מנכ"ל חדש לעידן דיגיטלי

לפלאפון יש מנכ"ל חדש, יגאל בר-יוסף, שבא מדיגיטל. בתפקידו החדש יצטרך לשלב בין הרגישות והעדינות ביחסים עם הבעלים, מוטורולה ובזק, לבין האגרסיביות הדרושה מול סלקום והמפעיל השלישי, תוך מעבר מתחייב לרשת דיגיטלית

ארבעה חודשים לקח למוטורולה, שלה הזכות להציע מועמד לתפקיד מנכ"ל חברת פלאפון, החברה המשותפת לה ולבזק, להגיע להחלטה על מועמד מוסכם. בסופו של דבר התקבלה ההחלטה - יגאל בר-יוסף, מי שהיה בחמש השנים האחרונות מנכ"ל דיגיטל-ישראל. ההחלטה על בר-יוסף התקבלה למרות התנגדות עזה ביותר של נשיא מוטורולה ישראל וסגן נשיא בכיר במוטורולה העולמית, חנן אכסף.

הרקע היה פיטוריו - ליתר דיוק, אילוצו להתפטר - של המנכ"ל הקודם, אייל לוי, על רקע התנגחויות עם הבעלים, בייחוד עם מוטורולה. לוי, שבא מתוך מוטורולה ומונה על ידה לתפקיד, יזם הכנות להנפקה של החברה בבורסה בארה"ב בניגוד לדעתם של הבעלים, בזק ומוטורולה. מצד שני, לא ענה על ציפיות מוטורולה ממנכ"ל המואמן על ידה, לענות אמן אחר כל תכתיביה. התוצאה היתה סכסוך מכוער שתפס כותרות גדולות באמצעי התקשורת, ועזיבתו של לוי את החברה.

בעקבות הוצאת כל הכביסה המלוכלכת החוצה, מה שבבזק רגילים לו אך במוטורולה מעורר סיוטי לילה אצל מספר בכירים, סוכם בעל פה בין היו"ר מבזק, עמי אראל, לבין מוטורולה העולמית, שמועמדה הבא של מוטורולה לתפקיד המנכ"ל לא יבוא משורותיה, כדי לא להכניסו מראש למצב של ניגודי אינטרסים בגלל היותה של מוטורולה הספקית הגדולה ביותר של החברה.

קרייג תומפסון, הדירקטור מטעם מוטורולה בפלאפון, פנה לחברת "ציידי ראשים", וזרם המועמדים החל לזרום. בין היתר, העלתה החברה את מועמדותם של יגאל בר-יוסף, מנכ"ל דיגיטל ישראל, וגיל וייזר, מנכ"ל CSM המייצגת את חברת HP בישראל. הפרט הפיקנטי הוא, שבר-יוסף החליף את גיל וייזר כמנכ"ל דיגיטל ישראל, והיה מנהל העסקים של החברה בעת שוייזר כיהן בתפקיד. עתה, בסופו של תהליך ארוך, גבר בר-יוסף על וייזר במירוץ למנכ"לות פלאפון. יגאל בר-יוסף (50) מכהן בחמש השנים האחרונות כמנכ"ל דיגיטל ישראל, מאז ינואר 1993. הוא הצטרף לדיגיטל בשנת 1979, לאחר שמילא שורה של תפקידים ניהוליים בתחום המיחשוב ברשות השידור. בשנת 1984 מונה כמנהל אגף השיווק, ובשנת 1986 כמנהל אגף המכירות. בשנת 1991 מונה כמנהל העסקים והשירות של דיגיטל, תפקיד בו כיהן עד למינויו כמנכ"ל דיגיטל ישראל.

בר-יוסף נחשב בדיגיטל למנכ"ל מצליח ובעל מערכת יחסים טובה עם עובדי החברה. בחמש שנות כהונתו הוכפל היקף עסקיה של החברה בישראל. בשנים אלה פנתה דיגיטל ישראל לתחומים ולשווקים חדשים, והרחיבה את פעילותה באמצעות מפיצים ושותפים עסקיים. בר-יוסף מכהן גם כיו"ר הפורום הבכיר לשירות לקוחות מטעם המרכז הישראלי לניהול, וכדירקטור בחברות "אדומים כימיקלים" ו"אורדע פרינט".

המנכ"ל החדש של פלאפון הוא מנתח מערכות מוסמך, בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים בכלכלה, מדע המדינה וסוציולוגיה, התמחה בקולג' טמפלטון באוקספורד בתחומי השיווק והשירות והוא משלים את לימודי התואר השני בתוכנית אקסקוטיב אמ.בי.אי של בית הספר למינהל עסקים, באוניברסיטה העברית בירושלים.

מאז אולץ לוי לעזוב את פלאפון, מנהלים את החברה שניים: הראשון הוא בני אפשטיין, המנכ"ל הוותיק של החברה, עוד מתקופת היותה בבעלות של מוטורולה ותדיראן. אפשטיין נקרא לדגל לאחר שיצא לגימלאות לפני מספר שנים, לאחר עזיבתו את החברה. הוא נחשב כ"שפוט" של מוטורולה, ועל תקן זה הוא יושב עתה בחברה. לאחרונה נכנסה החברה לבניינה החדש בגבעתיים ואפשטיין לא ריהט את משרדו. הוא לא רצה לקבוע עובדות כמו רהיטים למנכ"ל החדש.

מביני דבר במאבקי הכוח של מוטורולה ישראל קובעים, שאפשטיין הובא לחברה כדי להשגיח על המנכ"ל המשותף הזמני השני, בני איינהורן, שהוא גם סמנכ"ל השיווק של החברה. למרות שאנשי מוטורולה הבינלאומית סיכמו עם בזק על מנכ"ל חיצוני, הרי במוטורולה ישראל סומכים רק על אנשים מבפנים, שגדלו וחונכו ברוח המוטורולאית. בני איינהורן, שהובא לחברה על ידי אייל לוי כאיש שיווק מקצועי, נחשב אצלם כנטע זר, וככזה, לא ניתן לסמוך עליו. אפשטיין, לעומת זאת, הוא "משלנו".

איינהורן נחשב לסיפור הצלחה בתחום השיווק ולמרות שהיה מינוי של לוי, הפך ברבות השנים לאופוזיציונר שלו בחברה. כאשר לוי הועזב, הוקפץ איינהורן באופן טבעי לתפקיד המנכ"ל הזמני בפועל, לצד אפשטיין, כאשר בפועל הוא ניהל את החברה. הסיכום היה, שאיינהורן הוא אחד המועמדים ויתמודד מול המועמד החיצוני. אולם מלכתחילה היה די ברור, שקשה יהיה לו לעמוד מול מועמד חיצוני מוסכם.

לאיינהורן שני כתמים: ראשית, כפי שכבר נאמר, הוא לא "משלנו". שנית, הוא מסובך כעד במשפט של הרצת מניות, והוגש נגדו כתב אישום שעדיין תלוי ועומד. הובטח לו, שאם לא ייבחר לתפקיד, תהיה לו האופציה להישאר בחברה כמשנה למנכ"ל ואחראי על תחום השיווק.

מי שלחם בכל מאודו במועמדותו של איינהורן היה חנן אכסף, שהאשים אותו בהדלפה לאחר כל פרסום על פלאפון בתקשורת. אולם אכסף גם לא אהב את מועמדותו של בר יוסף, ונלחם עד הרגע האחרון כנגדה ולמען מועמדותו של גיל וייזר. בפלאפון אומרים, שבר-יוסף נתפס בעיניו חזק מדי ולכן התנגד למינויו. השורה התחתונה היא, שלמרות מעמדו המרשים, נכשל אכסף במאבקו ונאלץ להשלים עם מינויו של בר יוסף.

להלן תגובת חנן אכסף, נשיא מוטורולה ישראל: "לא התנגדתי למועמדותו של יגאל בר יוסף מההיבט האישי או מכל היבט אחר. יחד עם זאת, מאחר שבחברת מוטורולה קיים חופש ביטוי לכל דיעה שהיא, היה זה לגיטימי לחלוטין שיכולות לעלות דעות שונות באשר למועמד זה או אחר. מכל מקום, ההחלטה הסופית היתה קולקטיבית, ויגאל בר יוסף יזכה בכל התמיכה האפשרית, מכל אנשי מוטורולה ישראל".

פרט פיקנטי נוסף הוא, שבני איינהורן, אף הוא הגיע לפלאפון מדיגיטל ישראל, ולמעשה עבד תחת שני המועמדים ומכיר את שניהם היטב. למרות שבמשך מספר חודשים שימש כמנכ"ל, ייאלץ עתה איינהורן להסתפק בתפקיד המשנה, וימשיך להוביל את אסטרטגיית השיווק של פלאפון.

בר-יוסף בא לפלאפון בתקופה קריטית ביותר לחברה - תקופת מעבר בה הרשת האנלוגית שלה סתומה עם 900 אלף מנויים, והיא מתחילה עתה להקים רשת דיגיטלית חדשה וצפויה למאבק בלתי מתפשר, הן מצד סלקום והן מצד החברה שתזכה ברישיון להפעלת מערכת סלולרית שלישית בישראל, שצפויה להתחיל לפעול כבר בשנת 1998. «אפי לנדאו «מנכ"ל חדש לעידן דיגיטלי «לפלאפון יש מנכ"ל חדש, יגאל בר-יוסף, שבא מדיגיטל. בתפקידו החדש יצטרך לשלב בין הרגישות והעדינות ביחסים עם הבעלים, מוטורולה ובזק, לבין האגרסיביות הדרושה מול סלקום והמפעיל השלישי, תוך מעבר מתחייב לרשת דיגיטלית