המאבק בין כריסטי'ס לסותבי'ס מגיע לארה"ב

יו"ר כריסטי'ס הודיע לאחרונה כי עד סוף השנה יעביר את מטה החברה מלונדון לניו יורק. המעבר לארה"ב הוא חלק ממהלך שנועד להגדיל את נתח השוק של בית המכירות

שני בתי המכירות הפומביות המפורסמים בעולם, כריסטי'ס וסותבי'ס, נאבקים על הצמרת כבר שנים רבות, כאשר בדרך כלל כריסטי'ס מפגר מעט מול יריבו הוותיק. כשכריסטי'ס מקבלים את המכירות הפומביות של ברברה סטרייסנד, רודולף נורייב ופרנק סינטרה, מכים בהם סותבי'ס עם המכירה של חפצי ז'קלין קנדי אונאסיס. המאבק בין שני הבתים נמשך כבר 200 שנה באירופה, אך כעת הוא מגיע לארה"ב.

קחו לדוגמא את החיזור של שני הגופים אחרי סקוט בלאק, מנהל קרן ההשקעות דלפי, ואספן אמנות נלהב, המתגורר בבוסטון ומוציא מידי שנה מיליונים על ציורים, יינות, ותכשיטים. סותביס' ממטיר על בלאק הזמנות לארוחות ערב ללקוחות מועדפים, ונותן לו להציץ בציורים שבועות לפני שהם מופיעים בקטלוג של מכירה מתקרבת.

החיזור של כריסטיס יותר אגרסיבי: כריסטופר ברג', יו"ר כריסטי'ס ארה"ב, קופץ לבקר ולשוחח עם בלאק על אמנות, ועובד של כריסטי'ס מסייע לבלאק בקניותיו. אלא שכל 7 העבודות שבלאק רכש במכירות פומביות ב-18 החודשים האחרונים, נרכשו דרך סותבי'ס. "אתה הולך לאן שיש סחורה" אומר בלאק.

זוהי הבעיה של כריסטי'ס. למרות שהכנסותיו קטנות מעט מאלה של היריב, הוא הגיע לארה"ב רק לפני 13 שנה, לעומת 32 שנה שסותבי'ס כבר נמצא בה. כאשר מחליט אספן אמריקני גדול שהגיע זמן למכור, הקשר של סותבי'ס עמו הוא מבוסס יותר מזה של כריסטי'ס.

יו"ר כריסטי'ס, בריטון כריסטופר דווידג', הודיע לאחרונה כי עד סוף השנה יעביר את מטה בחברה הלונדונית הוותיקה לניו יורק. כאשר יתבסס ינסה, ככל הנראה, להשיג הון השקעה בוול סטריט. המעבר לארה"ב הוא חלק ממהלך עליו החליט דווידג' לפני 3 שנים, כאשר נתמנה לתפקיד יו"ר כריסטי'ס. הוא אמר אז כי בכוונתו לעבור את נתח השוק של סותבי'ס.

שוק המכירות הפומביות העולמי נאמד במיליארד דולר לשנה. בעשור האחרון שמרו שני הבתים על חלוקת נתחי שוק דומה: סותבי'ס - %50, כריסטי'ס ע- %47. בארה"ב מכר כריסטי'ס בשנת 95' חפצי אמנות בשווי 695.4 מיליון דולר, לעומת 826 מיליון דולר של סותבי'ס. העסקים בארה"ב מהווים כמחצית מכלל העסקים של שני הבתים. ההכנסות ממכירות פומביות בארה"ב גדלו בשנה האחרונה ב-%25 לאחר התמוטטות שוק האמנות ב-1990.

כריסטי'ס חזק במיוחד בתחום האמנות המודרנית והאימפרסיוניסטית. בד"כ סותבי'ס מצליח קצת יותר, בתחום סגירת העיסקות יש לו יתרון - מחלקה לשירותים פיננסיים בראשה עומדת דיאנה ברוקס, לשעבר בכירה במחלקת ההלוואות בסיטי בנק. סותבי'ס גם היה הראשון שהשתמש במזומן כדי לשכנע מוכרים להיפרד מנכסיהם, כשהוא מציע ערבויות מוצקות להשגת מחירים טובים.

כשדאווידג' יגיע לניו יורק, הוא ישקול כמה אפשרויות: לרשום את החברה בבורסה של ניו יורק, להתחבר לאחת הקרנות המתמחה באמנות, או להפריט את החברה. כעת החברה היא ציבורית ונסחרת בבורסה של לונדון. ככל הנראה ימשיך דאווידג' לצמצם את מספר עובדי החברה, העומד כעת על 1,600, ולקדם מנהלים צעירים ופחות יקרים לעמדות מפתח.

שינויים כאלה היו יכולים לעבור בקלות רבה יותר אם דאווידג' היה פופולרי יותר בחברה. דאווידג' הוא נכדו של שוער בכריסטי'ס, והראשון ממנהליה שלא חונך בבית הספר היוקרתי איטון.

בעבר ניהל את דפוס הקטלוגים של החברה, בלונדון הוא נוהג לנפנף במוצאו העממי, למרות שחלק מהכפופים לו הם בעלי תארי אצולה, הנוהגים להסתובב בחוגים נוצצים. « «המאבק בין כריסטי'ס לסותבי'ס מגיע לארה"ב «יו"ר כריסטי'ס הודיע לאחרונה כי עד סוף השנה יעביר את מטה החברה מלונדון לניו יורק. המעבר לארה"ב הוא חלק ממהלך שנועד להגדיל את נתח השוק של בית המכירות