דיונים על הסכם סחר חופשי בין ישראל למדינות אמריקה הלטינית

פורום סחר חוץ: כינון הסכם הסחר צריך להיות יעד ראשי לישראל

פורום סחר חוץ, בראשות מנכ"ל משרד התמ"ס, דב מישור, החליט השבוע להציב את כינונו של הסכם סחר חופשי (אס"ח) עם מדינות אמריקה הלטינית כיעד ראשי של מדיניות סחר החוץ של ישראל. משרד התמ"ס אף גייס יועץ מקומי, שייעץ בעבר לממשלת פרו, כדי לקדם את המו"מ בנושא, שיגיע החודש לישראל.

פורום סחר חוץ כולל גם את הסמנכ"ל לסחר חוץ בתמ"ס, יו"ר ומנכ"ל מכון היצוא, מנכ"ל החברה לביטוח סיכוני סחר חוץ, מנכ"ל התאחדות התעשיינים ומנהל המחלקה הבינלאומית בהתאחדות.

הסמנכ"ל לסחר חוץ, זהר פרי, אמר ל"גלובס", כי על כינון האס"ח עם גוש המרקוסור הוחלט לפני המשבר במזרח הרחוק. עם זאת אישר, כי על רקע המשבר, מחפשים יצואנים ישראלים שווקים חדשים, והמרקוסור הוא אחד מהם.

פרי הוסיף, כי מסתמן במרקוסור תהליך מדאיג מבחינתה של התעשייה הישראלית, כאשר מדינות הגוש מתאימות את שיעורי המכס שלהן למכס הגבוה של ברזיל. "השוק מתחיל להתאחד על שיעורי המכס הגבוהים של ברזיל, וזה מסוכן. אנחנו נמצאים תחת איום של הישארות מחוץ לשוק, כיוון שמדינותיו יכולות לייצר הכל. הן החלו במגעים להסכם אס"ח עם האיחוד האירופי, ואם לא נחתום בהקדם על הסכם אס"ח איתן, נמצא את עצמנו מחוץ למרקוסור, מול חומה גבוהה".

בפגישה שקיים היום (ד') עם שר האוצר, יעקב נאמן, ציין שר הכלכלה של ארגנטינה, רוקה פרדננז, כי יפעל לכינון הסכם אס"ח בין ישראל למרקוסור, שארגנטינה עומדת השנה בראשו. כן ציין, כי ההסכם לעידוד והבטחת השקעות בין המדינות נכנס לתוקף בארגנטינה.

נאמן העלה את בקשותיה של ישראל גם להאצת השיחות על הסכם למניעת כפל מס ולתיקוני מכס, שעיקרם הנחות, או פטור על פי קריטריונים מיוחדים במרקוסור. בדיון בין המדינות עלתה בקשת ישראל לחידוש הפטור לטפטפות המיוצאות לארגנטינה, לאחר שבסוף 97' פג תוקפו של הפטור הזמני.

עוד ביקש נאמן בדיון, לאפשר לחברות ישראליות להשתתף במיכרזים של ממשלת ארגנטינה. נאמן ציין, כי ניתן להגביר את היצוא הישראלי לארגנטינה על ידי רכש ממשלתי מישראל, ובעיקר בתחומי החקלאות, האלקטרוניקה וההיי-טק.

היצוא לאמריקה הלטינית והמרכזית בשנת 97' עלה ב-%26 יחסית לשנת 96' והסתכם ב-779 מיליון דולר, המהווים %3.8 מהיצוא הישראלי. לאחרונה מסתמנת עלייה ביצוא טכנולוגי לאיזור. היבוא עלה ב-%17 והסתכם ב-332 מיליון דולר. «מאת אורה קורן וזאב קליין «דיונים על הסכם סחר חופשי בין ישראל למדינות אמריקה הלטינית «פורום סחר חוץ: כינון הסכם הסחר צריך להיות יעד ראשי לישראל «מאת אורה קורן וזאב קליין «דיונים על הסכם סחר חופשי בין ישראל למדינות אמריקה הלטינית «פורום סחר חוץ: כינון הסכם הסחר צריך להיות יעד ראשי לישראל