הקבלן דוד אפל זוכה מכל ההאשמות נגדו בפרשת פינוי מעברת יוספטל בכפר סבא

השופט: לא נעבר הגבול שבין התחום האזרחי לפלילי, אם כי קשה שלא למתוח ביקורת לא-קלה על התנהגות אפל

הקבלן דוד אפל זוכה היום (ג') בבית המשפט המחוזי בת"א מעבירות של גניבה בידי מורשה וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות.

לגבי עבירת הגניבה נטען, כי במסגרת טיפולו בפינוי אחרוני המפונים במעברת יוספטל בכפר סבא, קיבל אפל ממשרד השיכון באמצעות בנק טפחות את כספי הפינוי שהגיעו למפונים. התביעה טענה, כי אפל השתמש בחלק מסויים מאותם כספים להסדרת פתרונות דיור למפונים, ושלח ידו בעודפים הרבים שנותרו מאותם כספים ואשר אותם היה עליו להחזיר למפונים.

לגבי העבירה של קבלת דבר במירמה, הטענה היתה, כי אפל קיבל במירמה תוספת של הלוואות ממשרד השיכון באמצעות בנק טפחות, וזאת לאחר שמימש את כספי הסיוע הראשוני, ולכן לא היה רשאי וזכאי לקבל תוספת הלוואות. התביעה טענה עוד, כי אפל הציג מצג כוזב כלפי אנשי משרד השיכון, לפיו טרם מימש את הסיוע הראשוני, ועל סמך מצג זה קיבל תוספות אלה.

אפל טען, כי הפנייה אליו לסייע בביצוע תהליך פינוי המעברה באה לאור נסיונו המוצלח בפינוי מעברות קודמות, ובהן מעברת חוטר בבאר יעקב (אשר מתוך טעות פרוידיאנית, כנראה, כונתה בסיכומי התביעה "מעברת חוטר-ישי"), ולא הועלו כלפיו כל טענות שהן, אף שפעל באותן שיטות.

עוד טען אפל, באמצעות עו"ד משה ישראל, כי קיים במלואן את כל ההתחייבויות שנטל על עצמו בהסכמים עם המפונים. לדבריו, רק הוא היה מסוגל לבצע מבצע פינוי מורכב וסבוך זה בהצלחה, לאחר כשלונות של כל הגופים המימסדיים שטיפלו בכך בעבר, ואף להביא לסיום המבצע ללא חריגה מהתקציב.

השופט יהושע גרוס קבע בהכרעת הדין, כי אין לתלות במעשיו של אפל אשמה פלילית, ולא נעבר בפרשה זו אותו גבול שבין התחום האזרחי קלתחום הפלילי. עם זאת, ציין השופט, קשה שלא למתוח ביקורת לא-קלה על התנהגותו של אפל, אשר צריך להיות ער למצב דברים זה, בו מתבקשות תוספות לאחר מימוש הסיוע הראשוני, שצריך היה לשמש למימון פתרונות הדיור, וכן לאור שיטות פעולתו לגבי המפונים.

עוד קבע השופט, כי לא היה מצג כוזב בהתנהגותו של אפל, ולא היה קשר סיבתי בין מצג כלשהו לבין קבלת האישורים ממשרד השיכון. לדבריו, נסיון אנשי המשרד להסביר את מחדליהם בכך שנתנו אמון עיוור באפל, אינו מתקבל.

השופט ציין, כי סניגוריו של אפל ניסו לציירו כדמות הרואית הראוייה רק לדברי שבח וקילוסים, ולא נרתעו מציטוט שירו הנודע של רודיארד קיפלינג "אם" כדי להמחיש זאת. לדברי השופט, אם כבר מאזכרים את קיפלינג, הרי שלנוכח הנסיבות ששררו מתאים יותר לאזכר את "ספר הג'ונגל". (ת.פ 571/90).

(ראה "גלובס הערב", עמ' 57). «מאת יצחק דנון «הקבלן דוד אפל זוכה מכל ההאשמות נגדו בפרשת פינוי מעברת יוספטל בכפר סבא «השופט: לא נעבר הגבול שבין התחום האזרחי לפלילי, אם כי קשה שלא למתוח ביקורת לא-קלה על התנהגות אפל