מינהלת הסדר המושבים: הטיפול בחקלאים בעלי חובות גבוהים לא יסתיים עד אפריל 98'

עד כה הסתיים הטיפול ב-%25 מהיקף החוב; נותרו לטיפול החקלאים שכוח ההחזר שלהם נמוך

חובותיהם של כ-%60 מחברי המושבים הכלולים בחוק גל הוסדרו עד כה, וכן הוסדרו חובותיהם של %45 מהאגודות החקלאיות. בסה"כ הוסדרו כ-%25 מהחוב בסך 1.1 מיליארד שקל (בערכי דצמבר 1991), שהם 2.3 מיליארד שקל בערכי דצמבר 1996.

יו"ר דירקטוריון מינהלת ההסדר, השופטת בדימוס שולמית ולנשטיין, והמנכ"ל יוסי ישי, הגישו היום (ג') את דו"ח המינהלה לשר האוצר. בדו"ח צויין, כי רוב האוכלוסיה שנותרה לטיפול מאופיינת בחוב גבוה וכושר החזר נמוך, כך שההסדר לגביהם ידרוש טיפול פרטני אינטנסיבי, תוך מציאת פתרונות שיקומיים.

ראשי מינהלת ההסדר מסרו לשר דן מרידור, כי לנוכח היקף האוכלוסיה שנותרה לטיפול, איפיונה ומצבה הסוציואקונומי, והעובדה שטרם אושרו התקנות לחלוקת התמורות, למימוש נכסים ולבטחונות לפריסת החובות - נראה, כי המינהלה והמשקמים לא יוכלו לסיים את הסדרת החובות של האוכלוסיה שהוראות חוק גל חלות עליה, במגבלת המועד שנקבע לסיום פעילות המינהלה, שהוא 1 באפריל 1998.

על פי הפירוט שמסרה המינהלה, הסתיימה הסדרת החוב של 19 ארגוני קניות, וחובם של 8 ארגוני קניות משותפים יוסדר בהסדר הקיבוצים. לעומת זאת, נותר לטיפול חובן של 271 אגודות שיתופיות. מהדו"ח עולה עוד, כי החוק חל על כ-29 אלף יחידות משק משפחתיות, מתוכן הוסדרו החובות של כ-18 אלף, ונותרו לטיפול כ-11 אלף יחידות משק משפחתיות.

ברמת הפרט נותרו לטיפול למעלה מ-13 אלף תיקים, מהם 6,000 הם של חייבים חדלי פרעון, ויהיה צורך לממש את נכסיהם החקלאיים. ראשי המינהלה מציינים, כי עם כינון הממשלה הנוכחית מונתה ועדה, אשר גיבשה המלצות לגבי חקלאים אלה, ועל פיהם ניתן להמנע ממימוש פיסי של הנחלות לגבי מרבית חקלאים אלו. «מאת מיכל רוה «מינהלת הסדר המושבים: הטיפול בחקלאים בעלי חובות גבוהים לא יסתיים עד אפריל 98' «עד כה הסתיים הטיפול ב-%25 מהיקף החוב; נותרו לטיפול החקלאים שכוח ההחזר שלהם נמוך