גלגולי אדמות גליל ים

רוני יצחקי ואפריקה-ישראל רוצים לבנות מאות דירות על אדמות גליל ים. ואולם, סבך משפטי ומוניציפלי עלול לעכב את הפרוייקט במשך שנים

אפריקה-ישראל הצטרפה לפני שלושה חודשים ב-%50 לעיסקה, שבה תבנה, עם הקבלן רוני יצחקי, 1,400 דירות על 800 דונם חקלאיים של קיבוץ גליל ים. מדברים אפילו על הגדלת היקף הבניה לכ-2,000 דירות ויותר. אולם החוזה קובע, כי הוא ייכנס לתוקף בתנאי שתאושר תב"ע חדשה, למגורים. הנושא כולו נמצא בבג"ץ, ואין לדעת אם אפשר יהיה לבנות במקום בעתיד הנראה לעין.

קיבוץ גליל ים היה שייך, עד לחודש מאי השנה, לרמת השרון - הן בתחום שיפוט מוניציפילי, הן במרחב תיכנון. ראש המועצה המקומית רמת השרון, אפרים חירם, הודיע, כי כל עוד הדבר תלוי בו, לא יאשר בנייה למגורים על אדמות הקיבוץ. קיבוץ גליל ים רוצה למכור את אדמותיו לקבלנים, ולשם כך הוא מבקש לעבור להרצליה. גם עיריית הרצליה רוצה לזכות בנתח קרקע חדש לבנייה.

ב-3 במארס 1996 חתם קיבוץ גליל ים על חוזה עם עיריית הרצליה, המתפרסם כאן לראשונה. העיריה, הרוצה לקבל את אדמות הקיבוץ, הבטיחה בחוזה לתת לו הנחה חריגה, ולגבות ממנו היטל השבחה של %4 בלבד, במקום %10-%50 כמקובל. היועצת המשפטית של העיריה, עו"ד אילנה בראף-שניר, הודיעה על הסתייגותה מסעיף זה בהסכם. מועצת העיריה אישרה את ההסכם למרות ההסתייגות, ובכך חיזקה את האינטרס המשותף של שתי השויות.

הרצליה וגליל ים החליטו לעשות את התהליך בשני שלבים - תחילה להעביר את תחום השיפוט, אחר כך את מרחב התיכנון. ב-22 במאי אישר שר הפנים דאז, חיים רמון, את העברת מיתחם גליל ים מתחום שיפוט רמת השרון לתחום שיפוט הרצליה. השלב השני של העיסקה, העברת מרחב התיכנון, מחייב החלטה של המועצה הארצית לתיכנון ובניה. זו מינתה ועדת משנה לדון בענין.

המועצה המקומית רמת השרון מיהרה לבית המשפט העליון והגישה עתירה לבג"ץ בנושא. לא ניתן צו ביניים.

ב-27 באוגוסט, התכנסה ועדת המשנה של המועצה לתיכנון ובניה, לדון בנושא. כאן קרה להרצליה וגליל ים תקר בלתי צפוי: הוועדה החליטה, ברוב של 8 נגד 2, להשאיר את השטח במרחב התיכנון של רמת השרון. לא נעים. מה עושים? קיבוץ גליל ים ביקש דיון חוזר.

הוועדה התכנסה בשנית ב-21 באוקטובר, והחליטה ברוב של 8 נגד 3 להעביר את הקרקע למרחב תיכנון הרצליה. הפרוטוקול, הנמצא בידי "גלובס", אינו מסביר מדוע שינוי רוב החברים את דעתם. יחד עם זאת, המליצה ועדת המשנה להקים ועדת חקירה לבחינת הגבולות של הרצליה ורמת השרון.

ב-28 וב-31 באוקטובר פנתה המועצה המקומית רמת השרון לשר הפנים החדש, אליהו סוויסה. היא ביקשה ממנו להקים את ועדת החקירה, כפי שהומלץ, ולהקפיא בינתיים את העברת מרחב התיכנון. ב-3 בנובמבר שלחה שפרה אסרף, מנהלת לשכת השר, מכתב תשובה משוכפל, האומר, כי המכתב "הועבר לבדיקה אצל הגורם המקצועי, שישיבך ישירות". שום תשובה נוספת לא התקבלה עד היום.

ב-5 בנובמבר התכנסה המועצה הארצית לתיכנון ובניה, והחליטה להעביר מרחב גליל ים להרצליה. המועצה התעלמה מהחלק השני של החלטת ועדת המשנה, להקים ועדת חקירה. בצר להם, חזרו אנשי רמת השרון ופנו לבית המשפט העליון, וביקשו צו ביניים. ב-13 בנובמבר קיבלו את הצו, שיהיה בתוקף עד לתום הדיון - אין לדעת מתי.

בינתים, כמובן, מוקפא הכל. אפריקה-ישראל ויצחקי יכולים להמשיך בהכנת התב"ע ובהתייעצות עם מהנדסים ואדריכלים. אבל, ייתכן שהם סתם זורקים כסף. אם בית המשפט העליון יחליט, למשל, להקפיא את העברת מרחב התיכנון עד להקמת ועדת חקירה, פירוש הדבר דחיה של שנים, ולמעשה הקפאת הפרוייקט כולו. «אלעזר לוין «גלגולי אדמות גליל ים «רוני יצחקי ואפריקה-ישראל רוצים לבנות מאות דירות על אדמות גליל ים. ואולם, סבך משפטי ומוניציפלי עלול לעכב את הפרוייקט במשך שנים