הונגריה תגרום לך לחייך בפה מלא

תיירות רפואת השיניים היא ענף מתפתח בהונגריה. רופאי השיניים ההונגריים גובים תעריפים הנמוכים ב-%30-%50 מהתעריפים במערב

בגרמניה רץ בימים אלה קמפיין טלוויזיה שנועד להמריץ תיירות של רפואת שיניים להונגריה. למעשה, החדשות כבר הגיעו רחוק יותר. סוכנות תיירות לונדונית אחת החלה להציע חופשות לטיפולי שיניים לקיץ הקרוב. הבריטים מגלים כעת מה שהאוסטרים, הגרמנים והשווייצרים כבר הבינו מאז פתיחת הגבולות ב-1989: רופאי השיניים ההונגרים גובים מחיר של שליש עד מחצית מהמחירים המערביים על טיפול שיניים באיכות דומה, המבוצע בציוד המשוכלל ביותר.

"התחלנו את טיולי רפואת השיניים האלו להונגריה הקיץ הזה פשוט בגלל שהיה ביקוש", אומר ג'ון ארצ'ר, מנהל המכירות של הסניף הלונדוני של הונגריאן אייר טורס, שבבעלות רשת המלונות ההונגרית פאנוניה. "באנגליה, טיפול שיניים קטן הוא במחיר זהה לזה שבהונגריה, אולם כתרים וגשרים הם חצי מחיר בבודפשט".

על פי הסוכנות, כ-50 בריטים כבר שילמו את תעריף המינימום של 199 ליש"ט לחופשה של שלושה לילות לטיפול שיניים בבודפשט - כשהטיפול עצמו אינו נכלל במחיר.

התיירים נוהרים לערים קטנות לאורך הגבול האוסטרי, שכלכלתן מבוססת בעיקרה על רפואת שיניים ותיירות בתחום זה. מוסונמגיארובר היא אחת מ"גני העדן" האלו של רפואת שיניים. בעיר צפון-מערבית זו, הנמצאת 8 קילומטרים מהגבול האוסטרי ואוכלוסייתה מונה 30 אלף איש, יש כ-66 עסקי רפואת שיניים, עם כ-100 רופאים מורשים ועוד כ-100 רופאים לא מורשים.

"כ-%70 מהפציינטים שלי הם אוסטרים", אומר רופא שיניים, ראש קליניקת דנטלקופ המקומית. היתר הם גרמנים, שווייצרים, הונגרים ואפילו ישראלים. "כתר זול פי ארבעה כאן לעומת וינה, והוא מבוסס על זהב", מסביר סזומור. פער המחירים נובע בעיקר מעלות העבודה הזולה יותר; הציוד כמעט כולו מיובא.

רופא שיניים אחר אומר, שכמו כמחצית מרופאי השיניים במקום, הוא הקים את הקליניקה שלו ב-1990 עם שותף זר, אוסטרי. שנתיים מאוחר יותר, הוא קנה את חלקו של האוסטרי. לדבריו, הקליניקה מרוויחה היטב, למרות שמתח הרווחים מתחיל לקפוא במידה מסוימת מאז פתיחתן של קליניקות כל-כך רבות.

רופא שיניים בקליניקה פרטית ליד הגבול האוסטרי מרוויח לפחות פי שלושה מהשכר החודשי הסטנדרטי של 200 דולר שמרוויחים רופאי שיניים בבתי חולים ממשלתיים בהונגריה. למרות זאת ראש חטיבת רפואת השיניים באגודת הרופאים ההונגרית, חושש שגל גדול של רופאי שיניים יוכל לפגוע בדימוי המקצועי ההונגרי. "השילוב הזה של טיפול שיניים ועסקים הוא מצער. אינני אוהב לראות מפעילי תיירות המארגנים נסיעות לטיפולי שיניים", הוא אומר.

כך גם 3,300 רופאי השיניים הרשומים באוסטריה. עד כה, אגודת רופאי השיניים האוסטרית רק הביעה ספקות באיכות רפואת השניים ההונגרית, והתלוננה למראה פרסומות הונגריות שהוגנבו לשידורי טלוויזיה אוסטריים. כמרבית אירופה, אוסטריה אוסרת על פרסום רפואי.

ה"בום", בכל אופן, לא צפוי להימשך לנצח. מחד, התעריפים ההונגריים עולים, ומאידך, האיחוד האירופי מתחיל ליצור הרמוניזציה בשירותים הסוציאליים, כך שפער המחירים בין ההונגריים למערב-אירופיים בתחום רפואת השיניים יצטמצם. אולם גם אלו שמוצאים בכך טעם לפגם, מודים שתיירות רפואת השיניים היא, אולי, מוצר לוואי טבעי של אירופה החדשה. אומר ראש חטיבת רפואת השיניים: "כהונגרי, אני יכול ללכת לקנות בווינה מטוצרים שונים אם אני רוצה זאת; לאוסטרים יש אותה זכות לבוא ולשלם כאן על טיפול שיניים". « «הונגריה תגרום לך לחייך בפה מלא «תיירות רפואת השיניים היא ענף מתפתח בהונגריה. רופאי השיניים ההונגריים גובים תעריפים הנמוכים ב-%30-%50 מהתעריפים במערב