מירג': רווחים חבויים בהר הכרמל או שוב "זאב, זאב"

איש העסקים גד זאבי לא הצליח להותיר בשנים האחרונות את חותמו על הפעילות העיסקית בישראל * חברת מירג', השלוחה הבורסאית של זאבי, צופנת כמה נכסים אטרקטיביים בחיפה

גם הרבעון השלישי לא האיר פניו לחברת מירג', שבשליטת איש העסקים גד זאבי. מירג', שהפסידה 600 אלף שקל ברבעון ו-3.4 מיליון שקל מאז תחילת השנה, מייחסת את עיקר ההפסד לסכסוך משפטי עקוב הוצאות, בעניין השליטה בביה"ח הפרטי הגדול בארץ, "אלישע" בכרמל, המאכלס 200 מיטות.

במהלך הרבעון השני של השנה רכשה החברה הצפונית %14.5 ממניות בית החולים, על פי הכרעת בורר, רו"ח צבי גרשגורן ממשרד בבלי ברוידא, תמורת סכום של 9 מיליון שקל, ששולמו למשפחות הרופאים המייסדים.

העיסקה משקפת שווי של כ-20 מיליון דולר לאלישע - כמעט פי שניים משוויה של מירג' המחזיקה %97 ממניות ביה"ח.

תביעת המיעוט באלישע הוגשה ביוני 95' ונטען בה, בין היתר, כי מאז השתלט גד זאבי על ביה"ח הוא "חולב" אותו, גוזל את רכושו ומעביר כספים לעצמו. תוארו שם דרכים שונות של מעשי מרמה לכאורה, שמטרתם הוצאת כספים מביה"ח, כגון רכישת מניות באמצעות נכסיו, בדרך של שיעבודם, או תשלום דמי ניהול פיקטיביים ומופרזים למירג'.

הצרות עם בית החולים לא הסתיימו עם פסק הבורר ועם אישורו בבית המשפט. הרווחיות הגולמית של מירג' נפגעה ברבעון השלישי של השנה כתוצאה מתפוסת מיטות נמוכה.

ביה"ח אלישע, שרק אשתקד סיים מחלוקת עם קופת חולים הכללית בהפסד של 800 אלף שקל (הסדר שבמסגרתו שילמה הקופה את חובותיה הנומינליים לביה"ח בניכוי %10), נכנס לעימות חריף עם איגוד נפגעי הרכב אבנר, שמסרב להעביר לביה"ח סכום של 5.5 מיליון שקל - בגין כיסוי לנפגעי תאונות דרכים ומונע אשפוז נפגעים חדשים.

מירג' מדווחת על מאמצים לסגור את הסכסוך לפני הגעתו לבית המשפט.

השליטה בחברת מירג' עברה לגד זאבי בפברואר 91' מידי קונצרן כלל. זאבי הוא שועל פיננסים ותיק, שעשה את ראשית כספו ואת שמו בעבודות עפר על שפת התעלה, בתחילת שנות ה-70.

בהמשך, יצא לשחר לטרף באפריקה, שממנה חזר עתיר ממון, אשר איפשר לו את המשך עסקיו בארץ.

כאן זוכרים לו בעיקר את הכישלונות בפז, בבנק המזרחי ובבתי הזיקוק מפורטו-ריקו.

בשני המקרים הראשונים הצליח זאבי לרכוש מניות שליטה בגופים, שהיו יכולים להבריג אותו לצמרת העיסקית במדינה. אך משפחת ליברמן (בפז) ובנק ישראל (בבנק המזרחי) מנעו זאת ברגע האחרון. במקרה השלישי חברו רשות ני"ע והבורסה כדי לטרפד הנפקת ענק, שלא עמדה להערכתן בקריטריונים הנדרשים על פי חוק.

במירג' עשה זאבי קופה יפה בעיקר מעיסקת בנק הספנות. הוא מכר לחברה ב-92' את השליטה בבנק תמורת 8.9 מיליון דולר. זמן קצר לאחר מכן נמכרו המניות למייקל שטיינהארט, לפי תנאי ההשתתפות במכרז על רכישת השליטה בבנק המזרחי, מכרז שבסופו הובך זאבי קשות.

עיסקת בנק הספנות אותתה על הכיוון - כמעט כל השקעה, שנעשתה ע"י מירג' מאז, קשורה בדרך זו או אחרת לעסקיו הפרטיים של בעל השליטה. התוצאות העיסקיות בינתיים רחוקות מלעודד - הפסד מצטבר של כ-10 מיליון שקל, מאז רכישת השליטה על ידו.

למירג' שלוש חטיבות עיקריות - ביה"ח אלישע, נדל"ן והשקעות. מחזור ההכנסות של החברה, שעיקרו בינתיים מפעילות ביה"ח, עמד בתשעת החודשים הראשונים של 96' על 44.4 מיליון שקל.

בביה"ח נעשים מאמצים להתגבר על הירידה בפעילות ע"י הוספת שירותים - כמו: השתלות שיער, הפריית מבחנה, בדיקות MRI ותא לחץ אזרחי ראשון, למתן חמצן במינונים גבוהים, שהוקם במשותף עם ביה"ח רמב"ם בחיפה.

משיחה עם מנכ"ל מירג', מיכאל גוטמן, עולה כי בשנתיים הקרובות מצפה מירג' לשיפור ניכר בתוצאותיה העיסקיות, לאחר סיומם של ארבעה פרויקטים נדל"ניים הממוקמים אף הם בחיפה.

ליד ביה"ח אלישע מושלם בימים אלו בית האבות "מגדלי אלישע", שתחילת איכלוסו (סה"כ 200 יח"ד) צפוי כבר בינואר 97'. השלמת הבנייה צפויה לתרום לדבריו לאיתנות הפיננסית של מירג', שתיהנה מעודף ניכר של פיקדונות הדיירים (בינתיים נחתמו 145 חוזים) על עלות הפרויקט.

בנוסף, צפויה מירג' ליהנות מתזרים המזומנים שיתנו דמי האחזקה שישלמו הדיירים במגדל.

פרויקט נוסף הנמצא בעיצומו הוא סיטי סנטר, מרכז מסחר ועסקים הנבנה מול התחנה המרכזית הישנה של אגד בחיפה. הפרויקט נמצא בבעלות חברת מחצבות חיפה (מירג' ואפריקה ישראל %45 כ"א וחברת תפארת המכונית %10).

על הקרקע, בשטח של 7 דונם, נבנים שטחים למשרדים ולמסחר בהיקף של 25 אלף מ"ר. עד כה דווח על השלמת %20 מהפרויקט.

שיתוף פעולה אחר - עם אפריקה ישראל, באמצעות "דניה סיבוס" - הוא לבנייה של 28 דונם סמוכים לאוניברסיטת חיפה, בשטח המועצה המקומית נשר הגובלת עם חיפה. הפרויקט מיועד לתעשייה ולמשרדים, והחברה מתכננת להסב אותו למגורים.

בשכונת דניה היוקרתית בחיפה, מתכננת מירג' לבנות את הפרויקט המרכזי שלה על קרקע של 17 דונם למגורים הנמצאת בבעלותה. בחברה מצפים להשלמת הפרויקט עד סוף 97', אולם מסרבים למסור פרטים על היקפו.

עיסקה משנת 92', שאליה צירף זאבי את מירג', היא בניית 360 יח"ד בחדרה העומדת בפני השלמה. מירג' השקיעה בפרויקט 2.5 מיליון דולר וזכאית ל-%35 מרווחיו, שהגיעו לאחר השלמת 7 מתוך 10 בנייני הדירות לסכום הסמלי של 580 אלף שקל. יתרת הבניינים יושלמו על פי התחזית עד מחצית 97'.

בשנים האחרונות נכנסה מירג' למספר השקעות - שבינתיים אינן תורמות באופן משמעותי לרווחיה - בניית 7,500 מ"ר מבני תעשייה בישראל ושלוש שותפויות מוגבלות בארה"ב, העוסקות בהשכרת דירות בטקסס ובאריזונה.

סכום הערבויות הבנקאיות שהעמידה החברה לטובת מימון רכישת חלקה בשותפויות, עומד על 2.8 מיליון דולר.

עיסקה אקזוטית לא פחות היתה רכישת %49 ממניות חברה אשר מיועדת להקים תחנות דלק ושירותי דרכים ברחבי רומניה.

מה שהתחיל בקול תרועה רמה אשתקד, עומד עדיין בשלב של קבלת האישורים, ומירג' דיווחה לאחרונה, כי הבנייה הפיזית של התחנות תתבצע "רק לאחר שיתקבלו רשיונות נוספים במספר אשר יצדיק את המינימום הכלכלי של הפרויקט". בינתיים השקיעה החברה 450 אלף דולר ברומניה.

מבטיחה הרבה יותר היא ההשקעה האחרונה לפי שעה של מירג'. החברה השתתפה בהנפקה פרטית, שבה השקיעה מיליון דולר תמורת %8.3 ממניות הסטארטאפ אורמיר ציוד מוליכים למחצה. השקעה בסדר גודל דומה ביצע גד זאבי עצמו, באמצעות חברה זרה.

כבר בחודש הקרוב צפויה ההשקעה, לדברי גוטמן, להשביח עם ביצוע הנפקה פרטית נוספת באורמיר, המפתחת מוצר להסרת פוטורזיסט מפרוסות סיליקון באמצעות לייזר. «מאת שי שלו «מירג': רווחים חבויים בהר הכרמל או שוב "זאב, זאב" «איש העסקים גד זאבי לא הצליח להותיר בשנים האחרונות את חותמו על הפעילות העיסקית בישראל * חברת מירג', השלוחה הבורסאית של זאבי, צופנת כמה נכסים אטרקטיביים בחיפה