הרבי מלובביץ' כבר נתן את ברכתו

אנחנו מקווים שלא בגלל ההשוואה שעשינו בשבוע שעבר בין מניות בנק הפועלים ובין יחידות ההשתתפות של גבעות עולם, גבעות עולם החלה להתדרדר שוב. שום דבר הרי לא השתנה בשבוע האחרון.

מישהו בארה"ב שקורא אותנו על האינטרנט, שלח לנו מכתב עם כתבה על הנושא שהופיעה, לא פחות ולא יותר, ב'וול-סטריט ג'ורנל' בתחילת ספטמבר. כמו שהעיתון הזה, ה'וול-סטריט ג'ורנל, יודע לעשות, כך גם במקרה של גבעות עולם, הם בדקו את הנושא היטב, והרבה דברים פיקנטיים מופיעים שם.

בעניין גבעות עולם עצמה כותב העיתון, שלמרות הטענה של החברה כי באזור שבו היא קודחת נמצא מאגר נפט של מיליארד חביות, הרי שחברת פורסט גארב מדאלאס חושבת שיש שם כ-44 מיליון חביות. בכל מקרה, גם 44 מיליון חביות זה הרבה מאוד נפט.

מה שעורר את העניין - לפחות בעיניהם של כתבי ה'וול-סטריט ג'ורנל' - באתר הקידוח של 'גבעות' היא הטענה, שהאתר הוא חלק ממה שקרוי "פרובינציית הנפט" שבסוריה. מדובר ברצועה גיאולוגית שנקראת רצועת פלמירה שמרכזה בסוריה, ושיש לה שלוחות בכל רחבי המזרח התיכון, עד סעודיה. גיאולוגים טוענים ששכבת סלע מסוימת בסוריה התגלגלה איך שהוא לכל רחבי המזרח התיכון, ושלחה שלוחות למקומות כמו סעודיה, כוויית, ועד ראש העין היא הגיעה.

המומחים מדאלאס טוענים, שבדיקת סימני הנפט הגולמי מהאתר מוכיחה, שזה בא מאותו סלע (שנקרא סלע סילוריאני) שבסוריה, ושכבר הוא הוכיח את עצמו כעשיר בנפט גם בסוריה וגם בסעודיה.

העיתון מציין שמומחי משרד האנרגיה בישראל אינם מאמינים לממצאים, אבל בבדיקה שעשו כתבי העיתון עם אנליסטים מומחים בדאלאס, מסתבר שאלו אינם מוכנים עדיין למחוק את טענת הנהלת גבעות בקשר לנפט. "גבעות אינה מדברת בצורה לא הגיונית", אמר מומחה של חברת מילר אנד לאנטס מיוסטון, חברה הנחשבת למכובדת בתחום. "יש להם סיכוי, אבל הסיכון גבוה... צריך הרבה אמונה, צריך הרבה ידע ובעיקר הרבה כסף".

העיתון מספר על מר טוביה לוסקין, חוזר בתשובה, שהיגר בזמנו מרוסיה לאוסטרליה. הוא אחד המנהלים בגבעות, והוא זה שעורך את הצגת החברה לפני משקיעים ברחבי העולם. לוסקין ראה "סימנים גיאולוגיים" היכן שהוא בספר דברים, וב-1990, עם ברכתו של הרבי מלובביץ', מנחם שניאורסון ז"ל, עלה לישראל והתחיל לחפש נפט.

העיתון מתייחס ללוסקין בכל הרצינות. "הבעיות המרכזיות של עסקי קידוחי הנפט בישראל", טוען ה'וול-סטריט ג'ורנל', "הן הכסף והעובדה שחברות הענק הרבלאומיות מדירות את מקדחיהן מישראל, בעיקר מחשש ליחסיהן עם מדינות ערביות ומוסלמיות.

"בינתיים", כותב הג'ורנל, "חברות הענק מסתכלות על ישראל כקונה, לא כיצרנית, אבל אם גבעות תמצא משהו הכסף והידע שיזרמו לישראל יעלו". והגדולים, על פי הכתבה, מתחילים לרחרח, לאט עדיין, אבל מתחילים.

אז יש או אין נפט בראש העין. זה לא ידוע עדיין, אבל מה שעושה גבעות עלול לעורר את הסורים. אם השלוחה הגיאולוגית הזו אכן התגלגלה לישראל מסוריה איך שהוא, אז יש לנו בעיה עם אסד. הוא לא יהיה מוכן לקבל את הגולן בלי ראש העין.

נפט-בורסה-ספקולציה הולכים יחדיו מאז ימי "החתולים הפראיים", אותם יזמים שחיפשו נפט בטקסס מתחילת המאה הנוכחית. תופעות כמו גבעות או ישראמקו הן אינן המצאה ישראלית, הן קיימות בכל העולם, אפילו בבורסות השמרניות ביותר. הנפט, לא פחות מחידוש טכנולוגי בתעשייה, מדליק את גורם החלום שמאז ומעולם הצליח לשכנע משקיעים להכניס יד לכיס ולהשקיע בדברים, שבדרך כלל הם לא היו מעזים לגעת בהם.

חזרה לנפט. נפט זה דבר פשוט, הרבה יותר פשוט מהיי-טק. בהיי-טק צריך לפחות להבין מה החברה עומדת לעשות, מה המשמעות של התחום, על מה מדובר וכו'. בנפט זה פשוט: או שמוצאים או שלא. אנחנו מדברים על המשקיעים לא על הבעלים.

נפט והיי-טק מעוררים כאמור את הייצר הספקולטיבי אצל כולנו. חלק אוהבים קזינו, חלק אוהבים נפט, חלק היי-טק, ויש רבים שאוהבים לשחק על כל שלושת התחומים. הסיכויים להצלחה בכל שלושת התחומים שווים פחות או יותר למשקיע ההדיוט.

אנשים באים וטוענים נגד הנהלת גבעות, שהיא עובדת על הציבור. "שטויות", זו התשובה הנכונה. האם מישהו מאמין שהנהלת גבעות אינה מאמינה שאכן יש נפט באחד מה'מגדים' שלה? האם מישהו מאמין שהם עושים זאת כדי להעביר את כספי הציבור לכיסם?

בטוח שישנם כאלה המאמינים בזה, אבל העובדות מראות שהם, כמו כל האחרים, אכן חופרים ומחפשים, ואם מישהו מהמשקיעים יגלה שלקחו את כספי ההנפקה והעבירו אותם לחשבונות האישיים, שיגיש תביעה ייצוגית.

בלוב חיפשו נפט שנים לפני שאוקסידנטל של האמר נכנסה, ולא מצאו. ולפתע נכנסת החברה הזו ומגלה נפט בכמויות. אם תבדקו על באמת תגלו שחברות רבות, בהיי-טק, גייסו כספים רבים מהציבור (גם בישראל), מכרו חלום, ונעלמו-נפלו כשהן לוקחות עימן את כספי המשקיעים.

מה שאנחנו רוצים לומר הוא, שלמשקיע במניות נפט או בחברת Start-up שיוצאת לבורסה, זאת השקעה ספקולטיבית. כל מה שהחברה עושה או מקווה לעשות מופיע בתשקיף. הברירה לקנות או לא היא בידי המשקיע או יועצו. העובדה שאנשי גבעות מתרוצצים בעולם לגייס השקעות נוספות, היא לגיטימית לחלוטין. והעובדה שיהיו להם משקיעים גם היא לא תפתיע, כי תמיד יהיו אנשים שיאמינו בחלום הזה.

האם יש נפט בישראל? כנראה שיש באיזה שהוא מקום, אבל עם ההיסטוריה שלנו ועם המזל שלנו בטח לא נמצא אותו אף פעם. מישהו למעלה החליט מזמן, שחיים קלים לא יהיו לעם הזה, אחרת הוא היה מוביל אותנו לנורווגיה או לסעודיה. אנחנו מאמינים שכבר נמצא ה'נפט' של ישראל, והוא בהיי-טק. « «הרבי מלובביץ' כבר נתן את ברכתו «