האיחוד האירופי חוזר ודורש מישראל לאפשר הפעלת נמל עזה ושדה דהנייה

כדי להקל על הפיתוח הכלכלי ברצועת עזה * ישראל נמנעה מלהתחייב בנושא

האיחוד האירופי דורש מישראל לאפשר לפלשתינים לפתח ולהפעיל את נמל עזה ואת שדה התעופה דהנייה שברצועה, כאמצעי להקל על הפיתוח הכלכלי ברצועת עזה. דברים אלה נמסרו לשר החוץ, דוד לוי, במהלך ביקורו בבריסל בשבוע שעבר.

נציגי האיחוד דחו את הנימוקים הישראליים בדבר הצורך בבדיקות בטחוניות, וחזרו על דרישתם להפעיל את הנמלים, "כדי לאפשר יצוא מהיר יותר לאירופה, בכלל זה של תות שדה". בכך הצטרף האיחוד האירופי לדרישת הבנק העולמי מישראל.

ישראל נמנעה מהתחייבות בנושא, וכן לא העלתה את הבקשה למימון אירופי של אמצעי הבידוק הבטחוני לתוצרת הפלשתינית. מכונות שיקוף ובידוק של קונטיינרים שלמים הוצעו על ידי מומחים מטעם מדינות באיחוד האירופי לפתור את הבעיות הבטחוניות הקשורות בהפעלת שדה התעופה והנמל הימי. עם זאת, גורמי לוחמה בטרור ישראליים מטילים ספק ביכולת השיקוף המלאה שלהן. נודע, כי מתאם שיחות השלום מטעם האיחוד האירופי בוחן בבריסל את האפשרות למימון המכונות מתקציב התרומות לשטחים, וצפוי לעדכן את הצדדים בנושא בפגישתם בספטמבר.

סוכם, כי במהלך ספטמבר 97' תתחדש עבודת חמש הוועדות הכלכליות בין ישראל לפלשתינים בחסות האיחוד האירופי. ועדות אלה עוסקות בעבודה פלשתינית, מעברים, עניינים פיננסיים, שדה התעופה והנמל ובגיבוש תוכניות כלכליות עבור השטחים לטווח בינוני וארוך, לאחר תום תקופת המדינות התורמות. «מאת אורה קורן «האיחוד האירופי חוזר ודורש מישראל לאפשר הפעלת נמל עזה ושדה דהנייה «כדי להקל על הפיתוח הכלכלי ברצועת עזה * ישראל נמנעה מלהתחייב בנושא