לא היו לו אויבים

אהרן מאיר ז"ל, שנפטר אמש, היה מעל הכל אדם. אנושי, בעל יושר אישי ויושר אינטלקטואלי, יחד עם ראייה עיסקית רחבה

אהרן מאיר ז"ל, שנפטר אמש, היה אחד האנשים היחידים בעולם העסקים, שלא היו לו אויבים. אני מכיר, והיכרתי, הרבה מאוד מנהלים ואנשי עסקים, ובדרך כלל אתה מתקשה למצוא אדם שאין לו אויבים, ושאיש אינו אומר מילה רעה עליו. אהרן מאיר היה אדם כזה.

ההגדרה המתאימה לאהרן מאיר, היא שהוא היה אדם. מה שקוראים באידיש "מענטש". בעל יושר בלתי רגיל, ונכונות מתמדת לעזור. בכל מהלך חייו, אהרן מאיר עזר וסייע לאנשים רבים מאוד, בלי שהאחרים ידעו על כך. אבל מי שהכירו מקרוב, ידע להפנות אליו גופים שונים ואנשים שהיו זקוקים לעזרה.

למעשה, את חייו העסקיים אפשר לחלק לשני חלקים. החלק הראשון בבנק המזרחי המאוחד, והחלק השני ב-10 השנים האחרונות, בחברת צמיחה. במקביל הוא היה פעיל בתפקידים נוספים, כיו"ר כלל, וגם בתפקידים ציבוריים לא עסקיים.

בשתי תקופות עיקריות אלה בחייו, היתה לי האפשרות לעקוב אחר פעילותו של אהרן מאיר, והיתה לי הזכות לעבוד איתו ומולו, תחילה כמנהל בבנק מתחרה, ובתקופה השניה - כשותף בחברת צמיחה.

מי שעקב אחרי התפתחותו של בנק המזרחי המאוחד, מהתקופה שאהרן מאיר היה מנהל בכיר, ואחר כך כמנכ"ל במשך שנים רבות, ראה את העבודה האדירה שעשה בבנק. הוא לקח שני מוסדות פיננסיים קטנים וחסרי השפעה, איחד אותם והפך אותם לבנק הרביעי בגודלו, בעל עמדה ומעמד בולט במשק.

גם היום, 10 שנים אחרי שעזב את הבנק, עדיין ניתן לראות את תרומתו החיונית לבנק, שעבר בינתיים לבעלות פרטית. אפילו בדו"חות שפורסמו זה עתה, מורגשת התשתית העסקית שבנה, ועד היום הבנק נהנה מפריסת הסניפים היוצאת מן הכלל שהנהיג אהרן מאיר.

בנק לאומי לישראל, בו עבדתי כמנהל, היה למעשה מתחרה של בנק המזרחי. היינו מתחרים, אבל היו הבנות בינינו גם כשלא הסכמנו. היה תענוג להתווכח איתו, כי ידעת שמה שאמר - אמר ביושר אינטלקטואלי וביושר אישי. גם בבנק המזרחי, וגם בעבודתנו כשותפים בחברת צמיחה, תמיד אמר שצריך להסתכל גם על הצד השני בעסקים, על הצד שמנגד, ולנסות ולהבין אותו.

כמנכ"ל בנק, הוא נהג לתת סמכויות למנהלים שמתחתיו. הוא לא היה צנטרליסט, וסמך על הצוות שאיתו. בזכות עובדה זו, ותכונותיו האישיות, הוא השיג רוח צוות מצויינת.

אי אפשר, במסגרת זו, שלא להזכיר את הפרשה העצובה של ויסות מניות הבנקים, ומשפט הבנקאים. אהרן מאיר, כמו מנהלי בנקים אחרים בתקופה ההיא, נקלע לסיטואציה עסקית-ניהולית, שהיום קשה להבין אותה. אז, בזמנו, תופעת הוויסות נראתה נורמלית לגמרי, גם מבחינת הממשלה ובנק ישראל. הנורמות היו שונות.

הפרשה גרמה לאהרן מאיר צער רב. עם זאת, בזכות תכונותיו ואנושיותו הוא זכה באהדה רבה, אהדה בלתי רגילה. לא פחות מאשר בתקופה שהיה מנכ"ל הבנק, ואולי אף יותר.

ב-10 השנים האחרונות היינו שותפים בחברת צמיחה, עד שלאחרונה מכרנו אותה. את החברה התחלנו ב-1987, למעשה מאפס, ובפיתוח העסקים תרם אהרן מאיר את הידע המקצועי הרחב שלו, את הקשרים שפיתח, ואת המוטיבציה האדירה שהיתה לו בעבודה.

אישית, ספגתי מכה קשה עם מותו של אהרן מאיר. היה קשה, ועצוב, לראות אותו במחלתו בתקופה האחרונה. הלך מאיתנו אדם יקר, ישר, תופעה בלתי רגילה. ומעל הכל - כל כך אנושי, מענטש. מרדכי איינהורן היה מנכ"ל בל"ל בתקופה שאהרן מאיר ז"ל היה מנכ"ל בנק המזרחי. ב-10 השנים האחרונות היו שותפים בחברת "צמיחה". « «לא היו לו אויבים «אהרן מאיר ז"ל, שנפטר אמש, היה מעל הכל אדם. אנושי, בעל יושר אישי ויושר אינטלקטואלי, יחד עם ראייה עיסקית רחבה