טקנומטיקס: נקודת האור של עוש"פ

אחרי שנתיים מצוינות ועם מכירות שיתקרבו השנה ל-45 מיליון דולר, מנכ"ל טקנומטיקס, הראל בית-און, אופטימי מאוד בנוגע להמשך. עם נתח של %50 משוק הנדסת הייצור, שצפוי בשנים הקרובות לגדול בקצב מסחרר, אפשר להבין למה גם המשקיעים אופטימיים

נראה כי בפברואר 93', כאשר הונפקה טקנומטיקס לראשונה בבורסה בניו-יורק, גם המנכ"ל הראל בית-און לא העריך, כי תוך פחות מ-4 שנים היא תהיה אחת מחברות התוכנה הישראליות עם המכירות הגדולות ביותר.

בית-און מסביר, כי האמין כל העת בפוטנציאל הגדול של החברה, אבל נראה כי לפחות בשנתיים הראשונות הוא היה בדעת מיעוט. השוק חשב אחרת.

מיד אחרי הנפקתה ביצעה טקנומטיקס את החטא הגדול ביותר של חברה חדשה, היא "פיספסה" רבעון. הסיבה היתה בעיקר בעיה בגרמניה, אבל אצל חברה צעירה הסיבה מעניינת פחות. המניה נחתכה במהירות, והגיעה ממחיר הנפקה של 12 דולר עד למחיר של 4 דולר.

הנפקה מוקדמת מדי? בית-און לא בטוח. "הנפקנו על בסיס ההנחה, שטקנומטיקס עוברת שלב", הוא מסביר. "ההנחה התקיימה, אבל התאחרה במספר רבעונים". וטקנומטיקס אכן עברה מספר שלבים, ואת השנה היא תסיים עם מכירות, שלפי ההערכות, יתקרבו ל-45 מיליון דולר, ושהמרכיב העיקרי בהן הוא תוכנה להנדסת ייצור.

תעשייה וייצור הם עסק רציני. למרות כל הילת ההיי-טק, רוב החברות הגדולות בעולם - מבחינת מספרי עובדים והיקפי מכירות - הן עדיין חברות תעשייתיות.

אבל מהפכת ההיי-טק בהחלט לא פסחה על חברות אלה. את התמונה של קומת הייצור ובה שורה של פועלים קשי יום המבצעים פעולות מונוטוניות כבר רואים פחות ופחות.

היום, כאשר יעילות, אוטומציה ו-TIME TO MARKET הן מילות המפתח, הייצור הפך למתקדם הרבה יותר, דורש הרבה יותר תכנון.

בישראל כידוע לא אוהבים במיוחד לייצר, אבל לתכנן אוהבים מאוד; ולכן אין פלא שחברת טקנומטיקס מהרצליה הפכה למובילה עולמית בתחום הנדסת הייצור.

החברה מחזיקה בלמעלה מ-%50 משוק ה-CAPE - הנדסת ייצור בעזרת מחשב - שוק, שמוערך היום ב-100 מיליון דולר. המתחרה הגדולה ביותר שלה מחזיקה בנתח שוק של פחות מחצי ממנה.

השלב שבו פועלת טקנומטיקס - תכנון הייצור - הוא השלב האמצעי בייצור. השלב הראשון הוא תכנון המוצר, תחום שגם הוא השתנה בצורה חזקה בשנים האחרונות, וגם אליו פוזלת טקנומטיקס.

השלב האחרון הוא הייצור עצמו. טקנומטיקס נכנסת באמצע, בשלב תכנון הייצור, ותכנון קומת הייצור. מנכ"ל טקנומטיקס, הראל בית-און, מסביר כי השוק הזה הוא שוק חדש יחסית.

לפני 10 שנים לא ניתן היה לדמות על מחשב את קומת הייצור, והתחום למעשה לא היה קיים. היום הזמינות הרבה של מחשבים חזקים - שיכולים לקלוט את האינפורמציה הזו - מגדילה בהתמדה את השוק.

המדובר בתכנון מסובך ביותר, בגלל הרובוטיקה הרבה שיש היום בקומת הייצור. צריך לדמות בדיוק את תנועות הרובוטים, התנגשויות זמנים בין המכונות, ולמנוע היווצרות של צווארי בקבוק. את הפתרונות האלה נותן מוצר הרובקאד של טקנומטיקס.

התוצאה היא, שהתוכנה מדמה את הייצור ונותנת את התשובה, האם קומת הייצור מסוגלת לייצר ביעילות ובאיכות מירבית את המוצרים שהיא אמורה לייצר. רק אח"כ מוצא הדולר הראשון על בניית הקומה.

בינתיים, כאמור, מדובר על שוק קטן של 100 מיליון דולר. רוב ההשקעה נעשית בשני השלבים האחרים של הייצור.

אולם בית-און מעריך, כי התמונה עומדת להשתנות. הוא מעריך כי הפוטנציאל של שוק ה-CAPE דומה לזה של שוק ה-CAD - תיכנון המוצר - שוק שמוערך היום ב-5.9 מיליארד דולר לשנה. זאת בשל הצורך הגדול בקיצור זמן היציאה של המוצר החדש לשוק.

היום בחברת רכב ממוצעת, הזמן מתחילת הייצור של המוצר עד לסיום הייצור, הוא 4 שנים. החברות מבקשות להוריד ב-%50 את הזמן הזה, ובית-און מעריך, שהתוצאה תהיה הגדלה משמעותית בביקוש למוצרי החברה.

העובדה שהזכרנו את שוק יצרני הרכב אינה מקרית. חברות הרכב הן הלקוחות הגדולים ביותר של החברה והן אחראיות בינתיים לכ-%70 מהכנסות החברה.

היום פועלת טקנומטיקס כדי לחדור באופן משמעותי לתעשיות נוספות דוגמת תעשיית התעופה והחלל, חברות העוסקות במיכון כבד, יצרניות אוניות, וחברות אלקטרוניקה גדולות.

למרות החלק הגדול של יצרניות הרכב בהכנסות של טקנומטיקס, מעריך בית-און, כי החברה אינה תלויה במצב שוק המכוניות. זאת כיוון ששירותיה נחוצים כאשר החברה מעוניינת להוציא מכונית חדשה לשוק בעוד מספר שנים; וגם בתקופות חולשה במכירות לא נפסק הייצור של מכוניות חדשות.

בין הלקוחות של טקנומטיקס בתחום תעשיית הרכב נמנים מרבית השמות הגדולים בתעשייה, באירופה, בארה"ב וביפאן.

ההערכות הן, כי גם יצרנית הרכב הגדולה בעולם, ג'נרל מוטורס, נמנית עם לקוחותיה של החברה, אולם טקנומטיקס עדיין לא הודיעה על כך באופן רשמי. לפי אותן הערכות היתה זו ג'נרל מוטורס, שגם צימצמה ברבעון האחרון את ההזמנות לרובקאד, עקב קיצוצים תקציביים לקראת סוף השנה.

לירידה בכמות, שתרכוש ג'נרל מוטורס, היתה השפעה מסוימת על התוצאות של טקנומטיקס ברבעון האחרון, והנהלת החברה העריכה, כי ייתכן שגם ברבעונים הקרובים לא יהיו מחוזה זה הכנסות.

אולם ההשפעה של הביטול לא מנעה מטקנומטיקס להציג רבעון שיא נוסף, כפי שהיא עושה כמעט מדי רבעון. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הגיעו הכנסות טקנומטיקס ל-31.7 מיליון דולר, עלייה של %35 לעומת ההכנסות בתשעת החודשים הראשונים של 95'. האנליסטים מעריכים, כי גם בשנה הבאה תצמח החברה בכ-%30.

במקביל לשיפור המתמשך בתוצאות טקנומטיקס בשנתיים האחרונות, ביצעה גם מניית החברה מהלך מרשים. את שנת 95' החלה המניה במחיר של 5 דולר, ובמאי השנה, כעבור שנה וחצי, היא כבר נסחרה במחיר של 26 דולר. בדרך הספיקה החברה לבצע הנפקה שניה של מניותיה במחיר של 18.75 דולר למניה, ולגייס 23 מיליון דולר.

מי שהעליות בטקנומטיקס בוודאי גורמות לו לחייך הוא שלמה דברת, מנכ"ל עוש"פ ויו"ר טקנומטיקס. עוש"פ, ששתי החברות הבנות האחרות שלה, מנוף ודקלוג, אינן מצליחות להתרומם, החזיקה עד ההנפקה השנייה ביותר מ-%50 מטקנומטיקס, וגם אחרי שמכרה מניות ב-24 מיליון דולר היא עדיין מחזיקה בקרוב ל%30 מהחברה.

היום נסחרת מניית טקנומטיקס בכ-20 דולר - אמנם פי 4 מהמחיר בתחילת 95', אבל לפי סמנכ"ל הכספים של החברה, טלי עידן, בהשוואה לחברות אחרות בתחום - הצומחות בקצב נמוך מזה של טקנומטיקס - המחיר הנוכחי אינו גבוה.

טקנומטיקס מציעה ללקוחותיה שורה של מוצרים. הרובקאד אומנם תורם עדיין %60-%70 מהכנסות החברה, אולם נוסף לו יש לחברה עוד שורה של מוצרים.

מערכת הוואליסיס, שהיא מערכת משלימה לרובקאד, שיכולה לשמש בבקרת איכות בשלב עיצוב ותכנון המוצר, בשלב תכנון הייצור וביצור עצמו, היא המוצר השני בחשיבותו עם תרומה של %15-%20 מהמכירות.

ואליסיס היא רכישה, שביצעה טקנומטיקס לפני כשנתיים, ואז היא הציגה מכירות של 3 מיליון דולר. היום כבר מגיעות מכירות החברה היושבת בארה"ב ל-8 מיליון דולר, ובטקנומטיקס מגדירים אותה כהצלחה גדולה, כך שאחריה ואחרי רכישת PART , רכישות נוספות לא צריכות לבוא בהפתעה.

מוצר נוסף של טקנומטיקס הוא מערכת הדינאמו, שנמכרת יחד עם הרובקאד. הדינאמו הוא למעשה מוצר CAD, שמבטל את הצורך לבנות דגם של המוצר מחימר, ועושה זאת בצורה דיגיטלית. על המסך נוצר דגם תלת מימדי של כל החלקים במוצר, ובודקים אם בכלל ניתן להרכיבו. התוצאה היא חיסכון משמעותי בכסף ובזמן של תכנון המוצר.

הדינאמו הוא גם הדוגמה לקירבה בין שוק ה-CAPE שבו שולטת טקנומטיקס, לשוק ה-CAD שבו פועלות ענקיות דוגמת פרמטריק האמריקנית.

אם הפוטנציאל של ה-CAPE גדול כל כך, כפי שמעריך בית-און, מדוע שחברות הפועלות בתחום ה-CAD - שצומח הרבה פחות - לא ייכנסו אליו?

בינתיים היתה חברה אחת בלבד, דסאו, שביצעה מהלך כזה; ובית-און מעריך, שלא יהיו רבות שייכנסו אליו בגלל העלויות הגדולות של פיתוח מאפס של המוצרים לשוק. בנוסף פועלת טקנומטיקס ליצרית שיתופי פעולה ובריתות עם חברות ה-CAD המובילות כך שהמוצרים ישלימו אחד את השני ויצרו מערכת מושלמת. שיתוף הפעולה האחרון עליו הכריזה החברה היה עם חברת קומפיוטויז'ן שנחשבת לאחת המובילות בתחום ה-CAD .

בנוגע לרכישה אפשרית של טקנומטיקס ע"י אחת החברות הללו הוא אומר, כי האפשרות תמיד קיימת, אבל בינתיים לא היה ניסיון כזה, וטקנומטיקס מתכוונת להישאר חברה עצמאית ולהמשיך לגדול.

"טקנומטיקס למעשה יוצרת שוק חדש, כמו כל החברות הגדולות שיצרו לעצמן שוק חדש", אומר בית-און.

החשש הגדול הוא כמובן שטקנומטיקס, בתור חברה צעירה וקטנה, תאבד בהתמדה נתח בשוק, שהיא היתה חלוצה בו, ובית-און מסביר כי לחברה יש נוכחות, נתח שוק, ואנשים מתאימים כדי למנוע תרחיש כזה. "בשנתיים הקרובות שוק ה-CAPE יהיה שוק מאוד רציני, ואם טקנומטיקס תמשיך לגדול בו, היא תהיה חברה מאוד רצינית, בכמה סדרי גודל יותר מהיום". «מאת יונתן נשיא «טקנומטיקס: נקודת האור של עוש"פ «אחרי שנתיים מצוינות ועם מכירות שיתקרבו השנה ל-45 מיליון דולר, מנכ"ל טקנומטיקס, הראל בית-און, אופטימי מאוד בנוגע להמשך. עם נתח של %50 משוק הנדסת הייצור, שצפוי בשנים הקרובות לגדול בקצב מסחרר, אפשר להבין למה גם המשקיעים אופטימיים