ביהמ"ש העליון קובע מבחנים להטרדה מינית: המעשה בעל אופי מיני - ונעשה בחוסר הסכמה

הרשיע את פרופ' זוהר בן-אשר מסמינר הקיבוצים בעבירה משמעתית של הטרדה מינית כנגד סטודנטית בסמינר* אם המעביד או הממונה מבטיח שיפור בתנאים או מאיים בהרעת התנאים בתגובה לקשר מיני - הוא מטריד מינית

בית המשפט העליון הרשיע היום (ב') את פרופ' זוהר בן-אשר, העובד כמרצה במכללה לחינוך "סמינר הקיבוצים", בהטרדה מינית של אחת מתלמידות הסמינר. השופט יצחק זמיר קבע בפסק הדין, בהסכמת השופטים אהרון ברק וטובה שטרסברג-כהן, מספר סימני היכר עיקריים להטרדה מינית, המגיעה כדי התנהגות שאיננה הולמת עובד מדינה.

אחת מתלמידות הסמינר התלוננה, כי בן-אשר חיבק וליטף אותה, הציע לה לצאת איתו לבילוי, וזאת ללא הסכמתה ובניגוד לרצונה. בעקבות התלונה, הוגשה כנגד בן-אשר תביעה בבית הדין למשמעת של עובדי המדינה.

בתביעה נאמר, כי המעשים המיוחסים לו מהווים הטרדה של התלמידה על רקע מיני, דבר המהווה עבירה לפי סעיף 17 לחוק שירות המדינה. סעיף זה קובע, כי עובד מדינה המתנהג התנהגות שאיננה הולמת את התפקיד, עובר עבירת משמעת.

בית הדין למשמעת זיכה את בן-אשר. בית הדין ציין, כי התנהגותו של בן-אשר היתה פגומה מאוד, אך ציין שהיה חסר משהו בדברי התלמידה ודבריה אינם חדמשמעיים. המדינה עירערה על כך לבית המשפט העליון.

יצחק זמיר מציין, כי על מנת להכריע בעירעור, יש להשיב על שלוש שאלות עיקריות: האם החוק אוסר הטרדה מינית? מהי הטרדה מינית? האם ההתנהגות של בןאשר מהווה הטרדה מינית?

השופט מציין, כי חיזור בעל אופי מיני איננו פסול, וגם כאשר הוא איננו רצוי, ואפילו הוא מתקבל כהטרדה - הוא עדיין איננו בהכרח בלתי חוקי. השופט אומר, כי חוק המשמעת של עובדי המדינה מכיל עבירות משמעת לא רק ביחסים שבין עובדי מדינה לבין עצמם, אלא גם ביחסים שבין עובדי מדינה כלפי אחרים.

במסגרת הדיון המשפטי, קבע זמיר את סימני ההיכר העיקריים להטרדה מינית, העומדת בניגוד לחוק המשמעת והיא התנהגות שאיננה הולמת עובד מדינה.

* להתנהגות צריך להיות אופי מיני, ובמקרה הרגיל מטרתה היא להשיג טובת הנאה מינית. עם זאת, במקרים מיוחדים תיתכן התנהגות שבכוונתה רק להקניט את הצד השני, לנקום בו או להציק לו באמצעות ביטויים גסים.

* הטרדה אישית מופנית כלפי אדם אחד, וברוב המקרים מכוונת להשיג טובת הנאה מינית. הדבר יכול להיעשות על ידי הבטחה לשפר או איום לפגוע בתנאי עבודה. הטרדה סביבתית איננה מכוונת כלפי אדם מסויים, אלא מתבטאת ביצירת סביבה עויינת.

* הטרדה גופנית היא גם מעשה פלילי, ובכללם: ליטוף, חיכוך, חיבוק ונשיקה. הטרדה מילולית יכולה להיעשות בדרישות או בהצעות חוזרות ונשנות לקיום יחסי מין או קשר אינטימי, וזאת ללא קשר לתנאי העבודה או הלימודים, וללא הבטחה של תמורה חומרית. סוג שכיח של הטרדה מילולית נקרא בשם "זה תמורת זה": יחסי מין תמורת שיפור בתנאי העבודה או מניעת הרעה בתנאים הקיימים. תיתכן גם הטרדה מינית שאיננה מגע גופני או ביטוי מילולי, כגון תליית תמונות פורנוגרפיות במקום העבודה.

* בהקשרים מסויימים ייתכן שהתנהגות בעלת אופי מיני לא תיחשב הטרדה מינית, אלא אם היא מובילה לפגיעה חומרית. כך, למשל, הטרדה מינית תוך פגיעה בתנאי העבודה, בקידום בעבודה וכדומה.

* בדרך כלל, התנהגות איננה הטרדה מינית אם היא מוסכמת. חוסר ההסכמה יכול לבוא לידי ביטוי באופן מפורש או באופן נרמז, או במילים או התנהגות. שפת הגוף יכולה להיות כמו לשון מדוברת.

* אין קשר הכרחי בין הטרדה מינית לבין המעמד היחסי בין הצדדים. ואולם, אם המעביד המנהל או הממונה מבטיח שיפור בתנאים או בלימודים או מאיים בהרעת התנאים בתמורה לקשר מיני - הוא מטריד מינית.

* המבחן האובייקטיבי מתבסס על אבחנת "האדם הסביר". עניין זה הוא בעייתי, שכן קשה לקבוע מיהו האדם הסביר, ומהי ההתנהגות שאדם סביר יראה בה הטרדה מינית. בכל מקרה, אומר זמיר, הכל תלוי במכלול הנסיבות של כל מקרה, שהן מצטרפות ויוצרות יחד את מערכת היחסים של הצדדים המעורבים.

במקרה הנדון, מציין זמיר, הוכח בבית הדין המשמעתי, כי בן-אשר עשה את המיוחס לו וכי בית הדין האמין למתלוננת. בין בן-אשר לבין התלמידה לא היה קשר לפני שהכיר את התלמידה בשיעור, שהעביר לתלמידי שנה א' במכללה.

בפגישה בקפיטריה, נתן בן-אשר לתלמידה את כרטיס הביקור שלו וביקש שתתקשר עימו. לאחר מכן שאל אותה מדוע לא התקשרה. הוא ליטף את גבה וניסה ללטף את גופה. בפעם אחרת ליטף אותה בפניה ובגופה בנוכחות חברותיה.

בית המשפט העליון קבע, כי יש בהתנהגות זו משום הטרדה מינית שאיננה הולמת עובד מדינה. אין ספק שמדובר בניסיון ליצור קירבה בעלת אופי מיני, במיוחד לאחר שהמגע חזר על עצמו בפעם השנייה. למורה חובת נאמנות כלפי התלמידים, ובמסגרת זו אסור לו לנצל את מעמדו כדי להפיק על חשבון תלמידיו טובות הנאה לעצמו, ובמיוחד טובות הנאה מיניות.

התיק הוחזר לבית הדין למשמעת של עובדי המדינה, על מנת לגזור את עונשו של בן-אשר. (עש"מ 6713/96). «מאת שמואל דקלו «ביהמ"ש העליון קובע מבחנים להטרדה מינית: המעשה בעל אופי מיני - ונעשה בחוסר הסכמה «הרשיע את פרופ' זוהר בן-אשר מסמינר הקיבוצים בעבירה משמעתית של הטרדה מינית כנגד סטודנטית בסמינר* אם המעביד או הממונה מבטיח שיפור בתנאים או מאיים בהרעת התנאים בתגובה לקשר מיני - הוא מטריד מינית «מאת שמואל דקלו «ביהמ"ש העליון קובע מבחנים להטרדה מינית: המעשה בעל אופי מיני - ונעשה בחוסר הסכמה «הרשיע את פרופ' זוהר בן-אשר מסמינר הקיבוצים בעבירה משמעתית של הטרדה מינית כנגד סטודנטית בסמינר* אם המעביד או הממונה מבטיח שיפור בתנאים או מאיים בהרעת התנאים בתגובה לקשר מיני - הוא מטריד מינית