המטוסים לרמת שיא, ונראה כי קבלני המשנה שלה לא עומדים בקצב הייצור. אפילו תוספת אלפי העובדים ששכרה בואינג בשנים האחרונות לא מנעה את העיכובים בלוחות הייצור.

בשנה שעברה זכתה בואינג בהזמנות ל-717 מטוסים, כפול ממספר ההזמנות ב-1995, שעמד אז על 346, ופי שישה ממספר ההזמנות שנכנסו בשנת 1994, שעמד על 120.

עשרה מלקוחות החברה ייאלצו לקבל את המטוסים במועד מאוחר יותר. בואינג לא מסרה באילו חברות תעופה מדובר, ומהו סכום הפיצוי שהן יקבלו. ארבעה מבין המטוסים שמועד מסירתם נדחה הם מטוסי ג'מבו 747. בין חברות התעופה שאמורות היו לקבל בקרוב מטוסים מסוג 747 - יונייטד איירליינס, חברת התעופה של ערב הסעודית, קוריאן אייר וק.ל.מ. בואינג תדחה גם מסירת שבעה מטוסים מדגם 737 ומטוס אחד מדגם 757.

בואינג שוקלת להעביר עובדים שלה לקבלני-המשנה, וכן להביא עובדים ממתקני מקדונל דגלאס, החברה שאותה רכשה לאחרונה תמורת 16.3 מיליארד דולר, או אף להיעזר בעובדי החברה המתחרה, לוקהיד-מרטין, כפי שכבר עשתה ב-1989.

למרות הבעיות, מתכוונת בואינג להשלים השנה את ייצורם של 350 מטוסים, בהשוואה ל-220 מטוסים בתקופה המקבילה אשתקד. עד לרבעון השני של 1998 תנסה בואינג להגיע לייצור מספר שיא של 43 מטוסים בחודש, בהשוואה ל-36 מטוסים שהיא מייצרת בחודש כעת. לפני שנה וחצי עמד כושר הייצור שלה על 18.5 מטוסים בחודש.

בשנה שעברה הגדילה בואינג את מצבת כוח האדם שלה ב-21 אלף עובדים, והשנה שכרה 12 אלף עובדים נוספים, לא כולל כ-63 אלף העובדים שעברו למצבת כוח האדם שלה עם רכישת מקדונל דאגלס «בלומברג, סיאטל 250,000 עובדים «בואינג דחתה אספקת 12 מטוסים לעשר חברות תעופה «