הידיעה על ההנפקה המתקרבת קיפדה את ראשה של מניית בזק. מתחילת השנה ירדה המניה כבר בכ-%12, והיא נסחרת במחירים דומים לאלו שנסחרה בהם בתחילת 97'. במונחים כלכליים נסחרת בזק בכ-%10 מעל להונה העצמי, וגם בהתחשב ברמות הסיכון הגבוהות שהחברה חשופה אליהן - עם פתיחת מגזרי הפעילות שלה לתחרות - מחיר כזה אינו יכול להיחשב גבוה.
המחירים הסופיים של ההנפקה עוד לא פורסמו, אבל ההערכה הרווחת היא כי המחיר האפקטיבי בה לא יהיה גבוה - אולי אפילו קרוב מאוד למחיר ההון העצמי של החברה. לכן, הנפקת חברת בזק מתקבלת בשוק בלא מעט דאגה, ויש כבר בעלי מניות שהביעו מורת רוח מכך שמדללים אותם במחיר נמוך, וטענו כי בזק נחפזת יתר על המידה עם הנפקתה.
בבזק אין מתייחסים בינתיים למחירי ההנפקה, ואת הטענות על החיפזון הם דוחים, כמובן, בתשובה כי איש אינו יכול לתקוע כף לבזק שמחר מחירה לא יהיה נמוך עוד יותר, וכי בשוק ההון הישראלי גם חלון ההזדמנויות הצר שנפתח בפני בזק עתה, יכול להיטרק.
עם זאת, יותר קשה יהיה לחברה להתמודד עם מה שנראה כהרעה משמעותית שיוצרת ההנפקה הזו במצבו של בעלי המניות הציבורי הגדול ביותר בבזק - חברת מריל לינץ'. טענות אומנם אינן נשמעות מכיוונה של מריל לינץ' - שם שומרים על שתיקה מוחלטת בכל הקשור לעיסקת בזק - אבל ניתן להניח שבחדרי חדרים יש אי שביעות רצון אצל מריל לינץ'. גם לגבי ההנפקה ורמות המחירים בהן נסחרת בזק כיום, ועוד יותר בגלל מה שנראה כשינוי לרעה בזכויות המוקנות למחזיקי מניות בזק.
השינוי המדובר הוא ההסכם שנחתם בין משרד התקשורת לבין חברת כייבל אנד וויירלס, ושבמסגרתו הודיע משרד התקשורת על כוונתו - וכייבל הסכימה לקבל זאת - לשנות את תקנונה של בזק, כך שלא כל %7 מהון המניות בחברה יקנו זכות למינוי דירקטור. השינוי, שעדיין לא נעשה, נועד לענות על המצב הלא נעים שנקלעה אליו המדינה בעקבות הנפקת בזק הראשונה, כאשר בזק נמכרה לציבור מבלי שהמדינה הבטיחה מראש את שליטתה בחברה.
באיחור, אחרי שכייבל אנד וויירלס כבר התייצבה עם כוח הצבעה של דירקטור אחד בפתח מועצת המנהלים של בזק, נאלצה המדינה להכיר כי היא הותירה את דירקטוריון בזק פרוץ לחדירה.
הטעות הזו כבר תוקנה חלקית עם פרסום צו הבזק, שאסר על רכישת יותר מ-%5 מהון המניות של החברה בלי אישור מפורש של משרד התקשורת, ועתה הוכנה התשתית לתיקון המלא של הטעות: תיקון התקנון כך שרוב בעלי המניות ימנה את הדירקטוריון (ולא כל %7).
הבעיה היא שהתיקון כולו נעשה בדיעבד, לאחר שלכייבל יש כבר נציג אחד בדירקטוריון החברה, ומבלי שלמדינה יש יכולת לפגוע בזכות המוקנה הזו של כייבל. לפיכך, במסגרת ההסכם בין המדינה לבין כייבל הובטח לכייבל כי הנציג היחיד שיש לה בדירקטוריון כעת יישמר לה (באמצעות הסכם הצבעה עם המדינה).
בכך, האילוץ של תיקון הטעות לאחר שהאורווה כבר נפרצה, יצר שני מעמדות של בעלי מניות מקרב הציבור: בעלי מניות חדשים, שכל כמות של מניות שירכשו לא תקנה להם מושב במועצת המנהלים של בזק, וכייבל אנד וויירלס, שלה מובטח המושב הזה. זכות הראשונים, שאולי צריכה להיות מוענקת לכייבל, מעניקה לה כאן יתרון מוחץ על פני כל רוכש מניות אחר מקרב הציבור - ובעיקר, על פני כל מתמודד פוטנציאלי אחר על השליטה בבזק.
זה מחזיר אותנו למצבה של מריל לינץ' ולמערכת יחסיה עם כייבל. ההחזקה של מריל לינץ' ב-%10 מהון המניות של בזק יכולה היתה, פוטנציאלית לפחות, לעבור כחבילה אחת לידיו של מתמודד אחר על השליטה בבזק (כמובן, באישור משרד התקשורת), ובכך לחמם את חזית השליטה בבזק שנשלטת עתה באופן מלא על ידי כייבל. אלא שבמצב שבו רכישת המניות הזו לא תקנה לרוכש נציגות בדירקטוריון בזק, בעוד לכייבל יש נציגות כזו, האפשרות שרוכש שליטה פוטנציאלי יתעניין במניות קטנה.
מבחינתה של מריל לינץ' זה אומר שהחברה תצטרך לשווק את המניות למשקיעים פיננסיים בלבד, או לשאת ולתת עם קונה אחד שיכול להתעניין במניות במישור האסטרטגי: כייבל עצמה. ספק אם מריל לינץ' תאהב את העובדה שהיא נכבלת לידיו של קונה גדול יחיד, וספק גם אם זוהי תוצאה רצויה מבחינתה של מדינת ישראל - שמעוניינת במספר רב ככל האפשר של מתמודדים על בזק.
מה עושים? במדינה לא ידעו להשיב לנו על כך בבירור. ראשית, ציינו שם, כי שינוי התקנון של בזק עוד לא נעשה, ולא ברור כלל אם הוא ייעשה. אם שינוי התקנון ייעשה, ויהיו קונים גדולים שיתעניינו ברכישת מניות בזק בשיעור של %5 ויותר, או אז תצטרך המדינה להתמודד עם שאלת השוויוניות: האם היא תחסום את דרכם של קונים כאלה לדירקטוריון, אחרי שכבר העניקה את כרטיס הכניסה לכייבל אנד וויירלס.
במקרה כזה תוכל המדינה לבחור בין התכסות בזכות הראשונים של כייבל, לבין הבחירה להעניק גם לאחרים את יכולת ההשפעה בדירקטוריון בזק (באמצעות הסכם הצבעה עם המדינה, ולא מינוי דירקטור פיזי) - מה שמעמיד את שינוי התקנון כולו באור חסר חשיבות. מה תהיה ההחלטה במצב כזה, גם במדינה לא ידעו להגיד לנו. «מירב ארלוזורוב «כייבל אנד וויירלס זוכה מן ההפקר «השינוי שבכוונת המדינה להכניס בתקנון בזק, לפיו לא כל אחזקה של %7 בחברה תקנה זכות למינוי דירקטור, מהווה יתרון נוסף לבעלת השליטה בה, כייבל אנד וויירלס. מריל לינץ' שאמורה לשווק %10 ממניות בזק, יוצאת נפגעת
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.