גרמניה תובעת עצמאות מלאה לבנק המרכזי האירופי - צרפת מתנגדת

צרפת מצדדת במועצת שרים לה יהיה תפקיד בקביעת מדיניות הריבית

כינוס שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של האיחוד האירופי, שהיה בלוקסמבורג בסוף השבוע, חשף חילוקי דעות מהותיים בין שתי מדינות הציר של האיחוד - גרמניה וצרפת - בשאלת סמכויותיו של הבנק המרכזי האירופי העתידי, לכשיוקם עם כינון היורו בתחילת 1999.

הדוברים הגרמנים בכינוס, בכללם שר האוצר, תיאו וייגל ונשיא הבונדסבנק, האנס טיטמאייר, טענו בדיונים שהבנק המרכזי האירופי צריך להיות עצמאי, והתייעצויותיו עם שרי האוצר האירופיים צריכות להיות בלתי פורמליות, ובעיקר - בלתי קבועות.

הנציים הצרפתיים, בראשות שר האוצר, דומיניק שטראוס-קאהן, צידדו, לעומת זאת בהקמת מועצת שרים אירופית שתתכנס פעם בחודש, לצורך תיאום מדיניות מוניטרית עם הבנק המרכזי האירופי. הם גם סבורים שסמכויותיה של מועצת השרים האירופית, שתיקרא "מועצת היורו", צריכות להיקבע באמנה מוסכמת של האיחוד האירופי.

הרקע לחילוי הדעות הוא חששם המסורתי של הגרמנים מכך שצרפת תפעל להחליש את היורו - המטבע האירופי האחיד - כדי לזכות ביתרונות סחר לאיחוד האירופי ביחס ליתר העולם. החלשה זו עלולה לבוא על חשבון חוסנו של היורו, ועל חשבון המאבק באינפלציה.

"מועצת היורו צריכה להיראות ולהיות לגיטימית", אמר דומיניק שטראוס-קאהן. הוא הביע תקווה שמנהיגי האיחוד האירופי יקבלו החלטה מחייבת (רזולושן) ברוח זו בפיסגתם הבאה בדצמבר.

ואילו שר האוצר הגרמני, תיאו וייגל, אמר לכתבים שהוא אינו רואה צורך ב"פורמליזציה" של ועדת השרים לעניין היורו. לדעתו, קבוצת השרים תוכל להתכנס "אד הוק" כאשר יהיה בכך צורך, ולא על בסיס קבוע.

נשיא הבונדסבנק, האנס טיטמאייר, אמר גם הוא שקבוצת השרים האירופים לעניין היורו עשויה לספק "הנחיות" על מדיניות החליפין של היורו העתידי, אך הוא הזהיר את ממשלות אירופה שלא להשתמש ב"מועצת יורו" כדי ללחוץ על הבנק המרכזי האירופי בנושאי מדיניות הריבית.

בכינוס בכפר מונדוף-לה-ביין בלוקסמבורג החליטו שרי האוצר האירופים לפרסם את שערי החליפין של היורו ביחס למטבעות האירופים מיד כאשר תתפרסם רשימת המדינות שייכללו בשלב הראשון של האיחוד המוניטרי ב-1999. ההודעה הזו תפורסם בחודש מאי 1998.

רישמית, מטרת פירסום שערי החליפין היא למנוע ספקולציות העלולות לטרפד את מהלך איחוד המטבעות כולו. מעשית, אמרו כלכלנים שהופתעו מן ההחלטה, מדובר בצעד שנועד להמחיש שאיחוד המטבעות יתנהל ללא הפרעה, ושלא תהיה חזרה על המשברים שליוו את המערכת המוניטרית האירופית למן ייסודה בשנות ה70'.

עם זאת, עדיין לא ברור איך ייקבעו שערי החליפין של היורו על ידי המכון המוניטרי האירופי, העובר שממנו ייוולד הבנק המרכזי האירופי. רוב הכלכלנים מעריכים שליורו ייקבעו רצועות ניוד זהות לאלו של סל האקו האירופי כיום, כלומר עד %2.5 משער אמצע של כל מטבע מול כל מטבע אחר.

אפשרות אחרת תהיה "נעילת" שערי החליפין כפי שייקבעו בשווקים ב-31 בדצמבר 1998, או חישוב שערי אמצע על פי ממוצעי שתים-שלוש השנים הקודמות. «בלומברג, לוקסמבורג «גרמניה תובעת עצמאות מלאה לבנק המרכזי האירופי - צרפת מתנגדת «צרפת מצדדת במועצת שרים לה יהיה תפקיד בקביעת מדיניות הריבית