מטוס אף-15-איי ראשון נמסר לחיל האוויר הישראלי בביקורו של מרדכי

בואינג תציע לחיל האוויר מטוסי אימון שיושבחו בשת"פ עם תע"א

חברת בואינג, יצרנית מטוסי האף-15-איי, החלה היום (ה') באספקת 25 המטוסים לישראל, במסגרת עיסקה בהיקף 2.1 מיליארד דולר. שר הביטחון, יצחק מרדכי, קיבל את המטוס הראשון מתוך המטוסים, שאספקתם תסתיים בינואר 1999.

בטקס גלילת המטוס בצבעי חיל האוויר הישראלי, שנערך בבסיס הייצור של בואינג בסנט-לואיס, אמר מרדכי, כי המטוס מהווה תוספת משמעותית לכוח ההרתעה של ישראל. "אני מקווה, שמטוס זה יבשר על השלום", אמר מרדכי, "ולא על שדי המלחמה".

יו"ר בואינג, שרכשה השנה את קונצרן מקדונל-דגלאס, היצרן המקורי של המטוס, פיליפ קונדיט, אמר בטקס, כי מהנדסים ותעשיות ישראליות הם החלק החשוב ביותר בעיצוב חבילת הטכנולוגיה של המטוס. ראש תוכנית האף-15-איי בבואינג, מייק גומז, אמר, כי המטוסים שמסופקים לישראל, נחשבים למתקדמים יותר אפילו ממטוסי האף-15 של חיל האוויר האמריקני.

"אנחנו מתמודדים גם במיכרז החדש של חיל האוויר הישראלי, להצטיידות במטוס הקרב העתידי", אמר גומז, "וברור, כי המחיר יהיה המפתח לזכייה. המדובר מבחינתנו במלחמת הישרדות, מכיוון שארה"ב כבר הפסיקה לרכוש מטוסי אף-15.

"אין סיכוי שישראל, או כל לקוח אחר, תקבל שני מטוסי אף-16 במחיר של אף-15-איי, כפי שטוענים המתחרים, ולמעשה נשאף שהמחיר של שני המטוסים יהיה זהה. אין לי ספק, שהממליצים הטובים ביותר למטוס יהיו טייסים בחיל האוויר הישראלי, לאחר שהוא ייקלט בצורה מבצעית ויתחיל להוכיח את עצמו".

מקדונל-דגלאס זכתה במיכרז חיל האוויר בחודש ינואר 1994, לאחר התמודדות מול האף-15 של לוקהיד-מרטין. ל"גלובס" נודע, כי בעוד שמחיר כל מטוס בעיסקה בגירסה הסופית הגיע ל-100 מיליון דולר, היה המחיר של מטוס ריק, ללא אמצעי הלחימה והמערכות, רק 47 מיליון דולר.

בנוסף למערכות של אלישרא, מספקת חברת יוז מכ"ם חדיש; י.ב.מ מספקת מחשב משימה מרכזי; ליטון מספקת מערכת ניווט חדשנית; קייזר מספקת תצוגה עילית לטייסים; וחברת לוקהיד-מרטין מספקת אמצעי ציון ותקיפת מטרות.

המטוס הראשון שנמסר לישראל, ייצא לסדרת אימונים וניסויים שתימשך כשנה בבסיס חיל האוויר האמריקני אדוארדס, ורק המטוסים הבאים יועברו לארץ, החל מינואר 1998.

התעשייה האווירית ומקדונל-דגלאס (כיום בואינג) זכו לפני כשנה במיכרז להשבחת מטוסי האימון המרכזיים של חיל האוויר האמריקני, למרות שהגישו הצעה שהיתה יקרה ב-100 מיליון דולר מזו של קונסורציום אמריקני. כך מסרו ל"גלובס" מקורות בכירים בתעשייה האווירית.

מקדונל-דגלאס ותע"א התמודדו מול חברת נורתרופ-גרומאן, יצרנית מטוסי ה-38-T העוברים השבחה, וחברת אלביט הישראלית. הפרוייקט ייצא לדרך בשבוע הבא, בטקס שיתקיים בבסיס חיל האוויר האמריקני ויליאמס, בו יתבצע הפרוייקט. במסגרת החוזה, בהיקף כולל של כ-500 מיליון דולר, יושבחו יותר מ-500 מטוסי 38-T, ויסופקו 29 מערכות אימון לטייסים.

את העבודה מטעם תע"א יבצע מפעל להב, שביצע בעבר השבחה של מטוסים דומים עבור חיל אוויר במרכז אמריקה. במטוסים האמריקניים יותקנו מערכות תצוגה עילית, פאנל מכשירים חדש, אמצעים נגד התנגשות, מכשירי קשר ומערכת ניווט פנימית הפועלת באמצעות תקשורת לוויינים. טיסת הבכורה של המטוס המושבח הראשון מתוכננת לחודש יולי 1998.

מנהל תוכנית ה-38-T בבואינג, רוברט בורק, מסר, כי בכוונת החברה להציע את המטוס המושבח לישראל, במקום מטוסי הסקייהוק המתיישנים. "אנו מסוגלים להשיג ללא בעיה מטוסי 38-T הנמצאים באחסנה, לאחר שהוצאו מהשימוש בארה"ב", אמר בורק, "שמחירם מסתכם ב-4 מיליון דולר בלבד. לאחר ההשבחה והעלויות הנלוות, יגיע מחיר המטוס המשופר ל-5 מיליון דולר בלבד, זול בצורה משמעותית מרכש מטוסי אימון חדשים". «מאת דרור מרום, סנט-לואיס «מטוס אף-15-איי ראשון נמסר לחיל האוויר הישראלי בביקורו של מרדכי «בואינג תציע לחיל האוויר מטוסי אימון שיושבחו בשת"פ עם תע"א