האזימוט של לוחמי הסיירת החוצה מהבורסה

משפחת רייזמן הגישה הצעת רכש בהיקף של 15.3 מיליון שקל כדי למחוק את חברת ההיי-טק המאכזבת שבשליטתה מהמסחר

ארבע השנים האחרונות, שיכנעו כנראה את בעלי השליטה בחברת אזימוט, מרדכי רייזמן ובניו, יעקב ושלמה, כי מהיסחרות החברה בבורסה לא תצמח להם טובה גדולה.

למרות שהשנה הצליחה אזימוט, באמצעות השקעה אגרסיבית בני"ע (63 מיליון שקל), לאזן את תוצאותיה הדלות מפעילות שוטפת, הרי שבשלוש השנים הקודמות, שבהן הפסידה כ-20 מיליון שקל(!), נשחקה מניית החברה ביותר מ-%70.

הסיפור של אזימוט נגמר מבחינת המשקיעים עם טעם רע, למרות שבפברואר 92', עת הונפקה החברה, הוא נראה כבעל נתוני פתיחה מבטיחים. להקמת אזימוט חברו לוחמי יחידות מובחרות, בראשות האחים רייזמן, שפיתחו על בסיס הכרת השטח, מכשירי ניווט וטיווח בטכנולוגיה מתקדמת.

בדיעבד התברר, כי שוק היעד המקומי למוצרי החברה איננו גדול מספיק, ואילו בשוקי הייצוא נתקלה החברה בתחרות חזקה. ניסיונות של בני משפחת רייזמן לגוון את פעילות החברה, באמצעות השקעות פיננסיות, היי-טק, וכן הקמת פעילות מסחרית במזרח אירופה, נחלו כישלון חרוץ.

הבוקר, פרסמה המשפחה הצעת רכש למחיקתה של אזימוט מהמסחר בבורסה, במחיר של 4.5 שקלים למניה. קשה שלא להזכיר בהקשר זה מהלך מקדים מאתמול עלייה של %8 בשער המניה. גם לאחר אותה עלייה מאמש, נסחרת המניה ב-4.34 שקלים (מחיר המשקף שווי חברה של 34 מיליון שקל), נמוך ב-%3.69 ממחיר הצעת הרכש.

הצעת הרכש של אזימוט היא השלישית שמוגשת השנה, לאחר אלו שהוגשו על ידי אגיס למניות נקה, ועל ידי אבי בן-דב למניות דנדור. בשני המיקרים נמחקו המניות מהמסחר בבורסה. סביר להניח כי הסיבה למיעוט הצעות הרכש, לאחר גל גדול של הצעות דומות ב-96', נובעת מהתאוששות הבורסה. גם מניית אזימוט, שכאמור איבדה שווי רב בשנים האחרונות, הספיקה לעלות מאז תחילת השנה בשיעור של %88.

הצעת הרכש מקיפה את %42.79 מניות אזימוט שאינן נמצאות בידי המשפחה. כמעט מחצית ממניות אלו - %18.18 - הן מניות המוחזקות ע"י חברה בת. במקרה של היענות מלאה להצעת הרכש, תסתכם השקעתה של משפחת רייזמן ב-15.3 מיליון שקל.

תנאי הצעת הרכש קובעים, כי אם אכן ייענו להצעה מעל %90 ממחזיקי המניות, היענות שתביא את משפחת רייזמן לאחזקה של %95.72 מהמניות, יפעלו הללו כדי לכפות את רכישת יתרת המניות, בהתאם לסעיף 236 לפקודת החברות.

אם לאחר הצעת הרכש יחזיקו בני המשפחה פחות מ-%90 ממניות אזימוט, תבוטל ההצעה. היענות שבעקבותיה יחזיקו בני המשפחה יותר מ-%90 ממניות אזימוט, אך פחות מ-%95.27 (אחזקה שאיננה מאפשרת רכישה כפויה של יתרת המניות), תהיה כרוכה בהצעת רכש נוספת, עבור יתרת המניות, אך הפעם במחיר נמוך יחסית של 4.45 שקלים למניה.

לאזימוט, כאמור, פעילות תעשייתית עתירת טכנולוגיה. החברה מפתחת ומייצרת מערכות ניווט, תצפית, שליטה ובקרה, שמבוססות בחלקן על מצפן לווייני (ג'י.פי.אס). מוצרי החברה נמכרים הן בשוק האזרחי והן בשוק הצבאי.

בעבר העריכו מנהלי החברה, כי צמצום התקציבים הצבאיים יגרום להתמקדות הרכש של צבאות במוצרים איכותיים ומתוחכמים. בפועל, לא הצליחה החברה להגדיל את היקפי פעילותה, ורק בשנה הנוכחית (מכירות של 23 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים) גדלו הכנסות אזימוט, כתוצאה מהתווספות מכירות באירופה ובסין. «מאת שי שלו «האזימוט של לוחמי הסיירת החוצה מהבורסה «משפחת רייזמן הגישה הצעת רכש בהיקף של 15.3 מיליון שקל כדי למחוק את חברת ההיי-טק המאכזבת שבשליטתה מהמסחר