דבורה חן עברה לתיקים בטחוניים

בכך נמצא פיתרון ליחסים הקרירים בינה לבין מרים רוזנטל, פרקליטת מחוז ת"א

התובעת דבורה חן, מפרקליטות מחוז ת"א (פלילי), המוכרת בעיקר כתובעת בתיק האופנובנק, לא רוותה נחת מבחינת קידומה המקצועי: מצד אחד, היא נחשבה בפרקליטות ככוח רציני, וגם התוצאות שהשיגה בתיקים שלה, הצדיקו את העמדה הזו; מצד שני, הקידום המקצועי שלה "נתקע".

חן התמודדה לפני מספר שנים על תפקיד פרקליטת מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה). היא הפסידה לטובת אמירה אדר, שפרשה לפני מספר חודשים. בהמשך, היא התמודדה על תפקיד פרקליטת מחוז ת"א (פלילי), והפסידה לטובת מרים רוזנטל, הפרקליטה הנוכחית.

עם בחירתה של רוזנטל, תוארו היחסים בינה לבין חן, כ"על סכינים". בהמשך הם תוארו כ"קורקטיים". באחת ממסיבות הסיום של מספר מתמחים בפרקליטות הפלילית, אפילו הוקראה איזו מקאמה על מערכת היחסים הבעייתית הזו, שהיתה בבחינת סוד גלוי.

חן התרכזה בתיקים שלה, והשתדלה להימנע מלהתרכז בכל היתר. תקופה ארוכה, למשל, שקעה בעבודה על התיק המכונה "הרצח האמריקאני" - שני קיבוצניקים שביצעו רצח בארה"ב. במסגרת התיק, היא אף נסעה לארה"ב.

לאחר שהסתיים הטיפול בתיק, ניצלה חן ימי חופשה שנותרו לזכותה, והתרחקה מהפרקליטות לכמה חודשים, לצורך לימודים. בניגוד לצפי, היא אפילו לא ניסתה להתמודד בשנית על ראשות פרקליטות מיסוי וכלכלה, לפני מספר חודשים. מכריה מעריכים, כי ידעה מראש שאין לה סיכוי, ולא מפני שאינה מוערכת.

בשנים האחרונות, דרכה למעשה היתה חסומה. הפיתרון לכך, נמצא לא מזמן: חן קיבלה ראשות מחלקה שעיסוקה תיקים בטחוניים פליליים. מחלקת "שושו", כמו שמכנים אותה בפרקליטות. היא יושבת מחוץ לפרקליטות מחוז ת"א, אך לא בפרקליטות המדינה בירושלים.

חן עסקה בעבר בתיקים בטחוניים, במסגרת עבודתה. למעשה, כמעט כל תיקי הריגול במדינה, טופלו על ידי חן והתובעת פנינה גיא, אף היא מפרקליטות מחוז ת"א (פלילי).

ממשרד המשפטים נמסר כי התואר של חן כיום הוא תואר "ממונה". ככל הידוע, היא מוקבלת לשופט מחוזי, כמו מנהלי מחלקות בפרקליטות המדינה. ההערכות אומרות, שהפיתרון הזה נמצא, לאחר שחן הלכה לפרקליטת המדינה, עדנה ארבל, ואמרה: או שמקדמים אותי, או שאני הולכת הביתה. בכל מקרה, יש להניח שכולם מרוצים מהמצב החדש: רוזנטל מרוצה מכך שחן כבר לא בסביבה שלה; וחן מרוצה מאותה הסיבה, אך בהיפוך, ולא פחות מכך - מהקידום. -* שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, הילה גרסטל, תדון בבקשה לתביעה יצוגית נגד עיסקת הטיעון של קרטל חברות הביטוח, בהיקף כ-2.5 מיליארד שקל. כמו בתיק הסנה, גם כאן נהנה גרסטל "מן ההפקר": לסגן נשיא המחוזי בתל-אביב, משה טלגם, שבטיפולו מתרכזות כל התביעות הייצוגיות, הוגשה בקשה לקביעת מועדים, שם צויין, בין השאר, כי עו"ד דפנה טלגם, שהיא כלתו של טלגם, מופיעה בתיק. טלגםמייצגת את הפניקס, אחת הנתבעות, לצד עו"ד פנחס רובין. טלגם העביר את התיק לגרסטל.

* במהלך החודש, אמור להינתן פסק דין על ידי שופטי בית המשפט העליון - אליהו מצא, דליה דורנר וצבי טל, בעתירה שהוגשה לבג"ץ כנגד אישור ההסדרים ארוכי הטווח בין חברות הדלק הגדולות ומפעילי התחנות, על ידי הממונה על ההגבלים העיסקיים, יורם טורבוביץ'. העותרים הם דור אנרגיה, בעלי תחנות הדלק, אירגון סוכנים ובעלי תחנות, ואירגון נכי צה"ל. באי כוחם הם עו"ד עמיהוד בן-פורת, מטעם דור אנרגיה; עו"ד יורם אבירם, מטעם בעלי תחנות הדלק; עו"ד רון גזית, מטעם אירגון סוכנים ובעלי תחנות, שיוצג קודם לכן בידי עו"ד חנן מלצר; עו"ד אמנון זכרוני, מצד ארגון נכי צה"ל; ואילו עו"ד עוזי פוגלמן, מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, מייצג את טורבוביץ'.

* ביום א' האחרון, המשיך משפט הזוטא בטענותיו של אילון צברי, המואשם בתרמית בניירות ערך. בין השאר העיד חוקר הרשות, רו"ח יעקב קאופמן. קאופמן נשאל על ידי עו"ד אביגדור פלדמן, בעניין חשדות שהיו לחוקרי הרשות כלפי צברי, לפיהם התכוון צברי "לחסל" אדם מסויים, שמילא תפקיד בהעברת כספים בין צברי לחברו, ניראל בן-יוסף, שלימים שיתף פעולה עם הרשות, כנגד צברי.

קאופמן סיפר, כי חוקרי הרשות חקרו רק את החשדות לתרמית בניירות ערך, בעוד חוקרי יח"פ (היחידה לחקירות פשעים), הם שהיו אמורים לחקור את עניין החיסול. פלדמן הראה לקאופמן, כי לפי תמליל חקירתו של צברי ביח"פ, למעשה לא נשאל צברי בנושא החיסול. קאופמן, בתשובה, אמר ש"ככה נראים חוקרי יח"פ". מה שפלדמן ביקש להראות, הוא שכל נושא החיסול, מלכתחילה לא נתפס על ידי חוקרי הרשות ברצינות, וכי העלאתו נועדה למטרה אחת בלבד: להפעיל לחץ על צברי בחקירה.

* עורכי הדין דרור שניטקס וגיורא בן-טל פרשו ממשרדיהם הקודמים, לטובת משרד משותף ברחוב נחמני בתל-אביב: שניטקס פרש ממשרד דן עופר ושות', שם היה שותף. שניטקס הוא חתנו של עופר. ואילו בן-טל, שהוא גיסו של שניטקס, פרש ממשרד צדוק. « «דבורה חן עברה לתיקים בטחוניים «בכך נמצא פיתרון ליחסים הקרירים בינה לבין מרים רוזנטל, פרקליטת מחוז ת"א