וויזקום תגייס 30-25 מ' ד' בוול-סטריט לפי שווי חברה של 150 מיליון דולר

החברה הגישה טיוטת תשקיף להנפקת מניותיה בארה"ב * חברת ליפמן, בעלת המניות הגדולה בוויזקום, לרשום רווח הון של 30-25 מ' ש' * רווח ההון הצפוי למבטח שמיר: 20-15 מ' ש'

חברת וויזקום, יצרנית עט התרגום הדיגיטלי "QUICKTIONARY", הגישה בשבוע שעבר טיוטת תשקיף ראשונה להנפקת מניותיה בוול-סטריט. וויזקום עדיין לא הודיעה לרשות ניירות ערך האמריקאית לפי איזה שווי חברה היא תנפיק, כמה אחוזים מהונה יוצעו לציבור, ומה יהיה סכום הגיוס המדויק.

עם זאת, ל"גלובס" נודע, כי וויזקום צפויה לגייס סכום של 30-25 מיליון דולר לפי שווי חברה שינוע סביב 150 מיליון דולר (לאחר הכסף). גיוס כזה יניב לבעלי המניות הגדולים בוויזקום, ובראשם החברות הבורסאיות ליפמן ומבטח שמיר, רווחי הון גדולים. אם אכן סכום הגיוס יתאם את ההערכות, הרי ליפמן, המחזיקה כיום בכ-%39 ממניות וויזקום, צפויה לרשום רווח הון שינוע בין 25 ל-30 מיליון שקל. מבטח שמיר, שבידיה מצויים כיום כ-%22 ממניות וויזקום, תרשום במקרה כזה רווח הון של 20-15 מיליון שקל.

בעלי מניות נוספים בוויזקום הם בנק ההשקעות האמריקאי אופנהיימר, שבאמתחתו מצויות כ-%10 ממניות וויזקום. ככל הידוע, אופנהיימר אמורה לנהל את הנפקתה של וויזקום, וזאת יחד עם בנק ההשקעות המברכט אנד קוויסט, המתמחה בתחום ההיי-טק.

שמה של וויזקום כמועמדת להנפקה עלה כבר לפני למעלה משנה, וככל שחלף הזמן הלך מועד ההנפקה והתרחק במקביל לירידה בשווי המתוכנן לפיו תונפק וויזקום. בתחילת שנת 97' נפוצו הערכות בשוק ההון, כי וויזקום מסוגלת להנפיק את מניותיה לציבור האמריקאי לפי שווי של 400-300 מיליון דולר, אך כיום כאמור מדברים כבר על שווי של 150 מיליון דולר.

בפועל, וויזקום, אותה מנהל דוד גל, החלה למכור את מוצריה באופן משמעותי רק באמצע שנת 97', ובמחצית השנייה של 97' כבר רשמה הכנסות של 10 מיליון דולר ממכירת כ-100 אלף עטי תרגום, והציגה הפסד של כ-4 מיליון דולר. בשנת 98', לאור הביקוש הגבוה למוצרי החברה באירופה ובארה"ב, צפויות הכנסותיה של וויזקום לצמוח בשיעור משמעותי, והיא גם צפויה לעבור לרווחיות.

מחירו של העט, המאפשר תרגום טקסט כתוב משפה לשפה באמצעות סריקת לייזר מהירה, מגיע לכ-100 דולר עבור המפיצים. לצרכן הסופי נמכר העט ב-150- 180 דולר.

וויזקום נוסדה על ידי חברת ליפמן בעקבות רעיון שהגה עדי ליפמן, בנו של אחד מבעלי השליטה בליפמן, ואשר זכאי לתמלוגים בשיעור של %2 ממכירות וויזקום. לאחר כניסת מבטח שמיר אל החברה, דאג מאיר שמיר, בעל השליטה במבטח שמיר, להקצות מניות בחברה גם למקורביו, ביניהם דן שילון ומאמן הכדורגל אברהם גרנט. אם אכן תתבצע הנפקת וויזקום כמתוכנן, יחזיק כל אחד מהמקורבים הללו במניות בסדרי גודל של מאות אלפי דולרים.

בסוף שנת 97' מימשו מרבית המשקיעים בליפמן אופציה להגדלת אחזקותיהם בחברה, מה שאותת על התקדמות במהלך ההנפקה של החברה. בעקבות מימוש האופציה, שבוצעה לפי שווי חברה נמוך של 12 מיליון דולר לוויזקום (יצוין, כי אופנהיימר השקיעה בחברה לפי שווי של 25 מיליון דולר), ירדו אחזקות ליפמן בחברה מ-%60 ל-%39, והחברה רשמה ברבעון הרביעי של 97' רווח הון של כ-7 מיליון שקל.«מאת אמיר אייזנברג«וויזקום תגייס 30-25 מ' ד' בוול-סטריט לפי שווי חברה של 150 מיליון דולר«החברה הגישה טיוטת תשקיף להנפקת מניותיה בארה"ב * חברת ליפמן, בעלת המניות הגדולה בוויזקום, לרשום רווח הון של 30-25 מ' ש' * רווח ההון הצפוי למבטח שמיר: 20-15 מ' ש