ירידה של %4.4 במסירות רכב בשנת 97' לכ-139 אלף; המותג המוביל - מאזדה

ירידה של %6.7 במסירות כלי רכב פרטיים, עלייה של %5.1 במסחריים * נתח השוק של המכוניות היפאניות עלה ל-%42.6 ושל האירופיות ל-%41.8

בשנת 97' נמסרו בישראל 138,926 כלי רכב פרטיים ומסחריים, ירידה של %4.4 ביחס לשנת 96'. כך עולה מדו"ח איגוד יבואני הרכב, המבוסס על נתוני הרישוי.

עיקר הירידה נרשמה במסירות כלי רכב הפרטיים, שירדו ב-%6.7 ביחס לשנה שעברה. במסירות כלי הרכב המסחריים נרשמה עלייה של %5.1. חלקם היחסי של כלי הרכב המסחריים עלה השנה ל-%21.2 מכלל המסירות, בהשוואה ל-%19.3 בשנה שעברה.

המותג המוביל במסירות היתה השנה מאזדה, שמסרה 16,702 יחידות, עלייה של כ-%1 ביחס לשנה שעברה. במקום השני נמצאת מיצובישי עם 14,228 מסירות, עלייה של %9.5 ביחס לשנה שעברה. במקום השלישי נמצאת טויוטה עם 9,088 מסירות, עלייה של כ-%11 ביחס לשנה שעברה.

במקום הרביעי נמצאת פולקסווגן עם 8,262 מסירות, עלייה של %46 ביחס לשנה שעברה. במקום החמישי נמצאת יונדאי עם 8,235 מסירות, ירידה של %21 ביחס לשנה שעברה. במקום השישי נמצאת רנו עם 7,567 מסירות, ירידה של %14 ביחס ל-96'.

בחלוקה לקבוצות עיסקיות הובילה השנה קבוצת כלמוביל-כלמוטור, יבואנית מיצובישי, יונדאי ומרצדס, עם 22,463 מסירות - נתח של %16.2 מכלל השוק. במקום השני נמצאת קבוצת דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, עם 16,702 מסירות - נתח של %12 מכלל השוק. במקום השלישי נמצאת חברת לובינסקי, יבואנית פיז'ו וסיטרואן, עם 12,356 מסירות - נתח של %8.9 מכלל השוק.

במקום הרביעי נמצאת קבוצת קרסו, יבואנית רנו וניסאן, עם 12,305 מסירות, נתח של כ-%8.9 מכלל השוק. במקום החמישי נמצאת סמל"ת, יבואנית פיאט, קיה, אלפא ולנצ'יה, עם 11,323 מסירות, נתח של %8.2 מכלל השוק. במקום השישי נמצאת צ'מפיון, יבואנית פולקסווגן וסיאט, עם 10,636 מסירות, נתח של %7.7 מכלל השוק. במקום השביעי נמצאת UMI, יבואנית שברולט, אופל, איסוזו ו-GMC, עם 9,752 מסירות, נתח של %7 מכלל השוק.

בחלוקה למדינות ייצוא הובילו גם השנה המותגים מתוצרת יפאן, עם נתח של %42.6 מהשוק - עלייה של כ-%1 ביחס לשנה שעברה. המותגים מתוצרת אירופה התחזקו השנה ותפסו %41.8 מהשוק, עלייה של %3.6 ביחס לחלקם בשנה שעברה. המותגים הקוריאניים ירדו השנה ב-%3 ותפסו נתח של %10.5 מהשוק, ואילו המותגים האמריקניים ירדו ב-%3.6 ותפסו נתח של %5.2. יצויין, כי השינוי ביחסי הכוחות משקף את השינוי היחסי בשערי המטבע שחל במהלך השנה.

המכונית המשפחתית הנמכרת ביותר ב-97' היתה מאזדה לנטיס בדגמי 1.6 ו-1.8 ליטר, ממנה נמסרו 9,497 יחידות. דגם זה לבדו תופס כיום כ-%56 ממכירות החברה. בנוסף, מכרה השנה החברה 4,332 יחידות של המשפחתית מאזדה 323, לפני שהופסק ייצורה. במקום השני נמצאת סוזוקי באלנו עם 5,845 מסירות. מכירות דגם זה לבדו מהוות %81 ממכירות קבוצת מכשירי תנועה ב-97'. במקום השלישי נמצאת טויוטה קורולה עם 4,516 יחידות.

במקום הרביעי נמצאת מיצובישי כריזמה, שמסרה 4,257 יחידות, אולם שיווקה החל רק באמצע השנה. בנוסף, מכרה השנה מיצובישי 5,852 יחידות של המשפחתית סופר לאנסר, לפני שייצורה הופסק.

המשפחתית האירופית המובילה היתה פיז'ו 306, שמסרה השנה 2,915 יחידות. בקטגוריית המכוניות הקומפקטיות הובילה השנה היונדאי אקסנט עם 4,397 מסירות. לאחריה נמצאת הפולקסווגן פולו עם 4,008 מסירות.

יצויין, כי קיים פער של כ-9,608 כלי רכב בין המכירות השנתיות בדו"ח האיגוד המבוסס על דיווחי היבואנים, לבין דו"ח הרישוי. פער זה כולל כלי רכב שנמסרו למוניות, לצבא ולכוחות הביטחון, ואחוז מסויים של טעויות דיווח. «מאת דובי בן-גדליהו «ירידה של %4.4 במסירות רכב בשנת 97' לכ-139 אלף; המותג המוביל - מאזדה «ירידה של %6.7 במסירות כלי רכב פרטיים, עלייה של %5.1 במסחריים * נתח השוק של המכוניות היפאניות עלה ל-%42.6 ושל האירופיות ל-%41.8