טעות של אנשי אל-על בעמאן מנעה מ-22 אזרחים סוריים לטוס דרך ת"א לאמסטרדם

הערכות: האזרחים הסוריים ביקשו לערוק; הוחזרו מנתב"ג לעמאן

22 אזרחים סוריים הוחזרו בסוף השבוע מישראל לסוריה, לאחר שביקשו ככל הנראה לערוק למערב אירופה. הקבוצה הוחזרה בשל טעות של אנשי חברת אל-על בשדה התעופה בעמאן. סורים המנסים לערוק ונתפסים, נדונים בדרך כלל למוות או לתקופות מאסר ממושכות.

האזרחים הסוריים לא הורשו לעלות בנתב"ג על טיסת ההמשך מעמאן דרך ישראל להולנד, מאחר שלא החזיקו בוויזה מתאימה. אל-על החזירה את הסורים בטיסה מיוחדת לעמאן, במטוס שחכרה מחברת ארקיע.

האזרחים הסוריים עלו ביום חמישי בבוקר לטיסה בקו דמשק-עמאן. הם הגיעו לשדה "קווין-עלייה" בעמאן, בו פועלת אל-על. הם רכשו כרטיסים לשתי טיסות אל-על - טיסה מספר 422 בקו עמאן-ת"א וטיסה 339, מישראל לאמסטרדם, ביום שישי לפנות בוקר. צוות אל-על לא וידא, כי לנוסעים הסוריים יש ויזה לכניסה להולנד.

לאחר בדיקה בטחונית של המטען שנשאו, עלו הסורים לטיסת אל-על מעמאן לתל-אביב. הם הובלו באוטובוסים לאולם נוסעי המעבר בקומה העליונה של הטרמינל בנתב"ג, בו מרוכזים נוסעי הטרנזיט ממדינות ערביות. רק בשלב זה התברר, כי לאיש מהם אין אשרת כניסה להולנד כמתחייב.

אל-על ומשטרת ישראל קיימו קשר מיידי עם שלטונות ההגירה בהולנד, וניסו לפעול לכך שתינתן לאזרחים הסוריים אשרת כניסה עם הנחיתה באמסטרדם. הולנד סירבה לאשר את כניסתם לתחומיה, מהחשש שהם מנסים להשתקע בה לצמיתות. הנוסעים שוכנו עד יום שישי בצהריים בקומה העליונה של הטרמינל, על מזרונים שסיפקה להם רשות שדות התעופה.

אמנות בינלאומיות מחייבות חברת תעופה, המטיסה נוסע שעלה למטוסה ללא ויזה מתאימה, להחזירו לארץ היעד. בשל כך, נאלצה אל-על לחכור מארקיע מטוס דאש-7, שהטיס את האזרחים הסוריים בחזרה לעמאן.

דובר אל-על, נחמן קליימן, אישר את הידיעה. הוא הדגיש, כי לאחר שהתבררה הטעות של צוות החברה בעמאן, עשתה אל-על כל שיכלה מול שלטונות הולנד לאפשר את כניסת הנוסעים להולנד, אולם אלה חששו, כי המדובר בפליטים. «מאת דרור מרום «טעות של אנשי אל-על בעמאן מנעה מ-22 אזרחים סוריים לטוס דרך ת"א לאמסטרדם «הערכות: האזרחים הסוריים ביקשו לערוק; הוחזרו מנתב"ג לעמאן