התמ"ס פתח במגעים להצטרפות ישראל להסכם הסחר החופשי של אמל"ט

התעשיינים: ההסכם צפוי להכפיל היצוא השנתי לאמל"ט ל-600 מיליון דולר תוך 5 שנים

משרד התמ"ס פתח במגעים לקראת הצטרפות ישראל להסכם הסחר החופשי של אמריקה הלטינית (אמל"ט), המרקוסור. בימים הקרובים צפויה פגישה ראשונה עם נציגי ברזיל. במרקוסור חברות ברזיל, ארגנטינה, פרגוואי ואורוגוואי, והסרת המכסים ביניהן צפויה להתבצע עד שנת 2005.

הסמנכ"ל לסחר חוץ במשרד התמ"ס, זהר פרי, ציין, כי משרדו בודק טיוטת הסכם מסגרת שהציע המרקוסור לאירופה, כדי לגבש על פיה את ההסכם עם ישראל. כיוון שמדובר בהסכם לטווח ארוך, פועל התמ"ס בשלב זה להסדר בעיות מיוחדות של חברות ישראליות הפועלות מול שווקים אלה.

על רקע מגעים אלה, השלימה התאחדות התעשיינים סקר פנימי לגבי פוטנציאל הקשרים העסקיים עם מדינות אמל"ט. בהודעה שפרסמה היום (ג'), קראה נשיאות ההתאחדות לממשלה לפעול לחתימת הסכם אזור סחר חופשי (אס"ח) עם מדינות המרקוסור, שצפוי להכפיל את היצוא השנתי למדינות אלה תוך 5 שנים ל600 מיליון דולר.

על פי הסקר, פוטנציאל היצוא למדינות אלה בתחומי התקשורת עומד על 9.5 מיליארד דולר, מחשבים ותוכנה - 5.5 מיליארד דולר, ציוד רפואי - 1.5 מיליארד דולר, ציוד ומכונות לחקלאות - 1.5 מיליארד דולר ומטוסים וחלקיהם - מיליארד דולר.

ההתאחדות מציעה, כי ההסכם יכלול את כל המוצרים התעשייתיים, ואילו מוצרי חקלאות ומזון מעובד ייכללו בו על בסיס רשימה הדדית. לוחות הזמנים של הפחתת המכסים יהיו סימטריים ויבוטלו הגבלות לא מכסיות ומיסוי נוסף הקיימים כיום. ההסכם ילווה בהסכם למניעת כפל מס והגנה על השקעות.

ממשרד התמ"ס נמסר, כי התאחדות התעשיינים "עולה על רכבת נוסעת", כיוון שהדברים מתנהלים ממילא, והקריטריונים שהיא דורשת הם קריטריונים קבועים בהסכמי אס"ח, שהמשרד מעלה באופן קבוע עם שותפיו להסכמים.

היצוא של ישראל למדינות מרקוסור בשנת 96' הסתכם ב-297 מיליון דולר, רובו מוצרי כימיה, מכונות וציוד אלקטרוני, אופטי ורפואי. היבוא הסתכם ב-178 מיליון דולר, רובו מוצרי מזון וחקלאות. «מאת אורה קורן «התמ"ס פתח במגעים להצטרפות ישראל להסכם הסחר החופשי של אמל"ט «התעשיינים: ההסכם צפוי להכפיל היצוא השנתי לאמל"ט ל-600 מיליון דולר תוך 5 שנים