הפסד של 1.3 מ' ד' לנור טכנולוגיות ברבעון השלישי של 96' וצפי להפסד ברביעי

נור פרסום וחברה נוספת בבעלות משה נור לא פרעו חוב של 2.6 מ' ד'. נור מתחייב לפירעון, ואומר כי נור טכנולוגיות תגיע לרווחיות ברבעון הראשון של 97'

חברת נור טכנולוגיות מפרסמת רק עתה, באיחור רב, את תוצאותיה לרבעון השלישי של 96', אותו היא סיימה בהפסד של 1.3 מיליון דולר. זאת לעומת רווח של 445 אלף דולר ברבעון המקביל ב-95'. נור מציינת בסקירת ההנהלה כי היא צפויה להציג הפסדים גם בתוצאותיה לרבעון האחרון של 96'.

נור, שבדומה לנור פרסום נמצאת בשליטתו של משה נור, מייצרת מדפסות להדפסה דיגיטלית בפורמט (גודל דף) גדול. דפוס דיגיטלי מעורר בקרב ציבור המשקיעים ציפיות לצמיחה בקצב מסחרר, אבל לפחות בקרב החברות המוכרות למשקיעים הישראלים בינתיים רק אפי מספקת את הסחורה. אינדיגו, סאיטקס ונור, כל אחת בתחומה, עדיין מציגות שיעורי צמיחה נמוכים יחסית למצופה.

נור מגדירה עצמה כמובילה עולמית בתחום צומח, אבל ב-96' היא לא הצליחה להציג צמיחה משמעותית. הכנסות החברה עלו ברבעון השלישי ב-%23 ל-4.6 מיליון דולר, כאשר ההכנסות בתשעת החודשים הראשונים של 96' עלו ב-%32 ל-13.3 מיליון דולר. אולם כ-%62 מהגידול בהכנסות נבעו מאיחוד תוצאותיהן הכספיות של חברות בנות באירופה המתמחות במתן שירותים, ואינן מייצגות גידול במכירת מכונות דפוס.

אהוד שריג, מנכ"ל החברה, מסביר כי 96' היתה שנת מעבר עבור נור, שהקימה במהלכה רשת עצמאית לשיווק ולתמיכה בלקוחותיה ברחבי אירופה. נור נקטה צעד זה במסגרת שינוי הסכם השיווק שלה עם המפיץ מספר אחת שלה, חברת סאיטקס. סאיטקס תרמה %76 מהכנסותיה של נור ב-94', ובנור מעריכים כי היא אחראית למחצית מהכנסותיה ב-96'.

נור וסאיטקס דנות בימים אלו על הסכם שיווק חדש, שיגדיר את הטריטוריות בהן תמשיך סאיטקס לשווק את מוצרי נור. במקביל, נור החלה בשיווק עצמאי באזורים חדשים נוספים, כמו ארה"ב, ובחברה אומרים כי חלקה של סאיטקס בהכנסותיה עשוי לרדת ב-97' לכ-%20.

משה נור אומר כי סאיטקס רכשה מנור מכונות בכ-250 אלף דולר ומכרה ללקוח הסופי ביותר מ-500 אלף דולר. לכן, הוא מאמין כי המעבר לשיווק ישיר ע"י נור יאפשר לחברה להציג גידול בהיקפי הפעילות ולהגיע לריווחיות כבר ברבעון הראשון של השנה.

לדברי אהוד שריג, במהלך 96' השקיעה נור משאבים רבים בפיתוח דור מוצרים חדש, עם עלויות הדפסה נמוכות יותר וביצועים משופרים. החברה תחל לשווק בקרוב גירסה חדשה של מוצריה ולקראת אמצע השנה היא מקווה להוציא לשוק מוצר נוסף. בנור מקווים כי מוצרים אלו יסייעו לחברה להציג גידול בפעילות, ושריג מציין כי נור עשויה להמשיך להשקיע משאבים רבים בפיתוח, בניסיון להרחיב את תחומי פעילותה, וכי הדבר עשוי לפגוע בשורה התחתונה של תוצאותיה הכספיות.

נור מגלה בתוצאותיה כי שתי חברות אחיות לה, שנמצאות גם הן בשליטתו של משה נור, לא פרעו במועד חוב בסך 2.6 מיליון דולר. אחת משתי חברות אלו היא נור פרסום, שמניותיה נסחרות בתל-אביב. נור טכנולוגיות העניקה לשתי החברות אשראי לרכישה של מכונות דפוס, דיו ושירותים נוספים ממנה. אשראי זה צמוד למדד המחירים ונושא ריבית של %4.

הדירקטוריון של נור טכנולוגיות דורש משתי חברות אלו לשלם את חובן, והחליט לעצור מתן אשראי נוסף להן. משה נור העניק לנור ערבויות אישיות לתשלום חובות אלו, ועד ל-20.1.97 שתי החברות פרעו 191 אלף דולר מחובן. לדברי נור, הסיבה לחוב היא העובדה שבנקים בארץ מסרבים להעניק ליסינג לעיסקאות בין חברות קשורות. הוא מסביר כי מדובר בחוב שוטף שגרתי וכי נור טכנולוגיות מעניקה אשראי לתקופה ארוכה יותר למרבית לקוחותיה. «עמנואל תימור «הפסד של 1.3 מ' ד' לנור טכנולוגיות ברבעון השלישי של 96' וצפי להפסד ברביעי «נור פרסום וחברה נוספת בבעלות משה נור לא פרעו חוב של 2.6 מ' ד'. נור מתחייב לפירעון, ואומר כי נור טכנולוגיות תגיע לרווחיות ברבעון הראשון של 97'