ליברמן: "ההתארגנות נגד נתניהו תרגיל מסריח, חתרנות ונסיון קשר"

מבטיח שלא יעסוק בחיסולים * "לבנת ליקקה לתקשורת על חשבון ועידת הליכוד וחברי הליכוד"

"הגעתי לרגע, שמכל הבחינות אני רואה, שפעילותי מבחוץ תהיה הרבה יותר יעילה ורצויה בשבילי ובשביל כל השאר". כך אמר היום (ב') המנכ"ל היוצא של משרד ראש הממשלה, אביגדור ליברמן, במסיבת עיתונאים.

ליברמן נימק את פרישתו גם ברצונו לחזור לפעילות פוליטית בליכוד, שנמנעה ממנו כעובד מדינה. "תנועת הליכוד קרובה לליבי, היא חלק ממני. אני מתכוון לפעול כחבר מן השורה במלוא כוחי. אני מודע לכך, שפעילות זו אינה מתאפשרת על פי התקשי"ר, ועל כך החלטתי לפרוש".

פעילותו בליכוד תתמקד, לדבריו, בחיזוק תמיכת התנועה בבנימין נתניהו ובשמירת הקואליציה. "חייבים להגיע למצב, שכולם מתייצבים מאחורי ראש הממשלה ומאחורי המחויבויות הקואליציוניות שלנו. המחזה המביש מהשבוע שעבר לא יכול לחזור על עצמו". לדבריו, יש מקום להתמודדות מול נתניהו בפריימריס של הליכוד, כשההכרעה תהיה בידי הבוחר, אולם להערכתו יזכה ב-%70 מול כל מתמודד.

את ההתארגנות הפוליטית נגד נתניהו מצד בכירים בתנועת הליכוד, כינה ליברמן "תרגיל מסריח", "חתרנות" ו"נסיון קשר". לדבריו, "אין מקום לחיסולים וסגירת חשבונות בתנועה פוליטית כמו הליכוד, ואיני מתכוון לעסוק בכך. אבל, אין מקום גם לתרגיל מסריח נוסח הליכוד, כפי שכמעט ראינו בשבועות האחרונים".

על קושרי הקשר, לדבריו, לתת את מלוא הדין במוסדות הליכוד. ליברמן הדגיש, כי כיוון שהוועדה הבודקת את ארועי ועידת הליכוד תבדוק את כל ההתפתחויות, הוא ידרוש ממנה לבדוק את התנהגות השרים וחברי הכנסת, שאינה מתאימה לליכוד, אלא למדינות באמריקה הדרומית ובאפריקה.

ליברמן הוסיף: "אעמוד על כך שימוצה הדין עם כל אלה, שניצלו את העדרות ראש הממשלה כדי לתקוף אותו. אדרוש, שבמרכז פעולת הוועדה יעמוד הקשר להפלת הממשלה וראש הממשלה וכל החתרנות, שהתחילה לפני הוועידה".

ליברמן תקף את אלה המטילים דופי בחברי מינהלת הליכוד ומכנים אותם "עובדי מנגנון", מושג המעורר, לדבריו, אסוציאציות להסתדרות או לג'יבריל רג'וב. לדבריו, אנשי המנגנון שיקמו את התנועה והובילו אותה לניצחון, בעוד שלמבקרים היה חלק במפלתה בבחירות 1992.

את שרת התקשורת, לימור לבנת, האשים ליברמן באחריות ישירה למפלה בבחירות 1992. ליברמן ציין, כי לפני אותן בחירות היתה לבנת אחראית על מרכז הבנייה, "ובגלל פרשות כמו מרכז הבנייה הפסדנו בבחירות". עכשיו, לדבריו, מטיפה לבנת מוסר לחברי הליכוד. כן טען, כי נאום "הליקוק האמיץ" של ליבנת היה למעשה "ליקוק לתקשורת על חשבון ועידת הליכוד וחברי הליכוד".

ליברמן תקף גם את בני בגין, שהאשים אותו בפעילות להחלשת מעמדו בבחירות הפנימיות לליכוד. לדבריו, בגין נבחר למקום שנבחר בגלל ניכורו והתנשאותו. על דוד ראם אמר ליברמן, כי הוא קיבל תמריץ שלילי מהתקשורת, שפירסמה את ביקורתו על ראש הממשלה. את דן מרידור תקף ליברמן על ביקורתו על נתניהו בעקבות פרשת משעל.

ליברמן הבהיר, כי סוגיית הבחירות במפלגה או שאלה הפשרה הטריטוריאלית, לא היו עילת ההתפטרות. לדבריו, הוא תומך בבחירת ראש הממשלה בפריימריס רחבים, ובבחירת חברי הכנסת בידי מרכז הליכוד. עם זאת, תפישתו זו "אינה קזוס בלי, דבר אידיאולוגי, שעליו נופלות חומות. איני נעול על שום דבר. אני פתוח לשמוע את כל הצעות והשילובים".

בהבלטה ציין ליברמן את החשיבות שהוא מייחס לאחדות העם, כמפתח לחוסן לאומי. לצורך זה, לדבריו, הוא מוכן גם לוויתורים טריטוריאליים. "אני בהחלט מוכן לוויתור טריטוריאלי על מנת להגיע להבנה ואחדות בין צפון תל-אביב לצפון השומרון. המפתח הזה הוא בסיס קיומנו".

על הליך הפרישה אמר ליברמן, כי בעבר הניא אותו נתניהו מהתפטרות. עתה, לדבריו, קיבל נתניהו את נימוקיו, וההתפטרות נעשתה בעצה אחת איתו ובהסכמתו. לדבריו, הוא לא ירוץ לכנסת הקרובה.

ליברמן התייחס לנתניהו רק בעקבות שאלות כתבים, אם אין לו מילה טובה לומר על ראש הממשלה. לדבריו, הוא "מעריך מאוד ומעריץ את ראש הממשלה". עוד טען, כי נעשה עוול משווע לנתניהו, אשר "עם רקורד כמו שלו זוכה לכל ההערכה בכל העולם".

ליברמן הדגיש, כי לא קיבל כל הצעת עבודה מאיש, בכלל זה לא מלב לבייב. "אנו עסוק בגזירת מודעות דרושים מהעיתונים", אמר. לדבריו, הוא לא יישאר מובטל, כיוון שתמיד יוכל לחזור להיות שומר סף במועדונים. "יש לי מקצוע מבוקש, שומר ברים. מובטל לא אשאר". ליברמן סיים דבריו באומרו, כי אינו חש כקורבן או כשעיר לעזאזל.

ליברמן הבהיר, כי אין בכוונתו להתמנות לשגריר ישראל במוסקבה. הוא גם הצהיר, כי אין בכוונתו להתערב בנעשה במשרד ראש הממשלה לאחר התפטרותו. «מאת אורה קורן «ליברמן: "ההתארגנות נגד נתניהו תרגיל מסריח, חתרנות ונסיון קשר" «מבטיח שלא יעסוק בחיסולים * "לבנת ליקקה לתקשורת על חשבון ועידת הליכוד וחברי הליכוד"