הסכם פשרה: יואל לוביאניקר יחזיק במניות נמל ת"א שבידיו - אלא אם יורשע

מחלוקת בין לוביאניקר לבין אוצר מפעלי ים בנוגע לחוקיות רכישת המניות

פשרה הושגה היום (ה') בבית המשפט המחוזי בת"א בין חברת אוצר מפעלי ים, בעלת נמל תל-אביב, לבין יואל לוביאניקר, במחלוקת על מניות החברה שבידי לוביאניקר. השופט יהודה זפט נתן להסכם תוקף של פסק דין.

על פי הסכם הפשרה, יינתן צו, לפיו לוביאניקר הוא הבעלים של 959 מניות למוכ"ז של אוצר מפעלי ים. הצו יהיה החלטי וסופי, אם הפרקליטות תחליט שלא לנקוט בהליכים נגד לוביאניקר בעניין המניות, או כאשר תחלוף תקופת ההתיישנות. הצו יהיה סופי גם אם תנקוט הפרקליטות בהליכים נגד לוביאניקר, אולם בית המשפט יחליט שהוא לא היה מודע לטיבן של המניות שרכש, או יחליט שהוא רכש אותן בתום לב.

הצו יתבטל, אם הפרקליטות תחליט לנקוט בהליכים נגד לוביאניקר ובית המשפט ירשיעו ויקבע, כי הוא היה מודע לטיבן של המניות הנרכשות ולא רכש אותן בתום לב. עוד נקבע בהסדר, כי לא ייעשו כל דיספוזיציות כלשהן במניות עד להכרעה סופית בפרשה.

לוביאניקר הגיש לבית המשפט עתירה להצהיר על בעלותו במניות. הוא טען, כי הוא בעל המניות הגדול ביותר מבין בעלי המניות הפרטיים של החברה, אשר מרבית מניותיה מוחזקות בידי המדינה.

לדבריו, הוא רכש את המניות בשוק החופשי, ועמד בקשר עם משרד החברה ומזכירת החברה, שהודיעה לו על מקרים בהם ביקשו בעלי מניות פרטיים, שהחזיקו במניות למוכ"ז, למכור את מניותיהם. לוביאניקר טען, באמצעות עו"ד מיבי מוזר, כי את המניות הוא רכש במשרדי החברה, ושילם עבורן מחיר שעלה על זה שהציעה אותה עת המדינה.

בתגובה טענה אוצר מפעלי ים, כי המניות נגנבו על ידי מזכירת החברה ואחרים, ונמכרו ללוביאניקר בנסיבות חריגות באמצעות אנשי קשר, שלא בדרך של תקנת השוק. לדבריה, לוביאניקר ניסה לרכוש את המניות שלא בתום לב, שלא בדרך העסקים הרגילה ותוך שהוא משלם עבורן תמורה מופקעת. החברה טענה, כי לוביאניקר ידע, שאין מוסרי המניות רשאים להעבירן אליו.

עוד טענה החברה, כי המניות הוחרמו על ידי המשטרה ביחד עם אלפי תעודות מניה נוספות, כאשר נתפסו במשרדי החברה מסמכים וראיות במסגרת חקירה פלילית המתנהלת נגד מזכירת החברה ואחרים. לדברי החברה, למיטב ידיעתה, העבירה המשטרה את חומר החקירה לפרקליטות, תוך המלצה להגיש כתבי אישום נגד האחראים לפרשה. (ה.פ 1330/97). «מאת יצחק דנון «הסכם פשרה: יואל לוביאניקר יחזיק במניות נמל ת"א שבידיו - אלא אם יורשע «מחלוקת בין לוביאניקר לבין אוצר מפעלי ים בנוגע לחוקיות רכישת המניות