המחיר הכבד של מלחמת הדפדפנים

בשוק שבו מעניקות השחקניות המרכזיות מתנות חינם כדי להגדיל את נתח השוק שלהן, אין זה מפליא שנטסקייפ הודיעה על הפסדים צפויים ב-97'

מי שחי על חרב, מת מהחרב או לפחות סובל מכמה חתכים לא נעימים. זהו בדיוק המצב שבו מוצאת עצמה, בימים אלו, נטסקייפ קומיוניקיישן, הנאבקת על מקומה בשוק, שבו מחפשים השחקנים המרכזיים אחר הזדמנויות על ידי הענקות מתנות חינם. מעצם הגדרתן, מתנות החינם הללו אינן מייצרות רווחים, מה שמסביר את הודעות נטסקייפ מהשבוע שעבר על הפסדים צפויים לרבעון האחרון של 97' ולשנה כולה.

מצבה הפיננסי של יצרנית תוכנת הנטסקייפ נביגטור לגלישה ברשת, עודנו איתן והמותג שלה הוא עדיין מהחזקים בשוק. יתרה מזאת, התביעה שגיבש משרד המשפטים האמריקני נגד מיקרוסופט, יריבתה המושבעת של נטסקייפ, מאפשרת לחברה מעט אוויר לנשימה. אלא שבמצב הדברים הנוכחי העתיד אינו צופן לנטסקייפ חיים קלים מדי.

חדירתה של נטסקייפ לשוק הדפדפנים נעשתה, כמקובל בשוק זה, על ידי מתן אפשרות למשתמשים להוריד את הדפדפנים שלה ללא תמורה. בנקודה מסויימת בזמן הגיע חלקה בשוק ל-%87. אלא שאז יצאה מיקרוסופט לשוק עם הדפדפן שלה, אינטרנט אקספלורר, שלא זו בלבד שניתן בחינם, אלא אף דורש מיצרניות המחשבים לשווק את דפדפן האקספלורר בחבילה אחת עם תוכנת ההפעלה חלונות 95', צעד שהקים עליה את הרשות להגבלים עסקיים במשרד המשפטים האמריקני.

כתוצאה, הגדילה מיקרוסופט את חלקה בשוק הדפדפנים מ-%4 ב-1996 ל-%40 היום, והוא ממשיך לגדול. קצב הגידול המשמעותי של מיקרוסופט גרם לנטסקייפ, שעד עתה חייבה את חברות המחשבים בסכומים לא משמעותיים על עמלת הרישיון, להודיע על כוונתה לבטל לחלוטין את גביית העמלה.

נטסקייפ מעולם לא התכוונה להתעשר משיווק דפדפנים. בדומה לחברה המעניקה בחינם מכשירי גילוח, כדי להגדיל את מכירות סכיני הגילוח שלה, תיכננה נטסקייפ להשתמש בדפדפן כדי להרחיב את העניין ב-WEB ולהרוויח ממכירת תוכנות לספקי שירותי אינטרנט הפועלים ברשת.

אולם גם בתחומים אלו סובלת היום נטסקייפ מכירסום מסויים במחיריה ובמכירותיה. גם כאן בעקבות הלחץ המופעל עליה מצד המתחרה, מיקרוסופט, אשר מציעה מוצרים דומים במסגרת חבילת מערכת ההפעלה חלונות NT או מעניקה אותם למשתמשים ללא תמורה. אולם בעוד שמיקרוסופט יכולה להרשות לעצמה את התרגיל הזה, נטסקייפ אינה יכולה.

נסיונה של נטסקייפ מעלה את השאלה לגבי היכולת של כל חברת סטארט-אפ להגדיל את פעילותה ולהפוך לכח משמעותי בשוק, כאשר ענקים דוגמת מיקרוסופט יכולים להחליט בכל רגע על חיסול החברות הקטנות בעזרת כח השוק שלהם. מייסדי חברות סטארט-אפ צוחקים כאשר הם נשאלים כיצד הם מתכוונים לממש את אחזקותיהם כדי להתעשר. "לא, אנחנו לא מתכוונים להנפיק את עצמנו בבורסה", הם אומרים בגיחוך, "אנחנו הולכים למכור את החלק שלנו למיקרוסופט". « «המחיר הכבד של מלחמת הדפדפנים «בשוק שבו מעניקות השחקניות המרכזיות מתנות חינם כדי להגדיל את נתח השוק שלהן, אין זה מפליא שנטסקייפ הודיעה על הפסדים צפויים ב-97'