ישרס-רסקו: צד הנדל"ן של שלמה אייזנברג

בשבוע שעבר סערו הרוחות כאשר חוקרי רשות ניירות ערך עצרו את איש העסקים שלמה אייזנברג, בחשד לעבירות על חוק ניירות ערך ועל חוק העונשין. שלמה אייזנברג חולש על אחזקות בורסאיות בארץ וגם בוול-סטריט בהיקף כספי כולל של יותר מ-250 מיליון שקל.

אחת מאחזקותיה העיקריות של חברת ערד השקעות, חברת האחזקות המרכזית של אייזנברג, היא קבוצת ישרס-רסקו, הפועלת בתחום הנדל"ן. אייזנברג, באמצעות ערד, מחזיק ב-%62 ממניותיה של חברת ישרס, שבבעלותה כ-%70 ממניות חברת רסקו, בעלת עבר מפואר בשוק הבניה הישראלי.

נכון להיום, נסחרת ישרס לפי שווי חברה של 85 מיליון דולר, המשקף גם את האחזקות שלה בפרוייקטים בהם היא מעורבת באמצעות רסקו. ישרס פעילה הן בתחום הנדל"ן המניב והן בתור יזם של פרוייקטים באזורים שונים בארץ.

הפרוייקט המניב הגדול ביותר של הקבוצה הוא הגן הטכנולוגי בירושלים, המוקם באזור מלחה. היקף הבנייה המתוכנן של הגן מגיע לכ-80 אלף מ"ר, שבנוסף להם יעמדו גם שטחי חניה ושירות. נכון להיום, השלימה ישרס את הקמתם של שלושה מבנים בגן הטכנולוגי, ששטחם הכולל מגיע ל-20 אלף מ"ר. ההשקעה הכוללת של ישרס בפרוייקט מסתכמת עד כה בכ-50 מיליון שקל, והיא מהווה %25-%30 מההשקעה הכוללת בפרוייקט.

אם לא תתרחש הסתבכות משמעותית בעקבות החשדות, הפן היזמי של ישרס עשוי לצבור תאוצה בחודשים הקרובים, וזאת לאחר שהחברה קיבלה אישורים להקמת מספר פרוייקטים המצויים בבעלותה. עם אלה נמנים: פרוייקט נופי-ים ברמת אביב (מוכר גם כ"בית ידלין", ומיועד לדיור מוגן בהיקף של 400 יחידות דיור); מלון הנשיא בירושלים (7,000 מ"ר לדירות מגורי יוקרה); פרוייקט הר החוצבים בירושלים (הקמת מבנה בשטח של 20 אלף מ"ר), ושטח בן 430 דונם באור-יהודה, שהשבחתו עדיין תלויה בשינוי יעוד של השטח.

בנוסף, מפעילה ישרס את בית האבות הוותיק בכפר-שמריהו, מועדון נוה אביב, שסובל בעת האחרונה מתחרות מול פרוייקטים מודרניים המיועדים לאוכולוסיה מבוגרת, ושמוקמים באזור גוש דן.

ישרס, לרבות חלקה בתוצאות רסקו, סיימה את המחצית הראשונה של 97' עם הכנסות של 77.7 מיליון שקל ורווח בסך 8.8 מיליון שקל. בשנת 96' הסתכמו הכנסות הקבוצה בכ-232 מיליון שקל והרווח ב-24.4 מיליון שקל.

האחזקה ברסקו, שהשליטה המלאה בה נרכשה לפני שנתיים מידי קבוצת מרדכי יונה, מערבת את ישרס בשורה של פרוייקטים למגורים ברחבי הארץ, שהיקפו של כל אחד מהם כמה עשרות מיליוני שקלים. בין היתר, מדובר בהקמת שכונות מגורים בקרית-מוצקין, עין-שרה ושבי ציון בנהריה, בית הכרם בירושלים, עכו, מבואות-שאנן בחיפה, רובע ה' באשדוד ופרוייקט אשלים בראשון לציון. בנוסף מקימה החברה פרוייקטים מסחריים בבאר-שבע ובעומר. «אמיר אייזנברג «ישרס-רסקו: צד הנדל"ן של שלמה אייזנברג «