האשה שהפכה את "ווג" לפיסגת האופנה

עולם האופנה חגג לאחרונה עשור למינויה של אן וינטור כעורכת הירחון "ווג". בעולם הזוהר הנוצץ הזה, שבו התחרות אכזרית במיוחד, מתבססת האשה הזו כדמות החזקה של העיתונות המכסה ענף שמגלגל מעל 160 מיליארד דולר בשנה.

הגברת וינטור, שפעולותיה ודמותה שנויים במחלוקת בלתי פוסקת מאז קיבלה את תפקיד העורכת הראשית של מגזין האופנה היוקרתי, הצליחה להפוך את הירחון לא רק למוביל בעולם בתחום האופנה, אלא לתנ"ך של עולם האופנה. תוך כדי כך, היא גם עשתה הרבה כסף - לבעלי הירחון ולעצמה.

בכל שנה, מאז יולי 88', כשקיבלה את תפקיד העורכת הראשית, מצליחה הגברת וינטור גם להגדיל את התפוצה וגם את ההכנסות מפירסום. ב-97' היא תשבור, ככל הנראה, את כל השיאים. ב-9 החודשים הראשונים של השנה הרוויח ה"ווג" למעלה מ-124 מיליון דולר מפירסום בלבד. "2,800 עמודים מלאים של פירסום היו לנו עד כה", אמרה מנהלת השיווק של הירחון. "כעת נעשינו סלקטיביים יותר. להגדיל את הירחון זה בלתי אפשרי. כבר כעת, הפירסומות ממלאות למעלה מ-%60 מדפי הירחון".

2,800 עמודי פירסום בשנה לירחון מסוג זה נחשבים מספר גדול בהשוואה לכל ירחון מתחרה. 3 ירחונים מובילים יש בעולם האופנה. כשהתמנתה וינטור היה ה"ווג" במקום השלישי, אחרי Elle, שהוביל, ואחרי Harper`s Bazaar. בסוף אוקטובר 97' הוביל Vogue בכל מדד אפשרי: לווג יש 1.1 מיליון מנויים לעומת 916,817 מנויים ל-Elle ו-705,027 מנויים להרפר'ס באזאר; %62.6 מעמודי הירחון מלאים פירסומות, לעומת %57.8 אצל "אל" ו-%54 אצל "הארפר". ווג שולט בכ-%41.9 אחוזים מהפירסום בשוק האופנה, "אל" בכ-%34.6, ואילו הארפר בכ-%23.5.

וינטור, שעזבה בצעירותה את לימודי התיכון על מנת להיכנס לעולם האופנה, הצליחה ליצור סביבה מין הילה של דמות מרכזית בעולם הזה. לפני שהגיעה ל"ווג" היא שימשה כעורכת משותפת בירחון הדיור המוביל של ארה"ב "הום אנד גרדן". שם פגש אותה היו"ר של חברת ההוצאה לאור הענקית Conde Nast הבריטית, בעלת ה"ווג". "מישהו צריך לערוך בדק בית בווג", הסביר היו"ר כשמינה את האשה לעורכת ראשית.

וינטור לקחה את הירחון, ומייד עם הגיעה לתפקיד, החלה בפעולות להוציאו מהמשבר. בין השאר, שיכנעה את חברת האם החדשה להשקיע כספים רבים בניסיון "לגנוב" את טובי הצלמים והכתבים מאחרים. היא גם שיכנעה את היו"ר הבריטי להשקיע כספים גדולים ברכישת זכויות באיזורי צילום נבחרים ובתשלום גבוה במיוחד לדוגמניות-על.

"בעוד הגברת מעלה את הירחון במדרגות ההצלחה המסחרית", הסבירו מומחי אופנה, "היא הכניסה גם את עצמה למרכז העניינים". וינטור הצליחה להעלות את עצמה לדרגה של מעין הגורו של עולם האופנה. "היא הרבה יותר מעורכת ראשית של עיתון רב השפעה", הסביר ארי קופלמן, נשיא חברת שאנל, "היא הפכה לדמות מרכזית בענף".

מצד כלי התקשורת, וינטור "מכוסה" לא פחות ממדונה. "הגברת הפכה לאופנאית המובילה של אביזרי הלוואי של עולם האופנה", הסביר המנהל הראשי ברשת הכלבו המפורסמת בלומינגדייל'ס. "משקפי השמש שלה, המעוצבים ע"י שאנל, הפכו מיד ללהיט עולמי, כמו גם התספורת הנערית המיוחדת, נעלי העקב שלה וכו'. יש לה המוני מעריצים. יש לה היכולת לשנות טעמים בשוק האופנה".

איך הצליחה האשה הזו לכבוש את שוק האופנה? מלבד ההשקעות הגדולות שביצע העיתון בדוגמניות ובזכויות צילום, דאגה וינטור להפוך את הירחון לירחונם של היפים והיפות מהמעמד הגבוה. "היא הפכה את עולם האופנה המסוקר לעולם של חלומות. לא תמצא שם זכר למעמד הבינוני", אמר עורך מדור האופנה של הניו יורק טיימס. "זה מוצא חן בעיני הציבור. הציבור אוהב חלומות, עושר ואושר. הציבור אוהב הצלחה, ואצלה זה אובססיה", אמר העיתונאי. "לא תמצא אנשים שאינם אטרקטיביים בין עובדי הירחון. היא דורשת סביבה אווירה של יפים ויפות במשרדים. היא יצרה את ה'מראה של ווג'".

הניו יורק טיימס ריאיין את סגניתה של וינטור. "מה אומר", סיכם המראיין, "הגברת יצרה יחידת עילית. היא עשתה בירחון מה שמנהלים עשו בתעשיה: ייעול, צימצום והגדלת הרווחיות, ולמרות הלחצים שהפעילה ב-10 השנים, מסתבר שכל העובדים מעריצים ואוהבים אותה, כל הכבוד".

אנה וינטור נולדה בלונדון לאב שהיה מעורכי העיתונים החשובים של בריטניה ואם אמריקנית ממשפחה של פרופסורים באוניברסיטת הרווארד. "בחרתי לעבוד בעולם האופנה, כי נמאס לי לבזבז זמני בתיכון", סיפרה וינטור למראיין. היא מעולם לא השלימה את הלימודים. היא נשואה לראש המחלקה לפסיכיאטריה של ילדים, דיוויד שפר, בבית החולים הידוע קולומביה-פרסברטריאן בניו יורק. "מה שאנשים לא יודעים", אמר המראיין, "זה שהיא אם למופת. יש לה ילד בן 11 ובת בגיל 10. היא לוקחת אותם כל בוקר לביה"ס. מה אגיד, סופרוומן!". «מאת שלמה גרינברג «האשה שהפכה את "ווג" לפיסגת האופנה «