דו"ח של יעקב גדיש: ההאזנה לרדיו האיזורי מחצית מלרשתות הארציות

מציע ללבנת לעבור לתשלומי חובה על הזכיינים שיעלו עם התבססות התחנות

חלקן של תחנות קול הדרך מגיע ל-%11 מהכנסות תחנות הרדיו האיזורי. בהפחתה של ההשפעות המקזזות, הפגיעה של קול הדרך בתחנות הרדיו האיזורי היא של אחוזים בודדים בלבד.

כך עולה מחוות דעת שהוגשה לשרת התיקשורת, לימור לבנת, בידי יעקב גדיש, מנכ"ל האוצר לשעבר. חוות הדעת הוגשה לבג"ץ, במסגרת תגובת המדינה לעתירה שהגישו תחנות רדיו איזורי, בטענה שרשות השידור, שהקימה את קול הדרך, פוגעת בתחנות וביכולתן הכלכלית לקיים שידורים בהתאם לתנאי הזיכיון.

רשות השידור טוענת בתגובה, כי מחוות הדעת, עולה שאין כל סימוכין לטענה בדבר הנהגת מחירי היצף על ידי קול הדרך, והתחנות אינן פוגעות ברדיו האיזורי פגיעה בלתי סבירה.

מחוות הדעת עולה, כי מספר המאזינים לרדיו האיזורי נע בסביבות %10 מכלל המאזינים באיזור, והרשתות הארציות הן דומיננטיות. לאור מצב זה, אומר גדיש, קשה לזהות פגיעה כלשהי במספר המאזינים לרדיו האיזורי משידורי רשת קול הדרך, ואין ממצאים המוכיחים זאת.

מסקר המצוטט בחוות הדעת עולה, שכל תחנות הרדיו האיזורי גם יחד, כולל "הגל הבטוח" של קול ישראל, זכו להאזנה של %8.9, בעוד שהתחנות הארציות רשת ב', רשת ג' וגל"צ זוכות כל אחת ב-%20 האזנה.

הסקר מציין, כי ישנה תחרות חריפה בין רשות השידור לתחנות הרדיו האיזוריות. תחרות זו פוגעת בספקי סחורות ושירותים, אך היא מיטיבה עם הצרכנים.

הסקר ערך השוואה בין מחירונים של הרדיו האיזורי (בהגבלה של מספר תחנות שאיפשרו זאת) לבין קול הדרך. מהשוואה זו התברר, שרדיו חיפה יקר יותר מהגל הבטוח בכ-%10, אך מחירונו של רדיו דרום זול יותר מהמחירון של הגל הבטוח ב-%10-%30.

גדיש דוחה את הטענה בדבר הנהגת מחירי היצף עקב תחרות אגרסיבית בין קול ישראל (הגל הבטוח - קול הדרך) לבין הרדיו האיזורי. עם זאת הוא מציין, כי ייתכן שבתחרות נקודתית, תופעה כזאת יכולה להיות קיימת.

גדיש מציע בחוות הדעת להטיל על הזכיינים שיטה שונה של תשלומי חובה, בדרך של תשלומים הולכים ועולים עם התבססות התחנות, ולא תשלומים שברובם הם קבועים, כפי שהמצב כיום. «מאת שמואל דקלו «דו"ח של יעקב גדיש: ההאזנה לרדיו האיזורי מחצית מלרשתות הארציות «מציע ללבנת לעבור לתשלומי חובה על הזכיינים שיעלו עם התבססות התחנות