התמ"ס: הסכם חברון יביא לקפיצת מדרגה בקשרים עם מדינות וחברות רב-לאומיות

זהר פרי: עומאן וקטאר ישתחררו מההיסוסים * רפי בנבנישתי: ניתן יהיה לזרז השת"פ בים המלח

הסכם חברון יביא לקפיצת מדרגה בקשרים הכלכליים בין ישראל למדינות, שעיכבו את השת"פ מסיבות מדיניות ועם חברות רב-לאומיות. כך אמר היום (ד') ל"גלובס" הסמנכ"ל לסחר חוץ במשרד התמ"ס, זהר פרי.

"יש לקוות, כי עתה ניתן יהיה לקדם קשרים כלכליים עם מספר רב של מדינות באמצעות שיפור הסחר איתן", ציין פרי. "מדינות כמו אינדונזיה ומלזיה, האחרונות באסיה שאינן סוחרות עם ישראל ושאין להן סיבה לחיכוך איתנו, יוכלו לממש את תוכניותיהן בתחום שיפור משטר היבוא מישראל". לדבריו, מלזיה העבירה מסרים פומביים על כוונות לשפר את קשרי הסחר, אולם השתהתה במימושן. "יש לקוות, שעתה ייקל עליה לקבל החלטות".

כן ציין פרי, כי צפוי שעומאן וקטאר, שהושפעו מהתהליך המדיני, ישתחררו מההיסוסים לקידום הקשרים הכלכליים והעיסקיים עם ישראל. זאת במיוחד לאחר שמשרד התמ"ס הודיע היום על הוצאתן מרשימת המדינות האסורות. לדבריו, גם אישרור הסכם הסחר החופשי בפרלמנט התורכי יהיה קל יותר בעקבות הסכם חברון. זאת למרות, שהעיכוב באישרור לא מיוחס רשמית להיבט הפוליטי.

"אין ספק, שמצב היחסים עם מדינות, שמדיניותן קרובה לצד הפלשתיני, כמו דרום אפריקה, ישתפר", הוסיף. כן ציין פרי, כי ניתן יהיה לחדש את המגעים עם מדינות, שביטלו בחודשים האחרונים ביקורים כלכליים חשובים בישראל, כמו סין.

החתימה על הסכם חברון תוכל לשפר את היקף הסחר בין ישראל לירדן, שהוגבל כתוצאה מהשפעתה של הקהילה הפלשתינית הגדולה במדינה זו, הוסיף פרי. לדבריו, אמנם לא היתה פגיעה בשיתופי פעולה קיימים, אולם ההסכם יאפשר לנצל טוב יותר את ההזדמנויות הגדולות בתחום הסחר וההשקעות בין הסקטורים הפרטיים בשתי המדינות.

כן צופה פרי חידוש המגעים עם הפלשתינים כבר בימים הקרובים, לקידום השת"פ בנושא הפארקים התעשייתיים והסחר. "יש לקוות, כי עם הורדת המתח יבינו הפלשתינים, כי הם שוגים שגיאה חמורה בהפעלת חוק הסוכנים", הוסיף. לדבריו, יש לקוות גם לחידוש מפגשי הוועדה הכלכלית היחברות, שהשיקול העיקרי שלהן היה לפעול בישראל כחלק מן המרחב האיזורי". החלטות ראשונות צפויות בתחום ההשקעות בטכנולוגיה.

החתימה על הסכם חברון תוביל לשיפור אווירת העסקים עם ישראל בשני מישורים, דו-צדדי ורב-צדדי. כך אמר היום (ד') ל"גלובס" רפי בנבנישתי, מהמחברים המרכזיים של חוברות הפרוייקטים המשותפים למזרח התיכון ומרכז שיחות אילת-עקבה.

"אני רואה השפעה בשיפור האווירה במישור המולטילטרלי, בדיונים עם המדינות השכנות בעניין פרוייקטים משותפים ורעיונות לשת"פ. באלה היתה הקפאה במשך התקופה האחרונה, שנבעה מהחלטות שהתקבלו כנראה במוסדות איזוריים ערביים, כמו הליגה הערבית", ציין בנבנישתי.

"רדוויק (קבוצת העבודה לשת"פ איזורי) היתה על הקרח. בכלל זה הוקפאו מפגשים בנושאי תחבורה, תיירות, ארגון הסחר האיזורי ופרוייקטים במסלול המהיר בין ישראל לירדן, מצרים והרשות הפלשתינית. עכשיו עבודת הקבוצה תוכל להתחדש", הוסיף.

במישור הדו-צדדי צפויה התחדשות התנופה של השת"פ בפרוייקטים עם הפלשתינים והירדנים. לדברי בנבנישתי, ניתן יהיה לזרז את תכנון השת"פ בים המלח, פרוייקטים בתחום התחבורה והקמת אזורי סחר חופשי, בעיקר סביב אילת-עקבה ובית שאן. «מאת אורה קורן «התמ"ס: הסכם חברון יביא לקפיצת מדרגה בקשרים עם מדינות וחברות רב-לאומיות «זהר פרי: עומאן וקטאר ישתחררו מההיסוסים * רפי בנבנישתי: ניתן יהיה לזרז השת"פ בים המלח