הגוש הקטן הטוב ביותר בתל אביב

סידרה של הליכים משפטיים הנפתחת החודש חושפת את מה שהתרחש סביב הקרקע היקרה ביותר בת"א, בצמוד לפרוייקט סי.אנד.סאן, ומה ידעו או לא ידעו הבעלים המקוריים שלה. חתיכת היסטוריה

החודש ייפתחו הדיונים המשפטיים בשתי תביעות של בעלי קרקעות ותיקים נגד חברת "הירקון" - חברה בשליטת רוני וח"כ אמנון רובינשטיין וגיורא רובינשטיין. חברת "הירקון" הוקמה ב-64'. מניותיה התחלקו בין גופים ציבוריים שונים, בשליטת מדינה ועיריית תל אביב. הקמת החברה נועדה, בהחלטת ועדת שרים, למטרה אחת: פיתוח צפון-מערב תל אביב. מינהל מקרקעי ישראל, בהוראת שר החקלאות דאז חיים גבתי, מכר לירקון, בלא מיכרז, את כל החזקותיו במקום, כ-1,400 דונם קרקע שייעודה למסחר, מגורים, נופש ותיירות לטובת הציבור. גבול דרומי: הירקון. מזרחי: דרך חיפה. מערבי: הים. צפוני: סיום גבול שיפוט תל אביב, בקו הרצליה).

בחלומו ראה יהושוע רבינוביץ', אז סגנו של מרדכי נמיר בעיריית תל אביב, את האיזור שוקק חיים וילדים ומלא פעילות ימית, כשלצידו חוף זהוב לטובת כל תושבי העיר.

באותם זמנים, ובלא כל קשר, החליטה עיריית תל אביב לבצע פרוייקט תיירותי "לרווחת התושבים", כך במסמכים הרשמיים. יוסף וייץ, ראש מינהל מקרקעי ישראל דאז, הודיע לממשלה, כי קבוצת משקיעים מתכננת פרוייקט תיירותי רב מימדי על מזח הטיילת, בחלקו הצפוני של חוף ים תל אביב, להקלת מצוקת הרחצה בחופים ופתיחת מרחב מנוחה ונופש. אפילו תיכנון אדריכלי יפהפה כבר הוכן ובו מרינה ובתי מלון.

לפרוייקט חיפשו 60 דונם. אלה אותרו בצפון חוף הים של תל אביב, ממש על המים. מדובר בחלק הצפוני של חלקה 1 בגוש 6621. חלקה בבעלות פרטית, בת 354 דונם, במוש"ע.

בעליה של החלקה, יהודים שרכשו את הקרקע במהלך עשרות שנים לפני כן, ביניהם כ-%20 מהשטח בבעלות רשות הפיתוח (נכון לסימני היום, מדובר בחלקה שהגבול הצפוני שלה נמצא מעט מזרחה לסי אנד סאן, עד תחנת הדלק ואחרי המחנה הצבאי גבעת הרדאר).