הארגון להשבת רכוש והקהילה בפולין ינהלו יחדיו רכוש שיוחזר

נותרו בעינם חילוקי הדעות עם ממשלת פולין

קרן משותפת של איל"ר (הארגון היהודי להשבת רכוש) ושל הקהילות היהודיות בפולין, תירשם בפולין על פי החוק המקומי, כדי לדרוש ולקבל חזרה את הרכוש היהודי הקהילתי והציבורי. כך הוחלט אתמול (ד') בוורשה, בסיכום הדיונים שקיימה משלחת איל"ר והפדרציה העולמית של יהודי פולין, עם ראשי הקהילות היהודיות והשרים הממונים על ביצוע החוק להחזרת הרכוש.

המשלחת של איל"ר, בראשות סגן היו"ר, נפתלי לביא, נשיא הפדרציה העולמית של יהודי פולין, סטפן גרייאק, סגן נשיא הקונגרס היהודי, קלמן סולטניק, והיועץ המשפטי, עו"ד אריה אדליסט, הוזמנה על ידי שר הפנים והמינהל, לשק מילר, לדון בביצוע החוק שממשלת פולין העבירה בפרלמנט בדבר החזרת הרכוש היהודי הקהילתי.

איל"ר מתנגדת לחוק, המשיב נכסים רק לשמונה הקהילות הקטנות הקיימות, ואינו פותר את בעיית כ-16 אלף הנכסים הקהילתיים שהיו בידי יהודי פולין ערב השואה. איל"ר הגישה לראשי פולין תזכיר הסתייגות מן החוק, והשיחות השבוע באו בעקבות תזכיר זה.

לביא מסר, כי בשני ימי הדיונים, ביקשו נציגי ממשלת פולין להבהיר את הסעיפים בחוק השנויים במחלוקת, ולשכנע את המשלחת, שהחוק אכן עשוי לספק את דרישות הארגונים היהודיים לקבל חזרה את הרכוש שהוחרם על ידי הנאצים ולאחר מכן הולאם על ידי השלטונות הקומוניסטיים.

מדבריו עולה, כי איל"ר עדיין מתנגד לחוק בנוסחו הקיים. כן אמר לביא, כי טרם נפתרה שאלת המעמד המשפטי שיוענק לקרן המשותפת.

יצויין עוד, כי טרם הושגה התקדמות בשאלת השבת הרכוש הפרטי של יהודי פולין, שמנה רבבות נכסים, בעיקר דירות ומפעלים. «מאת כתב עתי"ם ואיתמר לוין «הארגון להשבת רכוש והקהילה בפולין ינהלו יחדיו רכוש שיוחזר «נותרו בעינם חילוקי הדעות עם ממשלת פולין