בלמון נכנסת לתחום הקוסמטיקה הרפואית

היקף המכירות של החברה - 20 מיליון דולר בשנה * כניסת החברות הבינלאומיות לשוק הקוסמטיקה בישראל, חייבה חברות מקומיות להתמזג, או להתפתח לכיוונים חדשים * אפרים אפטר, מנכ"ל בלמון: "צעד זה נועד לשמור על מעמדנו ולא לאבד שטחי מדף"

בלמון נכנסת לייצור ושיווק מוצרי טואלטיקה וקוסמטיקה טיפוליים. מנכ"ל בלמון, אפרים אפטר; "המוצרים ייוצרו במפעל בלמון בישראל על פי ידע של חברה אירופאית, וישווקו הן בשוק המקומי והן בחו"ל. לכן, לא ברור עדיין אם המוצרים ישווקו במותג של בלמון או במותג של החברה האירופאית".

כניסתה של בלמון לנישת מוצרים חדשה, מעידה על הבעיה של חברות הקוסמטיקה והיבואניות הישראליות בשמירת נתח שוק, לאור כניסתן של חברות רב לאומיות לפעילות בארץ.

אפטר: "העובדה שנכנסות חברות בינלאומיות, מחייבת אותנו לחשוב על כניסה לתחומים נוספים כדי לשמור על מעמדנו ולא לאבד שטחי מדף. ענקים כמו פרוקטר וגמבל יכולים להכתיב ללקוחות הקמעונאים היכן להניח את המוצרים שלהם, והם גם משתמשים בכוחם הרב להשקעת כספים רבים בפרסום בטלויזיה. לחברות המקומיות אין המשאבים הללו, והן חייבות להתאגד או להתמזג".

באשר לתחום החדש אליו נכנסת בלמון, אומר אפטר: "בשל ההתפתחויות בענף הקוסמטיקה, אנו מחפשים תחומים סינרגטיים לפעילות שלנו. תחום הפרמצבטיקה הפארא-רפואית ומוצרי ה-OTC (תרופות ללא מרשם) מצויים בתהליך של התפתחות. מדובר במוצרי קוסמטיקה טיפוליים, עם מעט התוויות רפואיות. זה מעניין אותנו.

"המוצרים אמורים לטפל בבעיות עור - עור יבש, קשקשים, כתמי עור וכתמי גיל. בתחום זה משולבת קוסמטיקה לגיל הזהב, המתפתחת במיוחד לאור הגדלת תוחלת החיים, היכולת הפיננסית של בני גיל הזהב והמודעות לטיפוח וטיפול בגיל זה".

חברת בלמון היא חברה ציבורית, שרוב מניותיה מוחזקות בידי שתי משפחות: אפטר וגזית. החברה מחזיקה ב- %50 מחברת נובל. היא עוסקת בייצור, הן של מותגים עצמיים דוגמת אביב, מאסק אויל ופנג'ל, והן של מותגים פרטיים עבור חברות אחרות. כך, למשל, מייצרת בלמון את מוצרי הקוסמטיקה של קסטרו, ז'אנס וסאיטו, כמו גם מוצרים עבור נקה.

החברה מיצאת את סידרת מינרל קר, המבוססת על מינרלים מים המלח לאירופה, ארה"ב ויפאן. בשנות ה-80 פיתחה פלמון את "אהבה" עבור קיבוץ עין גדי, וגם מוצרי יריחו יוצרו בעבר בבלמון. היום מצוי מפעל אהבה במצפה שלם בבעלות מפעלי ים המלח והחברה לישראל.

היקף המכירות של בלמון כ-20 מיליון דולר בשנה, מכך כ- 2.5 מליון דולר יצוא ב-96'. אפטר מקווה להגיע ליצוא של 3 מיליון דולר ב- 1997.

חברת ההפצה והשיווק נורית, בבעלות מלאה של משפחת כהן, שלובה בבלמון משנת 62', ומפיצה בלעדית את כל המותגים המיוצרים על ידה ואת מוצרי הנקל (פרסיל וורנל), המיובאים היום ע"י שמן. ב- 1.1.96 הוקמה חברת נובל, בשותפות בחלקים שווים של בלמון ונורית.

נובל מייבאת ומפיצה באופן בלעדי מותגי יוקרה בינלאומיים, בהם: כריסטיאן דיור, פאקו רבן, לנקסטר, בושרון, מונטנה, דוידוף, רושאס, נינה ריצ'י, אורלי ואחרות. החברה מעסיקה כ-100 דיילות יופי, ומפעילה מרכז הדרכה באזור. היא מאיישת דוכני מכירה בבתי הכל-בו ומחזיקה יחידה מיוחדת למבצעים, כמו הבאת מאפרים מקצועיים של החברות מחו"ל, וקידום מכירות.

את מותגי החברה מפרסם משרד הפרסום או.קיי מזה 30 שנה, בתקציב שהיקפו כמיליון דולר בשנה. מחזור המכירות של נובל כ-100 מיליון שקל במחירי מכירה.

בלמון בונה גם על יצוא, ורואה בו את העתיד. אפטר: "השוק המקומי רווי וקטן. התקוות ליצוא למדינות השכנות נמוגות. על פי התוכנית, היינו אמורים להקים מפעל באחת המדינות השכנות וליצא מוצרים לארצות המפרץ. במצב הנוכחי הכל קפא, גם הסחר עם מצרים".

לכן, יצרה בלמון קשרים עסקיים עם חברת סחר גדולה מרוסיה, שמרכזה במוסקוה. בלמון מייצרת עבור חברה זו מוצרים מים המלח במותג "ד"ר נייטשר". אפטר: "בארץ יש יזמים רבים מקרב העליה הרוסית, והם הגיעו אלינו ויצרו את הקשר עם החברה מרוסיה. אנו עושים מייצאים במיליון דולר בשנה לרוסיה, והחברה הרוסית משקיעה סכומים נכבדים בפרסום בטלויזיה ברוסיה".

שנת 96' אופיינה בכניסת החברות הגדולות, שהחליטו להכנס לפעילות בישראל. מי שלא היה קשור בחברות הללו, הבין שאם הוא רוצה לשרוד, הוא צריך לאגד כוחות. בהקשר זה, מדבר אפטר על המיזוג בין חברת בלמון עם חברת נורית לצורך יבוא מותגים, עם הקמת חברת נובל, ובמיזוג האחרון בין חברת לילית ודנשר קוסמטיקה. הוא מתייחס גם לכניסת חברות בינלאומיות לשותפות בחברות מקומיות, כמו למשל אסתי לאודר שנכנסה לאדי קוסמטיקס, ולוריאל שרכשה למעשה את השליטה באינטרביוטי.

שוק הקוסמטיקה היוקרתית כולל, בין השאר, את החברות: אינטרביוטי (לוריאל), שסטוביץ, דנשר/לילית, אלפא, אדי קוסמטיקס ונובל. היקף המכירות של השוק נאמד בכ-160 מיליון דולר בשנה. כ-%70 מהקוסמטיקה היוקרתית נרכשים בחו"ל, כך שלחברות המקומיות צפויה עוד תחרות רבה ועבודה מאומצת. ומה בעתיד? אפטר: "אין לי ספק שב-1997 ישמעו על מיזוגים נוספים. מי שלא יגדל או יתמזג, ייעלם מהמפה המקומית". «זהבה דברת «בלמון נכנסת לתחום הקוסמטיקה הרפואית «היקף המכירות של החברה - 20 מיליון דולר בשנה * כניסת החברות הבינלאומיות לשוק הקוסמטיקה בישראל, חייבה חברות מקומיות להתמזג, או להתפתח לכיוונים חדשים * אפרים אפטר, מנכ"ל בלמון: "צעד זה נועד לשמור על מעמדנו ולא לאבד שטחי מדף"