ישראל וירדן חתמו על הסכם סחר משופר המעניק הקלות נוספות לייבוא מירדן

נדחו בקשות ירדן להחלת איזור סחר חופשי בינה לבין שטחי הרשות הפלשתינית

ישראל וירדן חתמו היום (ד') על הסכם סחר משופר, המעניק הקלות נוספות לייבוא מירדן. על ההסכם חתמו שר התמ"ס, נתן שרנסקי, ועמיתו הירדני, עלי אבו רארב, במלון "מוריה" בים המלח.

השרים הצהירו, כי ההסכם נועד לקדם את הסחר בין אנשי העסקים משתי המדינות, לאפשר לשני צידי הירדן ליהנות מפירות השלום ולסלול את הדרך לליברליזציה נוספת בסחר בין שתי המדינות. כן הדגישו את עניינם לפעול להשגת הכרה בצבירת כללי מקור בין שתי התעשיות מול שותפות הסחר שלהן, ולקדם מיזמים משותפים דו-צדדיים ושת"פ משולש במו"פ עם ארה"ב, כדוגמת קרן טרייד, שהוקמה לאחרונה.

הסכם הסחר מרחיב את רשימות המוצרים הירדניים הזכאים להנחות מכס מעבר לקבוע בספר המכס הישראלי ומעלה את שיעור ההנחה על חלק מהם. מספר המוצרים הירדניים שיקבלו פטור מלא ממכס עלה בהסכם המשופר מ-41 ל-66. אלה כוללים, בין השאר, מוצרי פרמצבטיקה, צעצועים, עדשות למשקפיים, פילטרים למכוניות, רעפים, גבס, מלט וציוד למאפיות. רשימת ההנחות בשיעור של %50 הורחבה בשליש ל-50 מוצרים וכוללת, בין השאר, ממתקים, צינורות פלסטיק ומתכת, כלי זכוכית למעבדות ודטרגנטים. רשימת ההנחות בשיעור של %30 כוללת 40 מוצרים, בהם כל מוצרי הטקסטיל וההלבשה, כבלי חשמל, טרנספורמטורים ומקררים.

הסמנכ"ל לסחר חוץ במשרד התמ"ס, זהר פרי, אמר ל"גלובס", כי רשימת ההטבות הנוספות שניתנו לירדנים נקבעה תוך התחשבות, בין השאר, בעמדת התאחדות התעשיינים. בקשות ירדן להחלת איזור סחר חופשי בין ירדן לשטחי הרשות הפלשתינית נדחו. הצדדים סיכמו, כי הסוגיה תידון תחילה במסגרת ישראלית-ירדנית, ולאחר מכן במסגרת משולשת, אליה יצטרפו הפלשתינים. הצוות המשולש ידון ב"יישום הסדרי סחר מתאימים, שיתחשבו במסגרת ההסכם הכלכלי בין ישראל לרשות הפלשתינית".

באותה מתכונת תידון גם הבקשה הירדנית להחיל על מעברי הגבול לשטחים את הסדרי המעברים החדשים בין ירדן לישראל. ההסדרים מאפשרים מעבר ישיר של משאיות בגבול, בשיטת "דלת לדלת", שתחליף את השיטה "גב לגב", שחייבה החלפת משאיות במעברי הגבול. הסכמי הסחר והמעברים המשופרים הם חלק ממדיניות שהיתווה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שנועדה לשפר את הקשרים עם ירדן. במסגרת זו צפויה בקרוב גם התקדמות במגעים להקמת שדה התעופה המשותף אילתעקבה.

(הרחבה ב"נתח שוק", עמ' 62). «מאת אורה קורן «ישראל וירדן חתמו על הסכם סחר משופר המעניק הקלות נוספות לייבוא מירדן «נדחו בקשות ירדן להחלת איזור סחר חופשי בינה לבין שטחי הרשות הפלשתינית