התפוצצה העיסקה למיזוג בנק הספנות ובנק כרמל

ז'ק בר: לא החלטתי עדיין אם לבצע את ההקצאה הפרטית בבנק כרמל

העיסקה לרכישת השליטה של בנק הספנות על ידי בנק כרמל, שהיתה אמורה להיות הצעד הראשון לקראת מיזוגם של שני הבנקים, בוטלה היום. בנק כרמל ובעל השליטה בו, ז'ק בר, לא הצליחו להגיע להסכמה עם זאב אבלס, המפקח על הבנקים, לגבי התנאים שהציב האחרון בטרם ייתן את אישורו למיזוג.

על פי תנאיה המקוריים, היתה העיסקה אמורה להתבצע עד אמצע פברואר, ולאחר שהמועד עבר והמו"מ עם המפקח לא התקדם, החליטו הצדדים לבטל את העיסקה.

שני הבנקים הודיעו על העיסקה בסוף דצמבר 96'. על פי התוכנית, היה אמור בנק כרמל לרכוש את אחזקותיו של מייקל שטיינהארדט, בעל השליטה בבנק הספנות, המהוות %37.7 מהון המניות של הבנק, תמורת 60 מיליון שקל.

המחיר בעיסקה שיקף מחיר של 27 שקל למניה - כפול ממחירה בבורסה באותה עת, וגם היום. לו התבצעה העיסקה, היה מממש שטיינהארדט רווח של 11 מיליון דולר, שנוצר לו בארבע השנים שבהן הוא מחזיק בבנק הספנות.

ככל הידוע ביקש המפקח על הבנקים, כי בר ושטיינהדארט יבטיחו את ביצועם של כל המהלכים הדרושים לעיסקה ולמיזוג שני הבנקים, וזאת בטרם ייתן את אישורו למיזוג. הצדדים התקשו להבטיח זאת, שכן בבנק כרמל מתוכננת הקצאה פרטית לבר, שביצועה, כידוע, מותנה בהסכמת המשתתפים באסיפה כללית של הבנק.

גם בבנק הספנות נדרשה אסיפה כללית, שלא ניתן היה להבטיח את תוצאותיה. בין המפקח ובין בנק כרמל החל משא ומתן, שכאמור, לא עלה יפה.

דוד לוינסון, מנכ"ל בנק הספנות, מסר ל"גלובס" כי ככל הידוע לו, לא יחפש עתה שטיינהארדט קונה אחר למניותיו, לאחר שהמכירה לבנק כרמל ירדה מן הפרק. עם זאת, כפי שפורסם ב"גלובס", שטיינהארדט מעוניין להתמודד על רכישת גרעין השליטה בבנק הפועלים, וההערכות הן כי אבלס יתנה את השתתפותו במכרז, במכירת השליטה בבנק הספנות. על-פי הערכות, ייכנסו השניים בעלי השליטה בבנק הספנות למו"מ עם קבוצות נוספות, בניסיון למכור אחזקתם בבנק.

ז'ק בר מסר, כי לא קיבל החלטה, והוא שוקל האם להמשיך בהליכים לביצוע ההקצאה הפרטית שתכנן לבצע בבנק כרמל או האם לבטל אותה. בתחילת דצמבר 96' פרסם בנק כרמל מתאר להקצאה, שבמסגרתה אמור בר להזרים לבנק המשכנתאות 13.1 מיליון שקל, ובכך להגדיל את אחזקותיו מ-%35.1 ל-%50.5. «שלמה פרידמן ואורנה רביב «התפוצצה העיסקה למיזוג בנק הספנות ובנק כרמל «ז'ק בר: לא החלטתי עדיין אם לבצע את ההקצאה הפרטית בבנק כרמל