חפץ מוריש מהפכה אסטרטגית

המפכ"ל אסף חפץ פורש מחר, ובראיון ל"גלובס" הוא מפרט תוכנית כלכלית לרפורמה במבנה, כולל שינויים משמעותיים בכוח האדם, אותה הוא מוריש למשטרה. ב-4 השנים הקרובות, אמורה התוכנית לחסוך 500 מיליון שקל

מפכ"ל המשטרה, אסף חפץ, שיפרוש מהשירות מחר (ה'), עמד בראש גוף בעל תקציב שנתי בלתי מבוטל - כ-3 מיליארד שקל. בחודשים האחרונים הוא הוביל תוכנית כלכלית לתיכנון אסטרטגי, שטרם פורסמה, אשר תמצא ביטוי בכל אגפי המשטרה ובכל עיסוקיה המרכזיים. המודל המרכזי היה תוכניות דומות ממשטרות אוסטרליה וסינגפור, שנבדקו בחו"ל ע"י צוותים ישראליים. עד לשנת 2002, מועד סיום התוכנית ונספחיה, היא תחסוך למשטרה כ-500 מיליון שקל.

בראיון האחרון שלו בתפקיד, רגע לפני שהוא פונה לעסקים ("נפגשתי עם מנכ"ל כור, בני גאון, לפגישה עסקית"), חפץ מנסה להמעיט מחשיבות העלייה החדה בגניבות הרכב בתקופת כהונתו (מ-36 אלף אשתקד לכ-44 אלף השנה) ולירידה בבטחון האזרח, וטוען שהתוכנית האסטרטגית תפתור ממילא גם את הבעיות האלה. לאוצר הוא מודיע, כי לא יוכל לקבל את הכספים שייחסכו, שיופנו במלואם להתעצמות. את השר קהלני הוא תוקף על מינוי המפכ"ל החדש שאינו מסגל הפיקוד הבכיר במשטרה - "לא אהבתי שהביאו את יהודה וילק, כי המינוי הרס את תהליך הקידום האבולוציוני. המערכת תוכל לסבול מהלך כזה רק פעם אחת, ומי שמחליט צריך להכיר בנזק".

חפץ קורא לחקיקת חוקים נגד הלבנת הון שחור ונגד חברות באירגון פשע. "כיום אין חוקים כאלה, מה שיצמיח פושעים חדשים, ויגדיל את היקף ההון השחור המולבן בארץ, הרבה מעבר ל-4 מיליארד דולר כיום". חפץ גם מודה כי המשטרה מפגרת בטיפולה בפשע - הוא התקשר במהלך הראיון למוקד 100 של המשטרה, נענה אחרי כ-30 שניות, ולא קיבל תשובה לשאלה מהו הזמן הממוצע למענה לפניות המצוקה. "המשטרה צריכה לענות לטלפונים תוך 2 שניות, אחרת אין בזה אפקט".

התוכנית האסטרטגית גובשה בשיתוף עם חברת ניהול ממוקד, בניהול פרופ' בועז רונן. בעיצוב התוכנית למשטרה השתתף אל"מ (מיל.) רוני נתנאל, ובמטה המשטרה מנהל אותה תנ"צ משה ויינגרטן.

התוכנית מתייחסת לביטול המרחבים, הפרטת תחומים שלמים, איזרוח עשרות תפקידים ואלפי משרות, גיבוש דרכי התמודדות עם הפשע המאורגן, הקמת רשת אינטרנט משטרתית ואכיפה אלקטרונית של חוקי התעבורה. התהליך יכלול 15 שלבים, שיבוצעו ב-12 תחומים.

האלמנט המהפכני ביותר הוא איזרוח המשרות. המודל היה המשטרות בארה"ב, שבהן כל מי שאינו נושא אקדח ואינו בעל סמכות מעצר, אינו צריך להיות שוטר. יאוזרחו כל הטבחים, הזקיפים, עובדי סדנאות הרכב, הקלדניות, המזכירות, המתכנתים, עובדי מחלקת האבידות והמציאות, עובדי אחזקות הבניין, הנהגים, האפסנאים, עובדי הקשר, ואנשי מעבדות הזיהוי הפלילי. המשטרה תעבור מייצור עצמי לרכישת שירותים מהמיגזר הפרטי, באמצעות התקשרות עם קבלנים פרטיים. תבוצע העסקת אזרחים באמצעות חברה להשמת כוח אדם, עם העברת שוטרים ממשרות תקניות שייקבעו.

בשלב הראשון יאוזרחו כ-3,000 משרות וייחסכו 500 תקנים שיועברו לשטח. מחצית מכלי הרכב של המשטרה יעברו לטיפול במוסכים פרטיים, וסדנאות הרכב יצומצמו או יאוחדו, אף שהמשטרה תשמור את הזכות לטפל בכלי הרכב המבצעיים. השמירה במיתקניה תיעשה ע"י חברות שמירה אזרחיות, ובתוך שלוש שנים יאוזרחו גם רוב המטבחים, חוץ ממטבחי מג"ב בשטחים. כל משרה עד רמת ראש לשכה שתתפנה, תיחסם לגיוס - ותאוזרח. נבחנת אפשרות למכירת כל צי המשאיות שברשות המשטרה, ויתור על תקני נהגים וקניית שירותים מחברות תובלה, כשמשרות הנהגים יאוזרחו בהדרגה. משרות האפסנאים שיתפנו לא יאויישו. עד לשנת 2000 יאוזרחו גם 20 משרות של עובדי המעבדות לזיהוי פלילי, בנוסף ל-33 משרות מתכנתים ועוד.

"במבנה האירגוני החדש", אומר חפץ, "יבוטל דרג המרחב, והתחנות האיזוריות יעסקו במירב המשימות. האחריות הטריטוריאלית של המפקד תורחב, תוך תיגבור המשאבים והסמכויות. במרכז עירוני קטן תופעל תחנה עם 100-50 שוטרים, ויוקמו מרכזי שיטור קהילתיים עם נוכחות משטרתית מצומצמת".

עד לסוף השנה אמורים המחוז הדרומי ומחוז תל-אביב לתפקד במבנה החדש, בשנת 1998 מתוכנן השינוי במחוז שומרון ויהודה ובמחוז ירושלים, ובשנת 1999 הוא יתבצע במחוז המרכז ובמחוז הצפוני. היו לחפץ חילוקי דעות עם השר לבטחון פנים, שתמך בביטול מיידי של דרג המרחב, לעומת עמדת המפכ"ל, שיש לבצע את התהליך בהדרגה, ולפני הביטול לחזק את גוף המחוז וגוף התחנה, כדי שיוכלו לקלוט את סמכויות המרחב שבוטל.

למרות האופטימיות, צפויים קשיים ביישום התוכנית, לפחות בנושאים הקשורים למשרדי הממשלה. בעיה ראשונה - משרד האוצר, המתנגד להוצאה המוקדמת לפנסיה של השוטרים שמשרותיהם יאוזרחו. "האוצר היה מעדיף למשוך את הפנסיות עד לגיל 65", מודה חפץ בצער, "ואנחנו מחפשים שיטות אחרות להתגבר על חילוקי הדעות".

אפשרות אחת היא לקבל "הלוואות" מהאוצר, של עשרות או מאות תקנים, מה שיאפשר להוציא שוטרים מהשירות, ולהחזיר את ההלוואה על בסיס תהליך הפרישה הטבעי. גם נציב שירות המדינה התערב בתהליך, ככל הנראה לאחר פניות משוטרים החרדים לעתיד משרותיהם, והוציא הנחייה שעצרה את תהליך האיזרוח האינטנסיבי. במשטרה טוענים כי לא תהיה לכך השפעה על העיקרון והתהליך המתנהל. "אני מודע לכך שהשוטרים חשים חרדה", אומר חפץ, "ולא הייתי רוצה שנצטייר כאירגון שמפטר אנשים".

"גלובס": לסיכום - מה היתה ההצלחה והכשלון הגדולים ביותר שלך בתקופת כהונתך?

חפץ: "ההצלחה הגדולה ביותר היתה פתרון התבצרות הרב משולם וחסידיו על הגג ביהוד. היה שם מצב שלכאורה לא ניתן לצאת ממנו, הילוך על סכין דקה בקצה תהום. נדרשו עצבים וכושר עמידה, ופתרנו את הבעיה לאחר שהצלחנו בתיחכום להפריד את הרב ממאמיניו. לצערנו נהרג אחד מחסידי הרב, אבל היו עלולים להיות הרוגים רבים יותר. הכשלון הגדול ביותר, הוא חוסר יכולתי להתמודד עם גניבות הרכב, שהפכו למכה לאומית". « «חפץ מוריש מהפכה אסטרטגית «המפכ"ל אסף חפץ פורש מחר, ובראיון ל"גלובס" הוא מפרט תוכנית כלכלית לרפורמה במבנה, כולל שינויים משמעותיים בכוח האדם, אותה הוא מוריש למשטרה. ב-4 השנים הקרובות, אמורה התוכנית לחסוך 500 מיליון שקל