דנדור נכשלה, בנטון תחפש זכיין אחר

בתוך שנה, תאבד חברת דנדור את הזכיון לשיווק מוצרי בנטון בישראל * זכיין הרשת העולמית טוען שלא היתה השקעה מספקת בשיווק, פרסום ועיצוב החנויות, ודנדור לא הייתה המשווק המתאים * מנכ"ל דנדור, אבי בן-דב: "לדעתי, אין לנו שום בעייה עם השיווק"

אתמול נודע כי הזכיון שניתן לחברת דנדור לשיווק מוצרי בנטון בישראל, ע"י הזכיין האיטלקי של החברה, לא יוארך לאחר 98'. מדובר בזכיון לא בלעדי, שאיננו מוגדר לטווח ארוך.

שני התנאים האלה, כנראה, היו בין הגורמים העיקריים שהביאו לירידה נמשכת במכירות ולסגירת חנויות. על פי הנתונים שמסרה דנדור, היא סגרה במהלך 96' 6 מבין 15 החנויות שהפעילה, ביניהן חנות הדגל בדיזנגוף סנטר, ומכירותיה ירדו בתקופה ינואר-ספטמבר 96' ל-10.4 מיליון שקל בהשוואה ל-11.6 מיליון שקל בשנה הקודמת.

לצד הירידה במכירות, מתברר כי הזכיין האיטלקי הקים כבר לפני 4-5 שנים חברה בשותפות עם כיתן - בי.אף.קיי (B.F.K), וזו הקימה שתי חנויות למכירת מוצרי אופנה של בנטון, בהדר יוסף ובקניון מלחה.

בענף האופנה אומרים, כי במצב דברים זה, אין פלא ששיווק בנטון בארץ היה כושל. לא היה לדנדור חוזה לטווח ארוך, וכל הטיפול בשיווק נעשה על בסיס של טווח קצר: לא היה מספיק פרסום, לא היו בחנויות קולקציות מתאימות, וחלק מהחנויות לא עמד בסטנדרטים שאותם רואים כיום בעולם.

חברת דנדור השקעות לא ניהלה רק את עסקי בנטון, אלא נכנסה בשנתיים האחרונות לעסקי נדל"ן - אולי בגלל החלשות מכירות האופנה, ואולי בגלל ההזדמנויות העיסקיות בנדל"ן. אך מכל מקום, בענף טוענים כי הניהול לא התמקד באופנה, והדבר פגע במכירות בנטון.

על פי הודעתה של בנטון, היא תסיים את ההתקשרות עם דנדור בעוד כשנה, לאחר סיום מכירותיה לעונת אביב-קיץ 98'. אחד הגורמים המנהלים עתה מגעים לקבלת הזכיון הוא חברת כיתן, אשר כאמור כבר קשורה בשותפות עם הזכיין האיטלקי. המנכ"ל, עזרי גונן, מודה כי כאשר הוקמה השותפות לפני כמה שנים, היתה מחשבה לתקוע יתד בעסקי בנטון, עם סיכוי לעתיד לשיווק מלא בכל הארץ.

גונן: "בנטון הוא שם מותג מצויין, ואין בעולם רבים כמוהו. יש לו אלפי חנויות בעולם והמוצרים באיכות גבוהה. אבל כדי לבנות אותו בישראל מחדש, צריך להשקיע כסף רב בפרסום, ולהסתכל על השיווק שלו לטווח ארוך. ללא תנאים סבירים, כמו בלעדיות בשיווק בארץ וזכיון למספר שנים, אין טעם להכנס לזה". לדבריו, רק בהשקעה דומה להשקעתה של כיתן בליווייס, יש סיכוי לעשות גם מבנטון עסק עם הכנסות ורווחיות נאותה.

האחראי על מכירות מוצרי בנטון בישראל ובמדינות נוספות (כולל 102 חנויות ברומא) הוא פביו קלדרוני. לקלדרוני יש נציג בישראל, בשם אלברטו די-קונסיליו.

בתשובה לשאלות גלובס, אמר די-קונסיליו כי קלדרוני לא היה מרוצה משיווק בנטון בארץ מזה תקופה ארוכה, וכי מספר פעמים דרש מדנדור לחפש דרך להגדיל את המכירות אך הדבר לא נעשה. "ידוע לי שהקשר עם דנדור לא היה טוב הרבה זמן. הם דרשו כמה וכמה פעמים לחדש את החנויות, להגדיל אותן ולהרחיב את הקולקציה. דנדור סגרה 5 חנויות, וההשקעה באלו שנותרו לא היתה מספיק טובה עבור בנטון" אומר די-קונסיליו.

הנציג האיטלקי אומר עוד, כי חברה כמו בנטון, עם המוניטין שלה, צריכה יצוג בחנויות בעלות עיצוב יפה ועם קולקציה רחבה של פריטים, אך אלה לא היו בחנויות של דנדור. הוא ציין כי לבנטון יש ליין חדש של ביגוד לנשים בהריון, אך בארץ הוא לא קיים. "אנחנו רוצים לקוח שיהיה יותר רגיש לדרישות של בנטון, אך דנדור לא התאימה לכך", הוא אומר.

אבי בן-דב, מנכ"ל דנדור, אומר בתגובה לדברים, כי הוא השקיע כסף רב בחנויות, ולדעתו הן עומדות בהחלט בסטנדרטים הבינלאומיים. לשאלת גלובס על גובה ההשקעה, אמר בן-דב כי אינו זוכר את הנתונים.

לגבי סגירת החנויות, אומר בן-דב כי הוא סגר חנויות לא רווחיות. לדבריו, הודעת בנטון על הפסקת ההתקשרות עמו, היתה מפתיעה. "אנו עדיין בברורים לגבי הסיבות להודעתם. לדעתי, אין לנו שום בעייה עם השיווק". בן-דב דוחה את הטענות על עיצוב לא נאות ועל קולקציה לא מספקת. לדבריו, "מוטב שהם יפשפשו במעשיהם. מי שרואה את החנות שלהם בהדר יוסף, לא יכול לדבר על נחיתות של החנויות שלנו. גם את החנות שלהם בקניון מלחה הם פתחו ברעש גדול, ואחרי זמן מה הקטינו את החנות במחצית".

* הצורפים משווקת שעונים עשויים עץ מהגוני במסגרות כסף טהור 925 סטרלינג. החל מ-267 שקל.

* 25 יצרנים מישראל ישתתפו בתערוכה לכלי עבודה שתתקיים בקלן ב-5-2 במרץ 1997. בתערוכה ישתתפו כ-3,500 מציגים מ-55 מדינות, על שטח של 275,000 מ"ר. התערוכה כוללת: כלי עבודה ידניים, מכניים ואלקטרוניים, סולמות ופיגומים, ריתוך וכלי הלחמה, מוצרים כימיים, צבעים, מברשות וטפטים, רכיבים לבניה, ריהוט להרכבה עצמית, כלים סניטרים למטבח ולאמבטיה, מנורות ונברשות, מנעולים ומפתחות, מערכות אזעקה, ועוד.

* בז'נס קוסמטיקס משווקת קונסילר נוזלי, המשמש לטישטוש ולכיסוי פגמים בעור הפנים כמו עיגולים סביב העיניים, צלקות, פצעונים או כתמי פיגמנטציה. מיועד בעיקר לבעלות עור יבש במיוחד. מחיר: 61 שקל.

* חברת MCI בעלת הזיכיון של מוצרי דיסני בתחום הטפטים, מייבאת בורדרים, פסי קישוט, ברחוב בין 30-15 ס"מ. ניתן להדביקם על טפט רקע. הבורדרים נמכרים באריזות שקופות ושטוחות, אורך הפס שבאריזה 4.5 מטר. משווק ברשת אייס קנה ובנה, ברשת טויס אר אס, ברשת היפרטוי, יוניברס קלאב, רשת שילב, ובחנויות צעצועים. מחיר לבורדר - פסי קישוט: 37.90 ש"ח - 56.90 ש"ח, מחיר לטפט רקע ברוחב 53 ס"מ 84.90 ש"ח.

* חברת ריאו משווקת חטיפי גלידה על בסיס גלידת טופו עם אגוזי לוז מצופים בשוקולד מריר. המיני'ס משווקים באריזות המכילות 32 יחידות גלידה. חבילת מיני'ס מכילה: 700 ג"ר - 206 קלוריות ל-100 ג"ר. מחיר: 29.90 שקל.

* גרפיטי החלה לשווק משענת ארגונומית למקלדת המחשב האישי, המיועדת להקטין עייפות פרקי הדיים בעת הקלדה. המתקן, "ד"ר בוטי", משווק ברשת גרפיטי. מחיר: 35 ש"ח.

* אופיס דיפו משווקת מצלמות דיגיטליות המאפשרות איכות צילום טובה, ללא סרט, איחסון תמונות בזכרון המצלמה ופריקתן ישירות למחשב PC או MAC, ללא צורך בסריקה. המצלמה הדיגיטלית של קודאק עם 20 תמונות בזכרון. מחיר המצלמה: 1286 ש"ח, כולל מע"מ.

הרשת משווקת גם טלפון לילה של גמאסוניק, אליו מחוברת מנורת הלוגן. המקשים מוארים להקלדה בחושך ויש בו גם שעון מעורר. מחיר: 303 ש"ח כולל מע"מ. «מיכל רוה זהבה דברת «דנדור נכשלה, בנטון תחפש זכיין אחר «בתוך שנה, תאבד חברת דנדור את הזכיון לשיווק מוצרי בנטון בישראל * זכיין הרשת העולמית טוען שלא היתה השקעה מספקת בשיווק, פרסום ועיצוב החנויות, ודנדור לא הייתה המשווק המתאים * מנכ"ל דנדור, אבי בן-דב: "לדעתי, אין לנו שום בעייה עם השיווק"