בריטניה יוזמת צעדי חיזוק כלכליים להסכם השלום של צפון אירלנד

מקורות בריטיים: הצעדים כוללים הקלות מס, מענקים, ותמריצים למשקיעים

פקיד בריטי מסר אתמול (שבת) כי ממשלת בריטניה מתכננת שורת צעדים לחיזוק כלכלת צפון אירלנד, במטרה לתת גיבוי להסכם השלום ההיסטורי שהושג שם בסוף השבוע.

לדברי הפקיד הבריטי, יתווספו להסכם השלום צעדים להגדלת ההשקעות ולעידוד התעשיה, שמטרתם להוציא את האזור מהעימות שגבה כ-3,000 קורבנות ב-30 השנים האחרונות.

כלכלן ראשי בבנק אלסטר בצפון אירלנד אמר, כי אם הסכם השלום יפעל, ניתן יהיה לראות שיפור כלכלי גדול בצפון אירלנד כבר בתוך כשנה, הודות לצמיחה בתחום התיירות. בנוסף צפה הכלכלן, כי לצפון אירלנד יגיעו השקעות בהיקף דומה לאלו המגיעות לרפובליקה של אירלנד.

על פי הסכם השלום, צפון אירלנד תישאר חלק מהממלכה המאוחדת, אם כך יחליטו רוב תושביה, שהם פרוטסטנטים. הקתולים והפרוטסטנטים יתחלקו בשלטון באמצעות מועצה נבחרת, שמקום מושבה יהיה בלפאסט, וכך יגיע לקיצו השלטון הישיר של לונדון. תוקם מועצה משותפת עם הרפובליקה האירית, והיא תדאג למיעוט הקתולי הגדול, ולשאיפותיו לאיחוד אירלנד בעתיד.

ייתכן שמשקיעים זרים יזדקקו לפרק זמן של כשנה עד שיחושו בטחון לגבי כיבוד ההסכם. אנליסטים מעריכים, שייתכן שיעברו עוד שנתיים עד שהחלטות המשקיעים יתורגמו לכסף שיגיע לצפון אירלנד.

ליצרניות הרכב פורד ודייהו, ליצרנית הבגדים פרוט אוף דה לום, וליצרנית השבבים סיגייט טכנולוג'יס, כבר יש מפעלים בצפון אירלנד. אך, היקף ההשקעות בהם מוגבל, עקב החשש מהפרות סדר ומעשי אלימות.

תשתית טובה

אירלנד מושכת השקעות זרות באמצעות מענקי ממשלה, מיסוי נמוך וכוח עבודה משכיל. התשתית בצפון אירלנד נחשבת למעט טובה יותר מזו של הרפובליקה האירית, ולכן, טוען הכלכלן מבנק אלסטר, "אין כל סיבה שלצפון לא יגיעו השקעות ברמה דומה".

כלכלת אירלנד היא בעלת קצב הצמיחה הגבוה ביותר באירופה בשנתיים האחרונות. התחזית היא שהתמ"ג שלה יצמח השנה בשיעור של %8.5, לאחר %10.5 בשנת 97'. בצפון, לעומת זאת, מתמודדים עם מספר גדול של נתמכי סעד, ועם שקיעת תעשיות כמו ענף הטקסטיל והמספנות.

הפקיד הבריטי מסר כי התכנית לחיזוק כלכלת צפון אירלנד תוכרז בקרוב ע"י שר האוצר הבריטי, גורדון בראון, לאחר שאנשי משרדו יערכו ביקור בצפון אירלנד.

הפקיד לא הגיב על פרסום בפייננשל טיימס, בו נאמר כי התוכנית כוללת מענקים למשקיעים, הקלות מס לחברות, יצירת איזורי סחר חופשי, ותמריצים למחקר ופיתוח.«בלומברג, בלפאסט«בריטניה יוזמת צעדי חיזוק כלכליים להסכם השלום של צפון אירלנד«מקורות בריטיים: הצעדים כוללים הקלות מס, מענקים, ותמריצים למשקיעי