ג'יימס בונד: רשיון למכור

לג'יימס בונד יהיה "רישיון חסר תקדים למכור", כשייצא למסכים הסרט החדש בסידרה. הסוכן האגדי 007 מעוניין היה אמנם ב"רשיון להרוג", אבל אולפני מטרו-גולדווין מאייר (אם.ג'י.אם) מתעניינים יותר ברשיון למכור. והם לא בררנים. מבחינת האולפנים, כרטיסי האשראי של ויזה טובים ממש כמו מכוניות ב.מ.וו - כל עוד הם משלמים בזמן.

פרסום עקיף הוא לא המצאה חדשה. לא סתם מרווים שחקנים בסרטים את צמאונם ב"טעם החיים", ולא בפפסי קולה, ומקפידים להחזיק את הפחית בזווית שתיקלט היטב על ידי המצלמה. לא סתם הם משתתפים במירדף מכוניות במרצדס ספורט ולא בגולף, או להיפך. אלא שפרסומת עקיפה היא דבר אחד, ומערכת הפרסום של סרטו של ג'יימס בונד החדש, "מחר לא מת לעולם", היא סטנדרט בפני עצמו.

האולפנים הגדולים נוהגים לפרסם את יציאתו הקרבה של סרט לאקרנים בפרסומות בעיתון, בטלוויזיה ובסרטוני פרומו בבתי הקולנוע. בסרטים בהם תולים תקוות להכנסות גדולות, מסוגלים האולפנים להשקיע בפרסומות 30 ואף 40 מיליון דולר, מבלי להניד עפעף. אולפני אם.ג'י.אם רצו להשקיע יותר, אבל העדיפו להשקיע את הכסף של מישהו אחר. כך עלה הרעיון לרתום למסע הפרסום את היצרנים שמוצריהם מפורסמים בסרט באופן עקיף.

אם.ג'י.אם הכינה רשימה ארוכה של מפרסמים פוטנציאליים, אשר יוכלו להשתתף בבליץ הפרסומי. עם רובם מצוי כעת המו"מ בשלבי סיום. אם ההסכמים ייחתמו כמקווה, תקבל אם.ג'י.אם מהיצרנים כ-100 מיליון דולר.

התקדים נעוץ בבוטות הפרסום. מרבית היצרנים ישתמשו בקטעים מהסרט בהם מוצג המוצר, אבל אם.ג'י.אם לא היססה ללכת צעד נוסף. חברת כרטיסי האשראי "ויזה אינטרנשיונל" עומדת להפיק פרסומת מיוחדת שבה יככב פירס ברוסנן בתפקיד ג'יימס בונד. הפרסומת לא תכלול קטע מהסרט, אלא תצולם ותופק במיוחד. ויזה סירבה לחשוף בפני הוול סטריט ג'ונראל כמה כסף תשקיע בפרסום, אולם מקורות בתעשייה מעריכים שמדובר בכ-15-10 מיליון דולר.

ובונד לא רק חותם על כרטיסי אשראי. הוא גם נוהג בב.מ.וו, נעזר בחברת התקשורת השוודית אריקסון, שותה בירה היינקן או וודקה סמירנוף, בודק את השעה אצל יצרן השעונים השווייצרי "אומגה אינטרנשיונל", ושוכר רכב של חברת השכרת הרכב אוויס (ב.מ.וו כמובן).

מטרת העסקאות, מבחינת היצרנים, היא לנצל את המומנטום שנוצר בעקבות הצלחתו של סרט ג'יימס בונד האחרון, "גולדן איי", שהכנסותיו הגיעו ל-350 מיליון דולר. הם מעוניינים לקשור את עצמם לסוכן חסר הגיל ובפרט לתדמית שמנסים מפיקי הסרט לשדר: דבר שלא נס ליחו לעולם. אומרת קארן סורטיטו, סגנית נשיא אם.ג'י.אם לפרומושנים וחסויות: "לפני 'גולדן איי', שהגיע למסכים לפני שנתיים אחרי הפסקה ארוכה בהפקת סרטי בונד, המוטו שלנו היה 'בונד חוזר, והוא טוב מאי פעם'. בשנת 97' אי אפשר לומר שהוא חוזר, כי הוא כבר חזר. המוטו הפעם הוא 'בונד הוא ניצחי'".

בעולם הפרסום יש רבים הסבורים שהקמפיין טומן בחובו סיכון, ושהקהל עשוי להירתע מהטקטיקה ולהרגיש ש"מחר לעולם לא מת" הוא סרט מסחרי וממוסחר מדי. זה לא מדאיג את קארן סורטיטו. "סרטי בונד", היא אומרת, "מציגים באופן מסורתי מוצרים הלקוחים מהעולם האמיתי. ההבדל הוא רק שהפעם האולפן נחוש בהחלטתו להרוויח מכך. זו הדרך למכור כיום סרט. הייתי אומרת שהקהל ממש מצפה לכך".

וגם עולם הפרסום מצפה לראות כיצד יעלה מסע הפרסום הזה. אין ספק שהסרט "מחר לא מת לעולם" מצדיק את שמו גם מן ההיבט הפרסומי: לא רק שמחר לא מת, אלא שסגנון הפרסום של מחר - רק עכשיו נולד. « «ג'יימס בונד: רשיון למכור «