מניות חב' התעופה הסינית הראשונה בבורסת הונג קונג איכזבו משקיעים

הן עלו ביום המסחר הראשון רק ב-%2.9, כנראה על רקע חשש מנהלי קרנות מהחוב הגדול שצברה

מניות חברת התעופה צ'יינה איסטרן איירליינס עלו ביום המסחר הראשון בהן בבורסת הונג קונג ב-%2.9 בלבד - ואיכזבו בכך משקיעים שקיוו לעלייה תלולה יותר ביום המסחר הראשון במניות אלו.

צ'יינה איסטרן היא חברת התעופה הסינית הראשונה בהיסטוריה שהנפיקה מניות סחירות. בארה"ב הנפיקה החברה תעודות פיקדון אמריקניות (ADR), ושערן של אלה טיפס ביום המסחר הראשון אתמול (ג') מ-18 ל-20.75 דולר לתעודה, שער המגלם שער של 1.60 דולר הונג קונגי לכל מניה. בהונג קונג, לעומת זאת, עלתה מניית צ'יינה איסטרן ל-1.42 דולר מקומי בלבד.

"אני בהחלט מאוכזב", אמר מנהל קרן פרודנשיאל פורטפוליו מנג'ר בהונג קונג, שרכש עבור עמיתי הקרן מניות של צ'יינה איסטרן ב-100 מיליון דולר.

התנועה האווירית בסין, נוסעים ומטענים, התרחבה ב-%24 בממוצע שנתי בחמש השנים האחרונות, יותר מכל שוק תעופה אחר בעולם, על פי נתוני חברת מורגן סטנלי אסיה, ששימשה כחתמית הבינלאומית של הנפקת צ'יינה איירליינס. חברת צ'יינה איירליינס אמורה ליהנות מאוד מתנופה זו, מפני שהיא פועלת משנגחאי, הגדולה בערי בסין.

לעומת זאת, לצ'יינה איירליינס חוב של פי עשרה מהונה העצמי, לעומת ממוצע של פי 1.5 בחברות התעופה האסיאניות. רוב חובה הוא בדולרים אמריקניים, בעוד הכנסותיה הן ביואנים סיניים. פיחות של %1 בשער היואן מול הדולר עלול להפחית %12.5 מרווחיה, על פי הערכות החברה.

מנהלי קרנות בהונג קונג חוששים גם מניגוד אינטרסים בפיקוח על פעילותה בסין. רשות התעופה האזרחית הסינית קובעת את התעריפים שהחברה גובה מנוסעיה (ועל מטענים) - אך בה בעת, זרוע ההשקעות של הרשות, צ'יינה נשיונל אביאיישן, מחזיקה במניות של חברות תעופה סיניות יריבות לצ'יינה איירליינס.

סיבה נוספת לרתיעתם של מנהלי הקרנות בהונג קונג מרכישת המניות החדשות היא ההמתנה להנפקות אטרקטיביות של חברות תעופה סיניות נוספות בהונג קונג, הצפויות השנה. הן צ'יינה נשיונל אביאיישן והן צ'יינה סאותרן איירליינס, חברת התעופה המובילה בסין, צפויות להכריז על הנפקות במחצית השנה. «בלומברג, הונג קונג «מניות חב' התעופה הסינית הראשונה בבורסת הונג קונג איכזבו משקיעים «הן עלו ביום המסחר הראשון רק ב-%2.9, כנראה על רקע חשש מנהלי קרנות מהחוב הגדול שצברה