טכנופלסט גייסה 55 מיליון ש' בבורסה הראשית של לונדון

זו החברה הישראלית הראשונה שנסחרת ברשימה זו * ההנפקה - לפי שווי חברה של 184 מיליון שקל * בעלי השליטה, איתמר ואורנה פטישי, מכרו מניות ב-11 מיליון שקל

יצרנית מוצרי הפלסטיק טכנופלסט היתה אתמול לחברה הישראלית הראשונה שמשלימה גיוס הון ורישום למסחר ברשימה הראשית של בורסת לונדון. טכנופלסט השלימה גיוס של 10 מיליון ליש"ט, כ-55 מיליון שקל, תמורת %30 ממניותיה. בכך היא מצטרפת ל-6 חברות ישראליות שכבר גייסו כסף בלונדון, אולם לא בבורסה הראשית אלא ב-AIM.

טכנופלסט הנפיקה 8 מיליון מניות, ובמקביל מכרו בעלי השליטה בחברה, איתמר ואורנה פטישי, 1.6 מיליון מניות בהצעת מכר, תמורתן קיבלו 11 מיליון שקל. ההנפקה התבצעה במחיר של 1.25 ליש"ט למניה, דומה למחיר בתל-אביב ומשקף אף הנחה קטנה למשקיעים הבריטים. אחרי ההנפקה יש לטכנופלסט 26.1 מיליון מניות, כלומר היא נסחרת לפי שווי חברה של 184 מ' שקל.

טכנופלסט דיווחה לראשונה על כוונתה לצאת בגיוס הון בלונדון במסגרת דו"חותיה לרבעון השני של 96'. מאז עלה מחיר המניה בתל-אביב, וניתן היה למכור את המניות במחיר דומה בלונדון.

יוסי שירן, מנכ"ל טכנופלסט, מסביר כי מלכתחילה התכנון היה למכור את המניות במחיר של 1.3-1.2 ליש"ט, והמחיר הסופי היה בדיוק במרכז הטווח המתוכנן. שירן מציין כי החברה מרוצה מאוד מכל הליך ההנפקה וגם מהמחיר, שלדעתו מבטיח כי גם המשקיעים שקנו את המניות ירוויחו.

שירן מציין כי בטכנופלסט רואים בגיוס, ובכך שהם החברה הישראלית הראשונה שמשלימה גיוס בבורסה הראשית של לונדון, צעד גדול קדימה עבור החברה. רוכשי המניות היו שורה ארוכה של קרנות, כמעט כולן מבריטניה, ושירן מספר כי לא רק שלא היה קושי למכור את המניות, אלא שהיה חיתום יתר משמעותי מאוד.

אחד הגורמים שבוודאי סייע לטכנופלסט למשוך את המשקיעים היא החברה המוחזקת שלה, צאג. כזכור, צאג הונפקה בסוף 96' בוול-סטריט, והיא נסחרת שם לפי שווי חברה של 150 מיליון דולר. טכנופלסט מחזיקה ב-%16.2 ממניות צאג, חבילה ששווה בניו-יורק 24 מיליון דולר, למעלה מ-%40 משווי טכנופלסט כולה.

בנוסף, צאג היא גם הלקוח הגדול ביותר של טכנופלסט, בזכות הסכם בין שתי החברות לפיו תמסור צאג לפחות %45 מעבודות ההזרקה שלה בארץ לטכנופלסט. לפיכך, הצמיחה האדירה של צאג מסייעת לטכנופלסט הן בתור בעל מניות גדול והן בתור ספק.

חתמי ההנפקה של טכנופלסט בלונדון היו הבנקים הבריטים HENDERSON CROSTHWAITE ו-GINNESS MAHON, ובנוסף שימשה חברת פועלים שוקי הון כיועצת לטכנופלסט. אייל ברוך, מנהל ההנפקה מטעם פועלים שוקי הון, שליווה את טכנופלסט מאז הנפקתה בתל-אביב ב-93', מספר כי הביקוש להנפקה היה גדול, במיוחד הודות לאישיותו של בעל השליטה, איתמר פטישי, ששיווק את ההנפקה בהצלחה רבה.

לדעת ברוך, ההצלחה של הנפקת טכנופלסט מוכיחה כי לחברות ישראליות טובות וצומחות יש ביקוש בעולם, גם אם אינן מוכרות חלום היי-טקי. על רקע זה ניתן להזכיר כי מי שהיתה מועמדת להיות החברה הישראלית הראשונה בבורסה בלונדון גם היא הינה יצרנית מוצרי פלסטיק - חברת פלסאון ממעגן מיכאל.

פלסאון, שגייסה לצידה את בנק ההשקעות האירופי הגדול סוסייטה ג'נרל, ביקשה לגייס 30 מיליון דולר, אולם פעמיים נאלצה לבטל את ההנפקה, תחילה בעקבות המהפך השלטוני ואחר כך בעקבות המהומות בשטחים. בפעם השנייה היתה לחברה אפשרות לבצע את ההנפקה במחיר נמוך יותר, אולם היא החליטה לא להוריד את המחיר וביטלה את ההנפקה. «מאת יונתן נשיא «טכנופלסט גייסה 55 מיליון ש' בבורסה הראשית של לונדון «זו החברה הישראלית הראשונה שנסחרת ברשימה זו * ההנפקה - לפי שווי חברה של 184 מיליון שקל * בעלי השליטה, איתמר ואורנה פטישי, מכרו מניות ב-11 מיליון שקל