הדרכמה היוונית תצורף מחר ל"סל" האירופי ותפוחת ב-%13.8; הפונט האירי ייוסף ב-%3

יוון תשאף להצטרף לאיחוד המוניטרי האירופי ב-2001; ייסוף הפונט בא על רקע הצמיחה המהירה באירלנד

יוון תפחת מחר (ב') את המטבע שלה, דרכמה, ב-%13.8 נגד סל המטבעות האירופיים הנסחרים במסגרת מנגנון החליפין האירופי (ERM) - כדי להצטרף אליו באורח מיידי. במקביל, אירלנד, גם היא חברה באיחוד האירופי, תייסף את המטבע שלה, פונט (לירה אירית) ב-%3 - מסרה בשבת הוועדה המוניטרית בנציבות האירופית.

יוון היא המדינה היחידה מבין 15 מדינות האיחוד האירופי, שהחוב הלאומי שלה וכן שיעורי הגירעון התקציבי ביחס לתמ"ג והאינפלציה גבוהים באופן חריג ביחס ליתר המדינות, ומכאן שצירופה של יוון למערך המטבע האירופי לא נועד לסלול את הדרך להצטרפותה לאיחוד המוניטרי בשלבו הראשון, בינואר 1999. עם זאת, ההחלטה מאתמול נועדה לאפשר ליוון לצרף את הדרכמה למטבע האירופי האחיד בשנת 2001.

ההחלטה לייסף את הפונט האירי ביחס ל-ECU ב-%3 התקבלה על רקע הצמיחה הכלכלית בשיעור %8 שרשמה אירלנד בשנה שעברה. הייסוף יאפשר לאירלנד להצטרף למטבע האירופי האחיד ללא לחצים אינפלציוניים במשקה.

ראש ממשלת יוון, קוסטאס סימיטיס, אמר בנאום טלוויזיה לאומה בשבת: "ההתפתחות הזו היא צעד חשוב קדימה ליוון". הוא קרא לבני עמו לעמול כדי להבטיח הצלחה למאמצים לצרף את הדרכמה ליורו האירופי בשנת 2001.

הדרכמה תצורף ממחר ל-ERM בשער של 357 ל-1 אק"ו, פיחות של %13.8 ביחס לשערה מול האק"ו בשבת, 313.70 דרכמות. הפונט האירי ייוסף, כאמור, ב-%3, ושערו מול המארק הגרמני יהיה 2.48338 מארק לעומת 2.41 כעת. הפונט נסחר באופן עקבי מעל שער האמצע שנקבע לו מול המטבעות האחרים בסל האירופי מאז ספטמבר 1996. שער השיא שלו מול המארק נרשם ב-22 ביולי 97': 2.71 מארק לפונט.

בהודעת הוועדה המוניטרית בבריסל נאמר, שצירופה של הדרכמה היוונית ל-ERM "משקף את ההתקדמות הכלכלית המהותית של יוון בשנים האחרונות, ואת מחוייבותם החזקה של השלטונות היווניים להמשך תהליך התלכדות הדרכמה והמטבעות האירופיים".

לא כל הכלכלנים היו תמימי דעים שמדובר במהלך נכון מנקודת מבטה של יוון. איוניס פרוטופפדקיס, סגן נשיא סנטנדר אינבסטמנט באתונה, אמר: "זה יזיק לאמינות הבנק המרכזי היווני, מפני שאנשים רבים יאמינו שהדרכמה לא תפוחת בפועל. גם שערי הריבית לא יפלו במהירות. צריך לעודד את התחרותיות של המשק בדרכים אחרות".

הריבית על איגרת ממשלתית יוונית לשלוש שנים היא כעת %10.3 בשנה, לעומת כ-%4.15 של איגרות מקבילות בגרמניה וצרפת. הריבית המוניטרית של הבנק המרכזי לבנקים המסחריים לשלושה חודשים היא %15.6 בשנה, לעומת %3.3 בגרמניה. צירוף הדרכמה ל-ERM אמור להביא לירידה משמעותית בריביות אלה.

ישיבת הוועדה המוניטרית של הנציבות האירופית בבריסל התקיימה, אחרי שביום ו' הוציא הבנק המרכזי של יוון 400 מיליון דולר על קניית דרכמות, כדי לייצב את שערן, שירד ב-%3.8 ל-325 דרכמות ל-1 אק"ו. הירידה הזו נבעה מן הגידול בגרעון תשלומים השוטף של יוון, שנתונים אודותיו פורסמו ביום ה'. בכל 1997 נחלשה הדרכמה ב-%1.5 בלבד מול האק"ו, אך התחזקה ב-%0.7 מול המארק הגרמני. ביום ו' נסחרה הדרכמה ב-162.5 למארק אחד.

לאירלנד בעיות שונות מאלו של יוון. הפונט נסחר בדרך כלל בעקבות "אחיו הגדול", הליש"ט (פאונד) הבריטי, משום שבריטניה היא עמיתת הסחר הגדולה ביותר של אירלנד. ביום ו' עלתה הליש"ט מול המארק, ל-3.0526 מארקים, בציפיה להעלאת ריבית בבריטניה. לכן, הפונט האירי נחלש לשפל של תשע שנים מול הליש"ט, 81.85 פני, אך בו זמנית התחזק מול המטבעות האחרים, בכללם המארק. שער הפונט איים לפרוץ את תחום הניוד העליון שנקבע לו מול המארק, למשל.

ההחלטה לייסף את הפונט באה בו זמנית כדי למנוע את פריצת תחום הניוד העליון שלו, וכדי לעקר לחצים אינפלציוניים כתוצאה מכך שהוא פוחת מול הליש"ט הבריטי. «בלומברג, בריסל «הדרכמה היוונית תצורף מחר ל"סל" האירופי ותפוחת ב-%13.8; הפונט האירי ייוסף ב-%3 «יוון תשאף להצטרף לאיחוד המוניטרי האירופי ב-2001; ייסוף הפונט בא על רקע הצמיחה המהירה באירלנד «בלומברג, בריסל «הדרכמה היוונית תצורף מחר ל"סל" האירופי ותפוחת ב-%13.8; הפונט האירי ייוסף ב-%3 «יוון תשאף להצטרף לאיחוד המוניטרי האירופי ב-2001; ייסוף הפונט בא על רקע הצמיחה המהירה באירלנד