לנגנטל: חברה ממשלתית לפרוייקט ההסעה בירושלים

הפרוייקט מוערך בכמיליארד דולר * נבחנו 4 טכנולוגיות וההמלצה היא לרכבת קלה

מנכ"ל משרד התחבורה, נחום לנגנלטל, בודק עתה את הדרכים להקמת חברה ממשלתית לפרוייקט הרכבת הקלה בירושלים, כדוגמת חברת נתע (נתיבי תחבורה עתידיים) בתל אביב, המטפלת בפרוייקט הרכבת התחתית. היום מטפל ברכבת הקלה בירושלים צוות תוכנית אב תחבורה ירושלים, בראשות ד"ר משה הירש.

ל"גלובס" נודע, כי לטווח ארוך בכוונת משרד התחבורה להקים בכל מטרופולין רשות אזורית לתחבורה ציבורית, אולם עד שיוקמו רשויות אלה, בכוונת המשרד ליזום הקמת חברה ממשלתית בירושלים בדומה לתל אביב.

לפני כ-3 שבועות הוצג פרוייקט הרכבת הקלה בירושלים בפני שר התחבורה, יצחק לוי, וראש עיריית ירושלים, אהוד אולמרט, והם אישרו את המשך עבודת התכנון והבדיקות. הפרוייקט עדיין לא הוצג ועדיין לא אושר במשרד האוצר. בימים אלה מבצע הכלכלן יעקב קולניק בדיקה כלכלית של חמשת הקווים בפרוייקט, ואילו החברה הקנדית IBI התבקשה לספק חוות דעת נוספת על סקר ההיתכנות שנעשה.

את סקר ההיתכנות לפרוייקט ביצעו החברות הגרמניות להמאייר אינטרנשיונל והמבורג קונסלט, שהחלו את עבודתן בתחילת אוקטובר 1996, לאחר שניסיון לעבוד עם חברת פארסונס ברינקרהוף האמריקנית לא עלה יפה. במהלך עריכת הסקר ביקרו בארץ למעלה מ-15 מומחי רכבות בתחומים שונים, שערכו בדיקה יסודית לכל התוואים האפשריים לרכבת קלה בעיר.

בשלב ראשון נבחנו ארבע טכנולוגיות שונות: אוטובוסים, רכבת תחתית, מונורייל ורכבת קלה. עד מהרה התברר, כי היקפי הביקושים הצפויים בירושלים בשנות האלפיים אינם מחייבים מערכת יקרה של רכבת תחתית, אולם הם גדולים יותר מאשר הקיבולת של מערכת המונורייל, רכבת עילית חשמלית על עמודים המסוגלת לנוע במהירות של 80 קמ"ש בכל שיפוע ובתאוצה גדולה, שהוצעה על ידי התעשיה הצבאית.

החלופה שהוצעה על ידי החברות הגרמניות ושאושר לעבוד לפיה, היא חלופת רכבת קלה, הכוללת מסילות לאורך של כ-47 ק"מ, מהן כ-6.5 ק"מ במנהרות, ו-72 תחנות רכבת. על גבי התשתית הנרחבת הזו מציעים הגרמנים להפעיל 5 קווים שונים. קו אחד יחבר את שכונת רמות עם הקניון במלחה ויעבור דרך מרכז העיר, וקו אחר למשל יחבר את שכונת גילה בדרום דרך מרכז העיר עם נווה יעקב ופסגת זאב. עלות חלופה זו מוערכת בכמיליארד דולר.

נראה כי הקו הראשון ייצא מהגבעה הצרפתית, יגיע לרחוב יפו וינוע לאורכו עד לשדרות הרצל, שם יש כבר היום נתיב לתחבורה ציבורית בו ניתן להשתמש כדי להניח את המסילה. עלות קו זה מוערכת בכ-250 מיליון דולר. « «לנגנטל: חברה ממשלתית לפרוייקט ההסעה בירושלים «הפרוייקט מוערך בכמיליארד דולר * נבחנו 4 טכנולוגיות וההמלצה היא לרכבת קלה